جمعه ۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

مصاحبه شبکه قطری الجزیره با سرکرده گروه تروریستی «جبهه‌النصره» که در واقع «القاعده سوریه» به‌حساب می‌آید، مسئله‌ای عادی نبوده و از بسیاری از تحولات اخیر در خاک سوریه رمزگشایی می‌کند.

فرمانده جبهه نصرت در مصاحبه با الجزیره: به غرب حمله نمی‌کنیم، هدف ما دمشق است

نام «جبهه‌النصره» در فهرست گروه‌هاي تروريستي شوراي امنيت سازمان ملل قرار دارد و مصاحبه با فرمانده شاخه القاعده در سوريه نشان مي‌‌دهد كه محور آمريكا، تركيه، عربستان و قطر بخش جديدي از نقشه خود براي سوريه را آغاز كرده‌اند و در واقع براي ضربه به دولت سوريه وارد ائتلاف با القاعده شده‌اند.

ماه‌ها بود كه ارتش سوريه دست بالا را در مقابل گروه‌هاي مسلح افراطي در اين كشور پيدا كرده و موفق به عقب‌راندن آنها شده بود. اكنون اما با حمايت غربي-عربي گروه‌هاي افراطي در سوريه كه حالا با رهبري «جبهه‌النصره» زير نام جيش‌الفتح پنهان شده‌اند موفق به پيشروي‌هاي جديدي شده‌اند و حتي كنترل كامل استان ادلب را در اختيار گرفته‌اند.

درحالي‌كه رسانه‌هاي منطقه در روزهاي اخير از موج جديد حمايت مالي و تسليحاتي گسترده محور آمريكا، عربستان، قطر و تركيه از گروه موسوم به جيش‌الفتح خبر داده بودند، در صحنه رسانه‌اي هم الجزيره با اين مصاحبه تلاش كرد تا نام جيش‌الفتح را به‌عنوان گروهي معتدل مطرح كند و درواقع بازوي رسانه‌اي القاعده شود. ابو محمد جولاني، فرمانده «جبهه‌النصره» درحالي‌كه چهره‌اش را پوشانده بود در اين مصاحبه كه در نقطه‌اي نامعلوم صورت گرفت اعلام كرد كه اين گروه قصد ندارد به آمريكا و اروپا حمله و از سوريه به‌عنوان پايگاهي براي ضربه زدن به كشورهاي غربي استفاده كند.

او تأكيد كرد كه ايمن الظواهري رهبر شبكه القاعده دستور داده كه حمله‌اي به كشورهاي غربي صورت نگيرد و به جاي آن بر حملات در سوريه براي رسيدن به دمشق تمركز شود. درحالي‌كه «جبهه‌النصره» پرونده‌اي قطور در كشتار مردم سوريه دارد جولاني در اين مصاحبه مدعي حفاظت از اقليت‌هاي سوري و نداشتن مشكل با علوي‌هاي اين كشور شد.

هر چند سركرده «جبهه‌النصره» كه اكنون با چند گروه افراطي ديگر جيش‌الفتح را تشكيل داده‌اند تلاش داشت كه با حرف‌هايش تروريستي‌بودن اين گروه را انكار كند اما نتوانست وابستگي به القاعده را انكار كند و گفت: ما از ايمن الظواهري، رهبر القاعده راهنمايي و ارشاد دريافت مي‌كنيم. او اولويت‌هاي گروه تروريستي «جبهه‌النصره» را سرنگوني دولت سوريه و متحدان اين كشور ازجمله حزب‌الله اعلام كرد.

  • پنهان شدن در پوشش جيش‌الفتح

«جبهه‌النصره» هسته مركزي جيش‌الفتح به‌حساب مي‌آيد و درواقع اكنون از اين نام به‌عنوان راهكاري براي مخفي كردن ماهيت تروريستي اين گروه استفاده مي‌شود. بشار الجعفري، نماينده سوريه در سازمان ملل روز گذشته در واكنش به مصاحبه الجزيره، تأكيد كرد كه اين مصاحبه با هدف ترويج تروريسم و تهديد بيشتر دولت و ملت سوريه صورت گرفته است.

آمريكا، عربستان، تركيه و قطر تلاش دارند براي رسيدن به هدف چند سال گذشته خود براي سرنگوني دولت بشار اسد حالا از «جبهه‌النصره» به‌عنوان بازوي اصلي خود براي ضربه زدن به نظام سوريه استفاده كنند. در هفته‌هاي گذشته به‌خاطر همين حمايت همه‌جانبه پيشروي‌هاي اين گروه سرعت گرفته و همزمان با حملات جديد داعش اكنون گزارش‌ها نشان مي‌دهد نيمي از سوريه در اختيار گروه‌هاي تروريستي افراطي قرار گرفته است.

وزير امور خارجه تركيه هفته گذشته به‌صورت علني اعلام كرد كه آنكارا و واشنگتن به توافق كلي رسيده‌اند تا گروه‌هاي مسلح مخالف دولت سوريه را مورد حمايت هوايي قرار دهند. اين در حالي است كه روزنامه حريت تركيه به تازگي گزارشي تحقيقي را منتشر كرده كه ارسال تسليحات به گروه‌هاي تروريستي سوريه از طريق سازمان اطلاعات اين كشور را نشان مي‌دهد. خبرگزاري رويترز هم در گزارشي به نقل از يك مقام وزارت دفاع آمريكا از گسترش دامنه آموزش نيروهاي گروه‌هاي مسلح مخالف دولت سوريه از سوي اين كشور خبر داده است. پيش از اين وزارت دفاع آمريكا اعلام كرده بود كه قصد دارد 15هزار معارض مسلح سوري را طي 3سال در تركيه، عربستان و قطر آموزش دهد.

  • پيشروي در سايه حمايت غربي-عربي

منابع سوري اعلام كرده‌اند كه گروه تروريستي «جبهه‌النصره» به همراه ديگر گروه‌هاي هم‌پيمان خود شهر اريحا در شمال غرب سوريه در نزديكي تركيه را نيز به كنترل خود درآوردند و با اين كار آخرين شهر استان ادلب در شمال سوريه هم سقوط كرده است. ائتلاف موسوم به جيش‌الفتح از حدود 2‌ماه قبل، شماري از شهرهاي اين استان ازجمله شهرهاي ادلب و جسرالشغور را تصرف كرده‌اند. تركيه تلاش دارد تا «جبهه‌النصره» كنترل كامل اين استان همجوار مرز خود را در اختيار داشته باشد و به‌دنبال نقشه ايجاد منطقه پرواز ممنوع برود. اين در حالي است كه با شرايط موجود گروه تروريستي داعش هم دست به پيشروي‌هاي جديد در سوريه زده و به تازگي شهر تاريخي پالميرا در استان مركزي حمص را به تصرف خود درآورده است.

  • تخريب مجددآثار تاريخي در سوريه و عراق توسط داعش

گزارش‌هاي رسيده از سوريه نشان مي‌دهد كه داعشي‌ها تخريب آثار باستاني شهر پالميرا را شروع كرده‌اند. منابع سوري اعلام كرده‌اند كه مجسمه مشهور شير در اين شهر با قدمت 2هزار ساله نخستين هدف گروه تروريستي داعش بوده و تخريب شده است. اين گروه تروريستي هفته گذشته اعلام كرده بود قصد تخريب آثار تاريخي اين شهر را ندارد اما گزارش‌ها خلاف اين مسئله را ثابت مي‌كند. ديروز همچنين اعلام شد كه داعش در عراق هم ورودي‌هاي دروازه قلعه باستاني آشور را با بمب تخريب كرده است.

کد خبر 296573

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha