دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: درخت خاک را نگه می‌دارد تا باد آن را نبرد و شاخه‌ها باد را در خودشان به دام می‌اندازند تا تند و آزاردهنده نشود.

بیابان‌زدایی

بچه‌ها روز جهاني بيابان‌زدايي، جهاني است اما براي ما خيلي مهم‌تر است. چرا؟ چون ايران كشوري گرم و خشك است. يعني ما آفتاب و گرما زياد داريم.

يعني اين‌كه در كشور ما تا دل‌تان بخواهد بيابان و خشكي است و به نسبت آن جنگل كم! به همين دليل بايد خيلي خيلي خيلي خيلي مواظب جنگل‌ها و آب باشيم و حواس‌مان جمع باشد بيابان‌ها رشد نكنند!

  • چرا بيابان‌زدايي؟

احتمالا توفان شني را كه چند وقت قبل در اهواز و شهرهاي خوزستان داشتيم يادتان هست؟ يادتان هست چقدر هم غصه خورديم؟ مردم نمي‌توانستند نفس بكشند. چرا؟ چون زمين خشك بود و آب و درخت كم!

در مورد بادهاي 120 روزه سيستان كه شنيده‌ايد؟ از هزار سال قبل تا حالا اين بادهاي شديد بوده‌اند. مي‌دانيد هزار سال پيش مردم ايران چطور اين بادهاي سخت و خطرناك را كنترل مي‌كرده‌اند.

بله! با كاشت درخت. درخت خاك را نگه مي‌دارد تا باد آن را نبرد و شاخه‌ها باد را در خودشان به دام مي‌اندازند تا تند و آزاردهنده نشود.

  • درخت‌ها‌رابشناسيم

ما بايد ياد بگيريم كه چطور از آب، خاك و درخت نگهداري كنيم، پس بايد درخت‌ها را بشناسيم. كدامشان براي كاشتن در بيابان خوب هستند؟ بعضي از آن‌ها با بي‌آبي خيلي خوب كنار مي‌آيند و سبز و خرم مي‌مانند.

مثل درخت گز، دم‌گاوي، كُنار، اين درخت‌ها مثل مانع در برابر باد عمل مي‌كند و از جابه‌جايي زياد خاك و فرسايش آن جلوگيري مي‌كند.

حتي ساختن ديوارهاي سنگي يا فلزي يا ايجاد موانع ساخته شده از شاخ و برگ درختان هم مي‌تواند مفيد باشد.
يادمان باشد در كشور خشكي مثل كشور ما وجود آب و درخت حياتي و عين خود زندگي است پس نگهداري صحيح از آن بسيار اهميت دارد.

نرگس جاجرودي /منبع:همشهري بچه‌ها

کد خبر 298171

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha