معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی صبح دیروز اعلام کرد که خطاهای صورت گرفته در دولت قبل در حوزه صنایع‌دستی به‌دلیل ضعف قانون بود و مسئولان وقت نیز با استفاده از شکاف قانونی با انتقال سازمان صنایع‌دستی به اصفهان، حکم مرگ صنایع‌دستی را امضا کردند.

صنایع دستی

 بهمن نامور مطلق اين سخنان را در نشست صبح ديروز خود با خبرنگاران ابراز كرده است. به گفته معاون صنايع‌دستي سازمان ميراث فرهنگي، بسياري از خسارت‌هايي كه با اين اتفاق به صنايع‌دستي وارد شد، غيرقانوني نبوده است كه بتوان اعاده خسارت كرد.

معاون صنايع‌دستي خسارات وارد شده به حوزه فعاليت خود را به‌دليل ضعف مديريت دانست و گفت: در دولت قبل معتقد بودند خوب است كه نهادها به استان‌هاي ديگر بروند و چون ضعيف‌تر از صنايع‌دستي پيدا نكردند به اين حوزه خسارت‌هاي بزرگي زدند و بسياري از سرمايه‌هاي سازماني‌، انساني‌، مالي‌ و اعتباري ازجمله ساختمان سازمان صنايع‌دستي نيز از دست رفت.

  • پيشينه يك تصميم

آنچه بهمن نامور مطلق از آن به عنوان امضاي حكم مرگ صنايع‌دستي نام برده است به دوران رياست حميد بقايي در سازمان ميراث فرهنگي و طرح انتقال دولت به خارج از تهران بازمي‌گردد.

دولت دهم تصميم داشت تا طرح انتقال پايتخت و كاستن از جمعيت شهر تهران را اجرا كند كه در نخستين اقدام سازمان‌هاي دولتي را تشويق به خروج از تهران كرد. از ميان تمام دستگاه‌هاي موجود در تهران اين سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري بود كه به تصميم دولت قبل به‌صورت كاملا عجولانه لبيك گفت و با دستور حميد بقايي همه‌‌چيز به شكل ضربتي جمع‌آوري و از تهران خارج شد. اين جابه جايي موجب قطعه قطعه شدن پازل يكپارچه ساختار سازمان ميراث فرهنگي شد.

مركز اسناد و پژوهشكده باستان‌شناسي سازمان ميراث فرهنگي شبانه به مرودشت شيراز منتقل شد و در جريان اين جابه‌جايي آنطور كه همان‌زمان و اندكي بعد نيز اعلام شد بخشي از اسناد و مدارك اين سازمان از بين رفت. معاونت صنايع‌دستي سازمان ميراث فرهنگي نيز به شهر اصفهان منتقل و ساختمان اجاره‌اي معاونت صنايع‌دستي در ميدان وليعصر تهران نيز پس از اين جابه‌جايي از دست اين معاونت خارج شد. بهمن نامور مطلق در ارتباط با همين ساختمان كه او از آن با عنوان برند صنايع‌دستي نام برده است، گفت: متأسفانه علاوه بر آسيب‌هاي وارد شده به صنايع‌دستي بهانه به‌دست مالك داده شد تا اين ساختمان از سازمان ميراث فرهنگي گرفته و به نهادهاي ديگر واگذار شود كه پيگيري‌ها براي بازپس‌گيري ساختمان هنوز به جايي نرسيده است.

  • صنايع‌دستي، ضعيف‌ترين بخش سازمان ميراث

به گفته معاون صنايع‌دستي سازمان ميراث فرهنگي، هدفمندي يارانه‌ها از موضوعاتي بود كه بيشترين ضربه را به حوزه صنايع‌دستي زد، هزينه‌هاي توليد را افزايش داد و ايران از چرخه رقابت‌پذيري خارج شد.

آنطور كه بهمن نامور مطلق مي‌گويد اكنون ضعيف‌ترين ساختار سازمان ميراث فرهنگي مربوط به صنايع‌دستي است كه اين ساختار ضعيف اجازه انجام ماموريت‌ها را نمي‌دهد. تأثير منفي هدفمندسازي يارانه‌ها بر توليد صنايع‌دستي در كشور به جايي رسيد كه بسياري از كارگاه‌هاي قديمي توليد صنايع‌دستي به‌دليل گران شدن چند برابري هزينه سوخت و ناتواني در پرداخت انشعابات ناچار به تعطيل كردن كارگاه‌ها يا تغيير كاربري كارگاه‌هاي صنايع‌دستي به بنگاه‌هاي دلالي شدند. وي با شمارش نارسايي‌ها در بخش صنايع‌دستي به نبود تعامل گمرك جمهوري اسلامي براي استعلام از سازمان ميراث فرهنگي در واردات كالاهاي صنايع‌دستي اشاره كرد. او گفت: بسياري از فعاليت‌هاي صنايع‌دستي نيز با فعاليت‌هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت مرتبط است. از نگاه او نارسايي ديگر حوزه صنايع‌دستي فعال نبودن رايزني‌هاي فرهنگي ايران در خارج از كشور براي معرفي قوي صنايع‌دستي ايران است. نامور مطلق اعلام كرده است كه در شرايط كنوني بازارهاي نيمه تعطيل صنايع‌دستي رونق يافته‌اند تا جايي كه غرفه‌هاي صنايع‌دستي ميدان نقش جهان اصفهان كه در حال تبديل شدن به بستني فروشي بودند در حال احيا هستند.

او از تصميم جدي براي پاكسازي بازارهاي شيراز و اصفهان از صنايع‌دستي خارجي نيز خبر داد و گفت كه در انتظار اتفاق بزرگ‌تر بازگشايي بازارهاي جهاني به روي توليدات صنايع‌دستي ايران است.

  • تلاش براي احياي صنايع دستي در 150 روستا

در تازه‌ترين خبر، 150روستاي هدف گردشگري شناسايي شده و اعتباراتي براي ايجاد كارگاه‌هاي زنده صنايع‌دستي در آنها اختصاص يافته است. معاونت توسعه روستايي رياست‌جمهوري همچنين اعتباري با سود 4درصد به روستاييان مناطق مرزي اختصاص داد تا ساكنين اين مناطق به فعاليت دامداري، گردشگري و صنايع‌دستي بپردازند.

کد خبر 304151

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha