یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۱
۰ نفر

«برگزاری هفتمین اجلاس آسیا و اقیانوسیه در ایران در کنار مزایایی که برای صنایع‌دستی کشور دارد، می‌تواند بسترساز ارتباط صادرکنندگان و تجار صنایع‌دستی ایران با سایر کشورها و توسعه صادرات صنایع‌دستی به خارج از کشور شود.»

اين سخن علي حاجي‌شيزري، مديركل دفتر توسعه، ترويج و آموزش معاونت صنايع‌دستي درخصوص برگزاري هفتمين اجلاس آسيا و اقيانوسيه در تبريز است. به گفته حاجي شيزري، اجلاس آسيا و اقيانوسيه كه قرار است در تبريز برگزار شود اتفاق بزرگي براي صنايع‌دستي ايران است كه بايد اين فرصت را غنيمت دانست و از آن براي معرفي و توسعه صنايع‌دستي اصيل ايران بهره برد.

آنطور كه مديركل دفتر توسعه و ترويج صنايع‌دستي ايران گفته است، پس از انتخاب شهرهاي اصفهان و تبريز به‌عنوان شهرهاي خلاق در زمينه صنايع‌دستي و فرش، اكنون انتخاب 2 شهر مشهد و لالجين به‌عنوان شهرهاي جهاني در زمينه سنگ‌هاي قيمتي و سفال نيز مي‌تواند گام بلند ديگري براي توسعه صنايع‌دستي كشور باشد.

شيزري با اشاره به اهميت حضور داوران و اعضاي شوراي جهاني صنايع‌دستي در ايران گفت: همزمان با برگزاري اجلاس تبريز، برنامه داوري اوليه مهر اصالت يونسكو با حضور داوران شوراي جهاني صنايع‌دستي در ايران برگزار مي‌شود كه ايران و عمان به‌دليل شرايط خاصي كه دارند، هر كدام مي‌توانند 9كانديدا براي مهر اصالت يونسكو معرفي كنند. به همين دليل نيز حضور داوران بين‌المللي شوراي جهاني صنايع‌دستي در اين دوره زماني در ايران بسيار مهم است.

وي با اشاره به بازديد اعضاي شوراي جهاني از شهرهاي لالجين و مشهد و آشنايي بيشتر آنها با آثار صنايع‌دستي ايران گفت: اين اقدام در ديدگاه اين افراد، براي داوري بهتر آثار معرفي شده دريافت مهر اصالت از سوي ايران تأثيرگذار است.

وي افزود: شهر تبريز پس از جهاني‌شدن بايد فرشي را ارائه دهد كه جهاني باشد و اگر لالجين هم جهاني شود، بايد سفالي كه در سطح معيارهاي جهاني باشد ارائه كند.

اظهارات علي حاجي‌شيزري در شرايطي مطرح شد كه صبح ديروز نيز رجبعلي خسروآبادي، مديركل ميراث فرهنگي استان تهران از راه‌اندازي كمپين حمايت از خريد صنايع‌دستي با شعار «هنر ايراني شايسته خانه ايراني است» خبر داد و گفت: اين كمپين براي حمايت از توليد داخلي و تشويق شهروندان به خريد صنايع‌دستي ايراني و دلگرمي هنرمندان هنرهاي سنتي كشور ايجاد شده است.

به گفته خسروآبادي، در اين كمپين توليدات هنرمندان صنايع‌دستي بدون واسطه و با تنوع بالا در محصولات به اعضا معرفي مي‌شود تا علاقه‌مندان به هنرهاي سنتي با اطمينان از اصالت اثر هنري محصول را خريداري كنند.

کد خبر 331550

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha