محمد باریکانی: متولی اصلی سیاستگذاری در بخش صنایع‌دستی کشور به همشهری می‌گوید: نیروهای انتظامی و ستاد مقابله با کالای قاچاق باید جلوی ورود صنایع‌دستی قاچاق به کشور را بگیرند.

صنایع دستی

بهمن نامور مطلق، معاون صنايع‌دستي سازمان ميراث فرهنگي يك روز پس از انتشار گزارش همشهري از راكد بودن بازار صنايع‌دستي در داخل كشور و وجود صنايع‌دستي تايلندي، چيني و هندي در فروشگاه‌هاي بزرگ عرضه صنايع‌دستي به همشهري گفت: ما هم همراه با فروشندگان و هنرمندان صنايع‌دستي به ورود كالاي قاچاق به بازار صنايع‌دستي انتقاد داريم و بارها فرياد كشيده‌ايم كه چرا مرزهاي اقتصادي كشور بايد چنان متزلزل باشد كه كالاي قاچاق به كشور بيايد.

او با تأكيد بر اينكه 12ميليون دلار كالاي صنايع‌دستي از مبادي قانوني كشور به ايران وارد شده و بيش از 150ميليون دلار صادرات صنايع‌دستي ايران از طريق مبادي قانوني غيراز تجارت چمداني و جداي از محصولات مرتبط با طلا و جواهر و سنگ‌هاي قيمتي و فرش انجام شده، گفت: موازنه واردات و صادرات صنايع‌دستي به‌شدت به نفع ايران است ولي مشكل اصلي اينجاست كه چندين برابر واردات از مجاري قانوني، كالاي قاچاق به كشور وارد مي‌شود و ورود صنايع‌دستي قاچاق به كشور بازي با زندگي 2و نيم ميليون ايراني است كه در حوزه فرش و صنايع‌دستي ايران فعاليت مي‌كنند.

معاون صنايع‌دستي سازمان ميراث فرهنگي همچنين در پاسخ به اين سؤال همشهري كه دولت چه اقدامي در بهبود وضعيت بازار صنايع‌دستي كشور و خروج از ركود داخلي دارد؟ گفت: نبايد به‌صورت بخشي به يك حوزه نگاه كرد. بايد ديد در حوزه‌هاي ديگر چقدر رونق و شكوفايي وجود دارد و چه انتظاري از صنايع‌دستي مي‌رود. وضعيت صنايع‌دستي مثل بقيه حوزه‌هاست و خراب‌تر از آنها نيست.

او همچنين با اشاره به اينكه متولي اصلي صنايع‌دستي كه معاونت صنايع‌دستي سازمان ميراث فرهنگي است، هيچ اختيار و اراده‌اي در حوزه فروش صنايع‌دستي و ارتباطي با فروشگاه‌ها ندارد، افزود: از سال گذشته سعي شد با فروشگاه‌هاي صنايع‌دستي ارتباط برقرار كنيم و از صادركنندگان و فروشگاه‌هاي فعال تقدير شد و به برخي‌شان نيز تسهيلات ارائه شد.

بهمن نامور مطلق گفت: بانك مركزي نيز در بخشنامه‌اي اعلام كرد كه بانك‌ها بايد در جوايز غيرنقدي خود از صنايع‌دستي استفاده كنند. از طرف ديگر با نامه‌اي كه به دولت ارسال كرديم دفتر رئيس‌جمهور در يك بخشنامه به نهادهاي دولتي اعلام كرد كه همه دستگاه‌ها بايد براي اهداي هدايا از صنايع‌دستي و فرش استفاده كنند و اخيرا نيز قوه قضاييه بخشنامه‌اي به زيرمجموعه خود صادر كرد كه از توليدات صنايع‌دستي ملي استفاده شود.

او البته با انتقاد از اينكه برخي تلاش دارند تا مشكلات موجود در حوزه فعاليت‌هاي خود در بخش صنايع‌دستي را به تمامي اين بخش تعميم بدهند، گفت: برخي فروشگاه‌ها اجناس غيرصنايع‌دستي و غيرايراني را عرضه مي‌كنند كه موجب سلب اعتماد عمومي از بازار صنايع‌دستي داخل كشور شده است. البته اعتمادسازي مي‌كنيم و با دادن نشان اعتماد به فروشگاه‌هايي كه استانداردهاي معاونت صنايع‌دستي را رعايت مي‌كنند تا مردم نيز تشويق به خريد از آنها شوند.

به گفته بهمن نامور مطلق، بخش زيادي از مشكل صنايع‌دستي كشور بي‌اعتمادي زيادي است كه مردم به خريد كالاهاي صنايع‌دستي پيدا كرده‌اند.

نامور مطلق اما آنجا كه بحث به حمايت‌هاي دولت در ارائه معافيت مالياتي به توليدكنندگان و فروشندگان صنايع‌دستي يا قطع شدن صدور كارت‌هاي خريد غيرنقدي صنايع‌دستي از سوي بانك‌ها مي‌رسد، مي‌گويد: بخش صنايع‌دستي در كشور نبايد تا ابد با حمايت دولت فعاليت كند، چون در درازمدت بازخورد منفي خواهد داشت.

او ضعف فروش صنايع‌دستي در كشور را به بي‌توجهي برخي توليدكنندگان به سليقه مردم در توليد كالاهاي كاربردي صنايع‌دستي و گران بودن قيمت كالاهاي صنايع‌دستي توليد داخل كشور مرتبط مي‌داند و مي‌گويد: وقتي قيمت‌هاي صنايع‌دستي نسبت به صنايع‌دستي كشورهاي ديگر بالاتر باشد طبيعي است كه مردم از صنايع‌دستي غيربومي استفاده كنند.

معاون صنايع‌دستي در بخش ديگري از اظهاراتش به‌وجود مشكل دلالي در توزيع صنايع‌دستي در كشور اشاره كرد كه به بالا رفتن قيمت كالاهاي صنايع‌دستي منجر مي‌شود. او گفت: اگر يك شركت دلالي مي‌كند و تمام خريدهايش را از يك فروشگاه انجام مي‌دهد البته كه دولت بايد كمك كند جلوي دلالي صنايع‌دستي گرفته شود. اما وقتي بخش خصوصي هم حقوق يكديگر را رعايت نكنند نمي‌توان تقصير را به گردن دولت انداخت.

معاون صنايع‌دستي كشور اما وجود ركود در بازار صنايع‌دستي ايران را نيز تكذيب مي‌كند و با ارائه يك آمار مي‌گويد كه وضعيت نسبت به سال گذشته بهتر شده اما عده‌اي همچنان بدبين هستند.

او گفت: 30درصد افزايش صادرات و بالاي 20درصد افزايش فروش صنايع‌دستي در داخل كشور نسبت به سال گذشته داشتيم و اگر در خيابان نجات الهي تهران فروش صنايع‌دستي كم شده است به‌معناي راكد شدن بازار صنايع‌دستي نيست. چون صنايع‌دستي در برج ميلاد و كاخ سعدآباد فروش خوبي دارد.

کد خبر 297686

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha