دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۲
۰ نفر

همشهری‌انلاین: کودکان در کشور جنگ زده افغانستان آسیب پذیرترین بخش جامعه هستند که بیش از همه از آسیب‌های ناشی از جنگ رنج می‌برند.

afghan kid

بسیاری از آنها پدران خود را در درگيري‌ها از دست داده‌اند و برای حمایت از خانواده‌هایشان مجبورند در خیابان‌ها کار کنند.

به گفته ال ان بالاجی ،معاون نماینده صندوق کودکان ملل متحد - یونیسف - در افغانستان ، حدود سه میلیون و 500 هزار کودک افغان به مدرسه نمی‌روند ، هر چند این کشور طی 14 سال گذشته در زمینه آموزش به پیشرفت هایی رسیده است.

او در مصاحبه‌ای اعلام کرد:« در سال 2001 ، فقط یک میلیون کودک افغان به مدرسه می‌رفتند و تقریبا همه آنها پسر بودند اما در سال‌های 2013 و 2014 حدود هشت میلیون و 600 هزار کودک افغان در مدارس ثبت نام شده‌اند که 39 درصد از آنها را دختران تشکیل می‌دهند. از این رو، پیشرفت‌های قابل توجهی حاصل شده است اما همچنان حدود سه میلیون و 500 هزار کودک به مدرسه نمی روند.»

این مقام یونیسف همچنین گفت: با وجود کم بودن منابع دولتی، افغانستان در زمینه شمار مدارس ساخته شده به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته است .

بالاجي گفت: در سال 2001 ، شش هزار مدرسه در افغانستان ساخته شد.ساخت این تعداد مدرسه شمار مدارس را در سراسر افغانستان به 15 هزار مدرسه افزايش داد.

با وجود این پیشرفت مثبت، حدود 28 درصد از کودکان افغان - بین پنج تا 11 سال - مجبور به کارکردن هستند. بسیاری از آنها در کارگاه‌های تولید فرش کار می‌کنند.

به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از خبرگزاری شین هوا از کابل، مجیب الله که 15 سال دارد، می گوید :بعد از کشته شدن پدرش و به سبب فقر شدید مجبور شده است برای حمایت از خانواده‌اش در خیابان ها کار کند.

مجیب الله گفت: برای کسب درآمد به شستن ماشین مشغول است .

او گفت:« صبح‌ها به مدرسه می‌روم بعد از ظهرها در خیابان ماشین‌ مي‌شورم . در روز به طور متوسط می‌توانم 200 افغانی - حدود سه دلار - در بیاورم و همه این پول را به مادرم می دهم.»

آماری رسمی درباره شمار کودکان خیابانی و کودکان کار در افغانستان وجود ندارد اما از آنجایی که می‌توان هر روزه آنها را در خیابان‌های کابل و دیگر شهرهای این کشور مشاهده کرد می‌توان گفت شمار آنها هزاران نفر است.

آنچه که بیش از پیش مایه تأسف است استفاده شورشیان از کودکان برای انجام حملات در این کشور است.

هفته گذشته، یک عامل انتحاری - که یک نوجوان بود - در شهر قندهار در جنوب افغانستان بازداشت شد. پلیس اعلام کرد این پسر بچه قصد داشت خودش را در مقابل پاسگاه پلیس قندهار منفجر کند.

در آستانه روز جهانی کودکان، بر اثر اصابت یک راکت به مدرسه‌ای در استان لوگر در شرق افغانستان، چهار کودک کشته و چهار تن دیگر زخمی شدند. دو هفته پیش، دو کودک نیز در حمله انتحاری در کابل کشته شدند.

شهروندان افغان از دولت این کشور خواسته‌اند شرایط امنیتی را در این کشور براي حفاظت از کودکان بهبود بخشد و شرایط آموزش مناسب برای آنها را فراهم کند.

کد خبر 296918

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha