سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۵
۰ نفر

محمد باریکانی: فروشندگان صنایع‌دستی می‌گویند که ورود به حوزه فروش صنایع‌دستی در ایران به صرفه نیست و این دلال‌های صنایع‌دستی در کشور هستند که از بازار راکد صنایع‌دستی ایران بهره‌برداری می‌کنند.

صنایع دستی

گفت‌وگوي همشهري با فروشندگان صنايع‌دستي خيابان ويلا در تهران كه بورس اصلي عرضه صنايع‌دستي كشور است مشخص مي‌كند كه فروش صنايع‌دستي در ايران با ركود بسيار مواجه شده و اگر خريداران شركتي و يا دلالاني كه با شركت‌هاي بزرگ در ارتباط هستند نباشند اين بازار در رخوت و ركود ماندگار است.

تازه‌ترين خبر در بازار عرضه صنايع‌دستي در تهران بيانگر آن است كه برخي فروشگاه‌هاي صنايع‌دستي در خيابان ويلاي تهران كه پيش‌تر ده‌ها فروشگاه صنايع‌دستي را در خود جاي داده بود تعطيل شده و يا مالكين آنها اقدام به تغيير كاربري فروشگاه‌ها به عرضه لوازم اداري كرده‌اند. يكي از مالكين فروشگاه‌هاي صنايع‌دستي در خيابان ويلا از كاهش قيمت فروشگاه‌هاي عرضه صنايع‌دستي در خيابان ويلاي تهران نسبت به فروشگاه‌هاي خيابان ايرانشهر كه محل عرضه لوازم اداري است خبر مي‌دهد و مي‌گويد كه دليل ركود قيمتي خيابان ويلا نبود رونق تجارت در اين خيابان و ركود در بازار صنايع‌دستي ايران است. واقعيت اين است كه صنايع‌دستي توليد شده در ايران به‌رغم زيبايي و برخورداري از كيفيت بالا در داخل و در خارج از كشور فروش چنداني ندارد. همچنين در بازار داخل كشور نيز ورود صنايع‌دستي از چين، هند و تايلند حتي به ويترين فروشگاه‌هاي صنايع‌دستي در مراكز اصلي عرضه هنرهاي سنتي كشور كشيده شده است.مسعود سلطاني‌فر رئيس سازمان ميراث فرهنگي نيز بارها اشاره كرده است كه مشكل صنايع‌دستي ايران فروش محصولات و بازاريابي است.

صبح ديروز بهمن نامور مطلق معاون صنايع‌دستي سازمان ميراث فرهنگي كه بارها از بي‌توجهي به بخش صنايع‌دستي انتقاد كرده بود در نشست با خبرنگارها به مناسبت روزجهاني صنايع‌دستي و برگزاري نمايشگاه بزرگ صنايع‌دستي تهران گفت كه تصميم دارد به فروشگاه‌هاي صنايع‌دستي تهران نشان اعتماد بدهد تا بدين‌ترتيب مشكلات حوزه فروش صنايع‌دستي در كشور حل شود.

او با اشاره به حضور سفرا و نمايندگان خارجي در نمايشگاه صنايع‌دستي كه به مناسبت هفته صنايع‌دستي در 20خردادماه برگزار شد و تا 25خرداد ادامه دارد گفت: سعي بر اين است كه شرايط گفت‌وگوي مستقيم ميان توليدكنندگان و بازرگانان در زمينه بازاريابي، ارتباط تجاري در حوزه فروش و صادرات با نوآوري و خلاقيت فراهم شود.

معاون صنايع‌دستي سازمان ميراث فرهنگي مي‌گويد كه تلاش دارد از توليد و فروش صنايع‌دستي حمايت كند. او اميدوار است كه ركورد فروش صنايع‌دستي در نمايشگاه اين دوره از صنايع‌دستي تهران نسبت به سال گذشته كه با يك‌ميليارد و 200ميليون تومان فروش در برابر 800ميليون تومان هزينه دولتي همراه بود شكسته شود. اظهارات صبح ديروز معاون صنايع‌دستي كشور در جمع خبرنگاران در شرايطي ابراز شده كه در خيابان ويلاي تهران يك فروشنده صنايع‌دستي از ركود فروش صنايع‌دستي در كشور خبر مي‌دهد و مي‌گويد كه دلال‌ها بيشترين سود از بازار راكد فروش صنايع‌دستي را به‌خود اختصاص داده‌اند.

امين ميرحسيني كه از سال 79به فروش صنايع‌دستي روي آورده است از بازار كنوني صنايع‌دستي در ايران مي‌گويد: ماندگاري صنايع‌دستي ايران به شركت‌هاست كه صنايع‌دستي را به‌عنوان هديه براي كاركنان خود خريداري مي‌‌كنند.

ميرحسيني مي‌گويد: بانك ملي تا 3سال قبل كارت‌هاي يك ميليون توماني به برندگان جوايز بانك اهدا مي‌كرد تا از برخي فروشگاه‌هاي محدود صنايع‌دستي خريداري كنند اما اين اتفاق ديگر تكرار نشد. او مي‌گويد: بازار فروش صنايع‌دستي ايران همچنان در ركود است و رونق آن تنها محدود به 15اسفند تا پايان اسفند در تهران و در اصفهان از اول فروردين تا 15فروردين و‌ماه پاياني تابستان است.

به گفته او ورود به حوزه فروش صنايع‌دستي به‌دليل نبود رونق و نبود خريدار به صرفه نيست و دولت بايد با ارائه معافيت‌هاي مالياتي به فروشندگان صنايع‌دستي كه سرمايه كلاني در فروشگاه‌هاي خود خوابانده‌اند حمايت كند.
به گفته ميرحسيني دلالان صنايع‌دستي بدون پرداخت ماليات و بيمه و نبود نظارت در قيمت سود بيشتري نسبت به فروشندگان صنايع‌دستي دارند و با خريد صنايع‌دستي به قيمت پايين از توليدكنندگان، محصولات آنها را با قيمت بيشتر بدون وجود نظارت به فروشگاه‌ها عرضه مي‌كنند.

کد خبر 297566

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha