همشهری‌آنلاین: فصل پنجم کاوش باستانشناسی در مجموعه دستکندشهر زیرزمینی سامن ملایر با هدف تکمیل مطالعات انجام شده در پژوهش‌های قبلی و رسیدن به یافته‌های جدید شروع شد.

آغاز فصلی نوین در پژوهش‌های مجموعه دستکند سامن ملایر

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علی خاکسار سرپرست هیأت کاوش و پژوهش‌های میدانی در مجموعه دستکند سامن اعلام و تصریح کرد: فصل پنجم پژوهش در شهر سامن با بهره‌گیری از اعتبارات ملی - استانی و گرفتن مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری آغاز شد.

او افزود: در این فصل مقرر شد در کارگاه های 1و5 مجموعه سامن کاوش های باستان شناسی پیگیری و ادامه یابد.

خاکسار خاطرنشان ساخت که در 4فصل گذشته در 8کارگاه زیر زمینی واقع در شهر سامن کاوش انجام شده است.

به گفته وی در کاوش های گذشته بیش از 50فضاشامل اتاق ها و راهروهای ارتباطی شناسایی شد.

خاکسار تصریح کرد: همچنین تعداد زیادی اسکلت و بقایای استخوان انسانی شناسایی و مطالعات اولیه بر روی آنهاانجام گرفت.

سرپرست هیأت کاوش و پژوهش های میدانی در مجموعه دستکند سامن اظهار داشت:درفصل جاری در ادامه کاوش ها و پژوهش های میدانی در کارگاه های قبلی سعیخواهد شد علاوه بر تکمیل مطالعات صورت گرفته ،کاوش های جدید را در 2 کارگاه جدید که اخیرا شناسایی شده اند انجام دهیم.

وی تصریح کرد:در این فصل از کاوش اولویت پژوهش و کاوش بر روی استخوان اسکلتهای کشف شده در کاوش های قبلی و آغاز استحکام بخشی و تثبیت این بقایا واستخوانها است که در این خصوص هماهنگی های لازم با پژوهشکده حفاظت ومرمتپژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شده است.

به گفته خاکسار مجموعه سامن یکی از آثار منحصر به فرد دستکند زیر زمینیواقع در جنوب همدان و 10کیلومتری شهر ملایر است که در سال 1384به صورتاتفاقی در جریان انجام عملیات عمرانی فیبر نوری شناسایی شد.

او گفت:این مجموعه در زیر بستر شهری ، معابر، ساختمان های اداری و منازل مسکونی شهر واقع شده است.

فصل پنجم کاوش باستان شناسی در مجموعه دستکند که با مجوز رییس پژوهشگاهمیراث فرهنگی و گردشگری صورت می‌گیرد تا پانزدهم اردیبهشت ماه امسال ادامه دارد.

احتمالا قدمت این مکان به قبل از سلسله اشکانیان باز می‌گردد.

کد خبر 292208

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha