محمد باریکانی: سفرا و نمایندگان کشورهای عضو اکو در تهران صبح دیروز در نشست مشترک با موضوع صنایع‌دستی و توسعه اقتصادی دور یک میز جمع شدند تا به بررسی چگونگی همکاری‌های بیشتر به‌منظور توسعه تبادلات اقتصادی در حوزه صنایع‌دستی بپردازند.

به گزارش همشهري در اين نشست كه با حضور مسعود سلطاني‌فر رئيس سازمان ميراث فرهنگي و افتخار حسين عارف رئيس مؤسسه فرهنگي اكو در ايران برگزار شد، ايران 3پيشنهاد براي توسعه و حمايت بيشتر از صنايع‌دستي اعضاي اكو مطرح كرد. براساس آنچه معاون صنايع‌دستي سازمان ميراث فرهنگي در نشست نمايندگان اعضاي اكو در نشست كاخ نياوران اعلام كرد‌، فصل نوين در روابط تجاري در حوزه صنايع‌دستي كشورهاي اكو در حال شكل‌گيري است. به گفته بهمن نامور مطلق، هدف اصلي گسترش همكاري‌هاي تجاري، توسعه صنايع‌دستي در كشورهاي عضو است كه درصورت موافقت اعضا فصل‌نويني آغاز مي‌شود.

  • بازار عقب‌مانده صنايع‌دستي در اكو

كشورهاي عضو سازمان همكاري‌هاي اقتصادي (اكو) داراي 10عضو با بيش از 400ميليون جمعيت است. معاون صنايع‌دستي ايران معتقد است كه اين ميزان جمعيت بازار بزرگي تشكيل داده است كه فرهنگ و سليقه نزديك به يكديگر دارند‌، اما هنوز نتوانسته‌اند از قابليت‌هاي يكديگر بهره‌مند شوند. بهمن نامور مطلق البته تأكيد كرد كه بازار كشورهاي عضو اكو مملو از محصولات نامرغوب كشورهاي غيرعضو شده است. او همچنين از كشورهاي عضو اكو خواست تا ارتباط قوي ميان بخش خصوصي در صنايع‌دستي ايجاد كرده و مردم خود را ترغيب به استفاده از صنايع‌دستي كنند. اگرچه پيشنهادهاي ايران از سوي نماينده تاجيكستان مورد استقبال قرار گرفت و سفير آذربايجان از كشورهاي عضو اكو نيز همكاري‌هاي اكو را معطوف به ثبت ملي و جهاني آثار كشورها اعلام كرد اما مشخص نشد كه سفرا و نمايندگان كشورهاي حاضر در اين نشست با پيشنهادهاي ايران موافق بودند يا آنكه موافقت خود را پس از بررسي‌هاي بعدي اعلام خواهند كرد؟

  • تأكيد بر توسعه گردشگري در نشست صنايع‌دستي

مديران سازمان همكاري‌هاي اقتصادي اكو در تهران اما در نشست صنايع‌دستي و توسعه اقتصادي اعضاي اكو بيشتر تلاش كردند تا در توضيحاتي به اهميت صنعت گردشگري به‌ويژه گردشگري سلامت كه از تأكيدات رئيس سازمان ميراث فرهنگي در سخنراني‌هاي خود با موضوع گردشگري بود تمركز كنند. آنها در اين نشست به معرفي ساختار مؤسسه اكو براي كشورهاي عضو و همچنين لزوم توجه به صنعت گردشگري پرداختند.

مسعود سلطاني‌فر، معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي كه با تأخير به مراسم كاخ نياوران رسيد، اعلام كرد كه صنايع‌دستي ريشه در فرهنگ و هويت كشورهاي عضو اكو دارد.‌

سلطاني‌فر گفت: با ايجاد جو مثبت بين‌المللي پس از توافق هسته‌اي و رفع تحريم‌ها، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي حضور پررنگ در عرصه صنايع‌دستي و تعامل با كشورهاي اكو آماده است. وي حمايت از توليدات صنايع‌دستي توسط كشورهاي عضو اكو را موجب تأثير در اقتصاد و تأمين معيشت مردم اعلام كرد. به‌گفته سلطاني‌فر، اگر توليد‌كنندگان و دست‌اندركاران صنايع‌دستي در كشورهاي عضو اكو همگرايي و هم‌افزايي بين خود را گسترش دهند و از تجارب و آموخته‌هاي يكديگر بهره بگيرند، مي‌توانند نقش مهمي در كسب فهم مناسب از بازارهاي جهاني صنايع‌دستي ايفا كنند. او گفت: سازمان ميراث فرهنگي‌ آماده حمايت از كشورهاي عضو اكو با هدف افزايش كيفيت توليدات صنايع‌دستي و فعال كردن بخش بازرگاني و عرضه و فروش توليدات و منتفع كردن توليدكنندگان صنايع‌دستي است.

  • چالش‌هاي صنايع دستي به روايت سلطاني‌فر

مسعود سلطاني‌فر در پاسخ به اين سؤال همشهري كه ايجاد بازار فراگير صنايع‌دستي در كشورهاي عضو اكو تا چه اندازه به صادرات صنايع‌دستي ايران كمك مي‌كند؟ گفت: همانطور كه بارها اعلام كرده‌ام عمده چالش ما در بحث صنايع‌دستي اول بازرگاني است و بعد كيفيت. او گفت: اگر موفق شويم كه صنايع‌دستي را در داخل و خارج از كشور بفروشيم مشكلات بخش صنايع‌دستي خودبه‌خود حل مي‌شود. سلطاني‌فر با اشاره به اينكه بازارچه‌هاي موقت داخلي را كه سال‌گذشته 630بازارچه بود بايد هزار بازارچه شود، گفت: اكنون در شهرهاي كشور با همكاري شهرداري‌ها و فرمانداري‌ها و استانداري‌ها در حال راه انداختن بازارچه‌هاي دائمي هستيم. سلطاني‌فر افزود: حضورمان در نمايشگاه‌هاي خارجي و همكاري‌هاي منطقه‌اي با كشورهاي اطراف ايران نيز موجب افزايش صادرات صنايع‌دستي ايران مي‌شود.

کد خبر 303016

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha