یکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱
۰ نفر

نشست سران ۷ کشور صنعتی جهان موسوم به «جی ۷» در حالی روز گذشته در اقامتگاهی در میان ارتفاعات آلپ در جنوب آلمان آغاز شد که هزاران نفر از معترضان به این نشست از روز جمعه در شهر گارمیش-پارتنکیرچن در نزدیکی محل برگزاری نشست دست به اعتراضات گسترده‌ای زده‌اند.

اعتراض نشست گروه ۷

به گفته مقام‌هاي پليس آلمان تعداد معترضان حدود 4‌ هزار نفر است اما برگزاركنندگان اعتراض‌ها، تعداد افراد شركت‌كننده را نزديك به 8 هزار نفر اعلام كرده‌اند. دولت آلمان از 22‌هزار نيروي پليس براي برقراري امنيت اين نشست استفاده كرده است. بر اساس گزارش‌ها حدود 2‌هزار نيروي پليس نيز در آن طرف مرز، در اتريش، به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

حلقه امنيتي به شعاع 8 كيلومتر در اطراف هتل مجلل «المائو» محل برگزاري نشست تشكيل شده و معترضان امكان عبور از اين حلقه را ندارند. طبق رأي روز جمعه دادگاهي در آلمان، به 50 نفر از معترضان اجازه داده شده تا به نمايندگي از ديگران وارد حلقه امنيتي شوند و در مقابل ساختمان هتل تجمع كنند. روز شنبه درگيري‌هاي مختصري ميان معترضان و نيروهاي پليس درگرفت كه به زخمي شدن چند نفر از معترضان منجر شد. سران كشورهاي عضو يعني آمريكا، ژاپن، بريتانيا، فرانسه، كانادا و ايتاليا و هيأت‌هاي همراه ديروز با استفاده از هلي‌كوپتر به محل برگزاري نشست منتقل شدند.

  • غيبت روسيه، چالش اصلي گروه 7

از سال گذشته كه تنش ميان روسيه و غرب بر سر اوكراين بالا گرفت، نشست كشورهاي صنعتي بدون حضور اين كشور برگزار مي‌شود. باراك اوباما كه با وجود اعمال تحريم‌ها عليه روسيه همچنان از سوي منتقدان داخلي به كم‌كاري مقابل‌ اين كشور متهم مي‌شود، روز گذشته در بدو ورود به آلمان، از كشورهاي عضو گروه خواست «در مقابل تجاوزهاي روسيه بايستند».

در مقابل، سياستمداران آلماني با احتياط بيشتري با اين موضوع برخورد كرده‌اند. آنگلا مركل، به‌دليل عدم‌دعوت از پوتين براي شركت در نشست امسال و همراهي در تحريم‌هاي روسيه، مورد انتقادهاي زيادي قرار گرفته است. گرهارد شرودر، صدراعظم سابق آلمان، ضمن انتقاد از شرايط پيش آمده گفت غرب در حال از دست دادن روسيه است و اين كشور جايگزين‌هايي چون چين، خاورميانه و هند دارد درحالي‌كه اروپا نمي‌تواند جايگزيني براي روسيه پيدا كند. با اين حال، مركل روز جمعه در گفت‌وگو با خبرگزاري آلمان گفت: «در حال حاضر امكان حضور روسيه در گروه 7وجود ندارد.» به گفته مركل، الحاق شبه جزيره كريمه به خاك روسيه «نقض حقوق بين‌الملل» بوده و كشورهاي عضو گروه7 نمي‌توانند اين موضوع را كه در تقابل با اصول آنهاست بپذيرند.

  • بحران مالي يونان

يكي از موضوع‌هاي مهمي كه طي ماه‌هاي اخير بسياري از كشورهاي اروپايي و مقام‌هاي اتحاديه اروپا را به چالش كشيده، موضوع بدهي‌هاي مالي يونان است. آلكسي سيپراس، نخست‌وزير يونان اعلام كرده كه اين كشور توانايي بازپرداخت بدهي‌هاي خود را ندارد. روز جمعه او بار ديگر در سخناني در پارلمان يونان تأكيد كرد كه اين كشور بدهي‌هاي معوق خود را پرداخت نخواهد كرد. اخيرا در بحران مالي يونان هم ردپاي روسيه و ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور اين كشور ديده شده است. روز جمعه پوتين در تماسي تلفني با سيپراس خواستار نزديكي بيشتر 2كشور شده بود.

  • نخست‌وزير عراق مهمان گروه 7

اگرچه گروه 7در دهه 1970اساسا به‌عنوان يك مجمع اقتصادي براي مديريت اقتصاد جهان و بررسي سياست‌هاي اقتصاد كلان پايه‌گذاري شد، اما رفته‌رفته موضوع‌هاي امنيتي نيز وارد مباحث مطرح در نشست‌هاي سران اين گروه شد. اكنون مهم‌ترين چالش امنيتي پيش روي اين كشورها مسئله تروريسم و گروه‌هاي تروريستي چون داعش و بوكوحرام است. مسئله مسدودكردن منابع مالي اين گروه‌هاي تروريستي در جلسه امروز سران گروه 7بررسي خواهد شد. سران نيجريه، تونس و عراق نيز با هدف بررسي مسائل امنيتي مرتبط با اين گروه‌ها در حاشيه نشست امروز با سران كشورهاي عضو ديدار خواهند كرد. حيدر عبادي نخست‌وزير عراق مهمان ويژه اين نشست است.

پيش از اين، نشست‌هاي گروه 7و تصميمات گرفته شده توسط سران كشورهاي عضو اين گروه در موضوع‌هاي اقتصادي، امنيتي و زيست‌محيطي بسيار مهم تلقي مي‌شد اما منتقدان بر اين اعتقادند كه اين كشورها در مديريت و حل چالش‌هاي موجود در جهان ناتوان بوده‌اند. به اعتقاد آنها جهان كنوني ديگر جهان يكدست تحت سيطره كشورهاي بزرگ و نظام سرمايه‌داري نيست تا اين كشورها بتوانند براي اداره آن به تنهايي تصميم‌گيري كنند.

کد خبر 297445

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha