همشهری آنلاین: معاونان وزیر خارجه کشورمان در هفتمین دور گفت‌وگوها برای نگارش پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای، مذاکرات خود با معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را از سر گرفتند.

به گزارش ایسنا، هفتمین دور مذاکرات ایران و 1+5 در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزیران خارجه دو طرف از روز چهارشنبه هفته گذشته در وین آغاز شده است.

هیات‌ مذاکره‌کننده ایران روز جمعه پس از نشست عمومی مدیران سیاسی ایران و 1+5 به طور دو جانبه و سه جانبه با نمایندگان چین، روسیه، آمریکا و سه کشور اروپایی دیدار کرد.

معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا روز پنجشنبه گذشته در دو نوبت با حضور هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کردند.

چگونگی لغو تحریم‌های علیه ایران و جدول زمان‌بندی آن از جمله مهم‌ترین محورهای مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 است که همچنان محل بحث است.

در همین چارچوب سرگئی، ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه در وین با بیان اینکه پیشرفت‌هایی در خصوص مساله‌ لغو تحریم‌های ایران حاصل شده است، گفت: درواقع تغییراتی بر سر یک سری مسائل به ویژه موضوع قطعنامه‌ شورای امنیت سازمان ملل که قرار است در آینده صادر شود حاصل شده است.

ریابکوف ادامه داد: سرعت لغو تحریم‌ها باید از سوی طرف ایرانی مورد قبول باشد اگر چه من فکر می‌کنم بهتر است آنها خود درباره‌ آن صحبت کنند.

به گزارش ایسنا، مذاکرات فنی و کارشناسی در حالی در وین ادامه دارد که انتشار اخباری درباره استراق سمع و جاسوسی در محل مذاکرات از سوی رژیم صهیونیستی نگرانی‌هایی را در میان کشورهای گروه 1+5 و ایران ایجاد کرده است.

در همین رابطه ایران خواستار اطلاع از نتایج تحقیقات دولت‌های اتریش و سوئیس درباره جاسوسی از محل مذاکرات هسته‌ای شد.

سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در وین و برن، در یادداشت‌های رسمی جداگانه‌ای که به وزارتخانه‌های امور خارجه اتریش و سوئیس ارسال شد، با اشاره به اخبار منتشر شده اخیر، مراتب نگرانی جدی دولت ایران از امنیت اماکن محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای را به دولت‌های مزبور اعلام کردند و خواستار اطلاع از نتایج تحقیقاتی که در این زمینه صورت می‌گیرد، شدند.

همچنین از وزارت‌خارجه اتریش خواسته شده است در اسرع وقت هرگونه تدابیر لازم برای تأمین امنیت محل مذاکرات، از جمله تدابیر بیشتر حفاظت سایبری را اتخاذ کند.

کد خبر 297939

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha