سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

سیروس ناصری: بعد از آنکه ایران و گروه۱+۵ در لوزان به چارچوب‌های اصلی توافق احتمالی دست پیدا کردند، آمریکایی‌ها به چانه‌زنی و طرح مسائل جدید روی آوردند.

مذاکرات

اين موضوع در عين آنكه نشانه زياده‌خواهي آمريكايي‌هاست، نشانه ضعف دولت آمريكا هم در مذاكرات مي‌تواند تفسير شود. بايد توجه داشت كه زياده‌خواهي‌هاي اخير، رابطه مستقيم با موضوع عقب‌نشيني آنها از اصرارشان بر عدم‌غني‌سازي‌ در ايران دارد. آنها مي‌خواهند براي عقب‌نشيني خود از اين موضوع در داخل آمريكا توجيه داشته باشند و در عين حال بتوانند كنگره و تندرو‌ها را نيز اقناع كنند. اگر زياده‌‌خواهي‌هاي آمريكايي‌ها و همچنين اصرار آنها بر مواردي كه قبلا از آنها كوتاه آمده بودند ادامه پيدا كند، مي‌توان 2 اتفاق را براي مذاكرات پيش رو پيش‌بيني كرد:

1- اين مسائل جديد مذاكرات را به بن­‌بست مي‌كشاند و در واقع مذاكرات شكست مي‌خورد.2- اين مسير با چانه‌زني و راه‌حل­‌هايي كه در حال حاضر در دستور كار نيست ادامه پيدا مي‌كند. برداشت شخصي نگارنده اين است كه مواضع آمريكايي‌ها مقطعي است و با اصرار مذاكره‌كنندگان كشورمان بر مواضع خودشان در ادامه، شاهد بازگشت آمريكايي‌ها به راه‌حل‌هاي قبلي خواهيم بود كه طرفين در لوزان به آن دست پيدا كردند.

پيش‌بيني براي روزهاي پاياني مذاكرات اين است كه آمريكايي‌ها و مخصوصا شخص اوباما بعد از سرمايه‌گذاري سنگين سياسي روي مذاكرات و به زعم خودشان متوقف‌كردن برنامه هسته‌اي ايران، به شكست مذاكرات و عدم‌دستيابي به توافقنامه نمي‌انديشند و در اين مسير تلاش نمي‌كنند. موضوع مهم ديگر اين است كه اگر هر آينده‌اي براي مذاكرات پيش‌بيني كنيم، روند اجماع تحريمي عليه ملت ايران ديگر ادامه نخواهد داشت.

در واقع اگر حتي شكست در انتظار مذاكرات باشد، شكاف عميقي در جبهه مقابل صورت گرفته است كه براساس آن ديگر وضعيت گذشته عليه ايران، ادامه پيدا نمي‌كند. در ادامه 2پيشنهاد براي موفقيت در مذاكرات هسته‌اي قابل ارائه است؛ يك پيشنهاد با نگاه داخلي و يك پيشنهاد هم معطوف به عمليات تيم ما در خارج از كشور.

اول: رسانه‌هاي داخلي بايد پا به پاي تيم مذاكره‌كننده حضور داشته باشند و مذاكره‌كنندگان را براي رسيدن به نقطه موفقيت ملت ايران و دستيابي به يك توافق خوب همراهي كنند. راه‌حل‌هاي ابتكاري هم در دنيا در حال استفاده است كه همه مردم را در رسانه‌هاي جمعي، درگير مباحث مي‌كنند. در اين صورت همه مي‌توانند به راحتي نظرات خود را ارائه دهند.

دوم: اين پيشنهاد معطوف به‌خود تيم مذاكره‌كننده است. بايد توجه كرد كه در رسانه‌هاي خارجي، جاي تبيين دستاوردها و تبيين حقوق هسته‌اي كشورمان خالي است و اگر اين خلأ هرچه زودتر پرشود، به نفع منافع ملي كشورمان است. در داخل كشور افرادي هستند كه مي‌توانند اين نقش رسانه‌اي را در خارج از كشور پر كنند و افكار مخاطبان رسانه‌هاي خارج از كشور و افكار عمومي مردم كشورهاي ديگر را در مورد حقوق هسته‌اي ايران، روشن كنند. اين موضوع خود مي‌تواند پشتوانه‌اي براي تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي ما باشد.

  • عضو اسبق تيم مذاكره‌كننده
کد خبر 298216

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha