همشهری‌آنلاین: پژوهش شناسایی رنگ در سطوح آثار تاریخی ایران و بررسی تخریب آن از دیدگاه فیزیک و شیمایی به همت پژوهشگران پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.

شناسایی رنگ و بررسی تخریب آن از دیدگاه فیزیک و شیمیایی

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری‌، رویا بهادری عضو هیأت علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی با اعلام این خبر گفت: این پژوهش در مرحله نخست با شناسایی رنگ روی کاغذ انجام شد.

او افزود: رنگ در تزیینات و آرایه های نسخ خطی از جایگاه ویژه ای برخوردار است به همین دلیل در اغلب نسخه های خطی مربوط به کتاب آرایی، بخشی نیز به رنگ های مورد استفاده برای تزیین نسخه های خطی و چگونگی تهیه آنها اختصاص یافته است.

این پژوهشگر تصریح کرد که در بررسی نسخه های خطی قدیمی با توجه به کم بودن مقدار نمونه و محدودیت نمونه برداری‌، اغلب از یک یا دو روش برای شناسایی رنگ ها استفاده می شود که این باعث نبود اطمینان در شناسایی می شود.

وی اظهار داشت: در این پژوهش علاوه بر آزمایش های شیمیایی‌، از 4روش دستگاهی مختلف که شامل شناسایی عنصری، ترکیبی و بررسی های میکروسکوپی بود برای آنالیز رنگها استفاده شد.

بهادری خاطر نشان ساخت که در تمامی این روش ها مقدار نمونه مورد نیاز بسیار کم و در حد میلی گرم است.

به گفته این کارشناس، در این پژوهش از میکروسکوپ الکترونی روبشی مجهز به تجزیة شیمیایی پاشندگی انرژی پرتو ایکس (SEM-EDX)، طیف سنجی زیرقرمز تبدیل فوریه (FTIR)، طیف سنجی رامان و میکروسکوپ نوری برای شناسایی نمونه‌ها استفاده شد.

بهادری تصریح کرد که در این کار برای شناسایی مواد به کار رفته در تزئینات نسخه های خطی، ازتزئینات انتهای آیه، سرلوح، جدول کشی و مرکبهای رنگی نمونه برداری شد.

به گفته او، در این پژوهش 55 نمونه رنگهای آبی، قرمز، سبز، زرد، نقره ای، نارنجی، قهوه ای و سفید از 19 نسخه خطی قرآنی برداشته و شناسایی شد.

این پژوهش با همکاری فرانک بحرالعلومی دیگر پژوهشگر پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی انجام شد.

کد خبر 296719

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha