همشهری‌آنلاین: بررسی و مطالعات باستان شناسی در دهستان پترگان زیرکوه خراسان جنوبی به شناسایی آثاری از دوران اسلامی تا دوران قاجار و پهلوی انجامید.

شناسایی آثار دوران اسلامی در دهستان پترگان

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، رضا سلمان پور سرپرست هیأت بررسی های باستان شناسی در دهستان پترگان با اعلام این خبر تصریح کرد: این پژوهش که درمحوطه‌ای به وسعت 3هزار و 24کیلومتر مربع انجام شده است تا چند هفته آینده ادامه خواهد داشت.

او هدف اصلی از این بررسی ها را تهیه داده های مورد نیاز برای ترسیم نقشه باستان شناسی منطقه اعلام کرد.

این باستان شناس خاطر نشان ساخت که تحلیل الگوهای استقراری منطقه در ادوار مختلف زمانی هدف دیگر گروه باستان شناسی است.

سلمان پور اظهار داشت: از آثار شاخص شناسایی شده در این منطقه می‌توان به قلعه حسن بای خان شاهرخت و شهر قدیم شاهرخت از دوره سلجوقیان تا دوران صفوی اشاره کرد.

باستان شناس در گفت و گو با خبرنگار سایت پژوهشگاه (richt.ir)، با اشاره به اینکه اقلیم این منطقه موجب مدفون شدن بیشتر محوطه های باستانی زیر ماسه شده است خاطر نشان ساخت که به این علت تعداد آثار و محوطه های باستانی در این منطقه بسیار اندک است.

او تصریح کرد: شاهرخت ازجمله محدود محوطه های تاریخی است که به دلیل برخورداری از منابع آبی و درختان بزرگ به عنوان یک محوطه باستانی باقی مانده است.

گفتنی است، روستای شاهرخت در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شهر قاین در استان خراسان جنوبی و شهرستان زیرکوه واقع شده است. این روستا مرکز دهستان پترگان است که از طریق این دهستان ۱۱۶ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد و همچنین بازارچه مرزی یزدان در این منطقه واقع شده است.

قلعه حسن بای خان که متعلق به قرن پنجم هجری و مقر اسماعیلیان است بر فراز قله‌ای ساخته شده و با تونلی به طول ۲ کیلومتر مرتبط است. این قلعه کمینگاهی در شمال شرق شاهرخت و در مسیر راه هرات و غوریان به قاین به عنوان مرکزی گمرکی و برخوردار ازموقعیت استراتژیکی وبرج نگهبانی برای قلعه حسن بایخان بوده است.

کد خبر 297240

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha