چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۹:۴۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: گروگان‌های حادثه چابهار با استقبال پر شور مردم منطقه وارد زاهدان شدند

 21 شهروند ایرانی که در جریان گروگان‌گیری‌های منطقه سیستان و بلوچستان توسط اشرار ربوده و به پاکستان منتقل شده بودند، پس از آزادی عصر امروز وارد زاهدان شدند.[مرتبط] به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، 15 شهروند ایرانی گروگان گرفته شده در حادثه تروریستی بامداد یکشنبه در محور چابهار به ایرانشهر که توسط اشرار به کشور پاکستان منتقل شده بودند به همراه 6شهروند دیگر که طی ماههای اخیر توسط اشرار ربوده شده و به پاکستان منتقل شده بودند، عصر امروز در میان استقبال پر شور مردم زاهدان، مسئولین محلی و خاتواده‌هایشان وارد فرودگاه زاهدان شدند.
شهروندانی که در حادثه گروگانگیری اخیر چابهار به گروگان اشرار درآمده و به خاک پاکستان منتقل شده بودند با تلاش و پیگیری‌های گسترده‌ی وزارت کشور، استاندار، شورای تامین استان سیستان و بلوچستان و همکاری و هماهنگی نیروهای انتظامی و نظامی طی عملیاتی با محاصره اشرار از دو سوی مرز و با همکاری صمیمانه وزارت کشور و پلیس پاکستان آزاد شده و در کنسولگری ایران در کویته تحویل هیئت اعزامی وزارت کشور شده‌ و در کمال صحت و سلامت به خاک کشور وارد شدند.
یک فروند هواپیمای فوکر هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران شهروندان ایرانی گروگان گرفته شده را از کویته پاکستان به زاهدان منتقل کرد تا پرونده گروگان‌گیری‌های اخیر با بازگشت آنان به آغوش خانواد‌هایشان پایان یابد.
خانواده‌های گروگان‌های حادثه اخیر که در پاویون فرودگاه جمع شده بوده و انتظار آمدن عزیزانشان را می‌کشیدند با دیدن عزیزانشان صحنه‌ها دیدنی را به نمایش گذاشتند.
مادری که از شوق دیدن فرزندش تاب نمی آورد و بی صبرانه طول پاویون را می پیمود با دیدن فرزندش او را در آغوش کشید و برای مدتی اشک شوق ریخت، کودکی نیز با در دست داشتن شاخه گل سرخی و حلقه زدن اشک در چشمان منتظر آغوش گرم پدرش را فشرد و شور خاص و وصف ناپذیری در فرودگاه زاهدان حاکم شد به نحوی که حتی خبرنگارانی هم که برای پوشش خبری گرد آمده بودند، تحت تاثیر این صحنه‌ها اشک شوق و شادی ریختند.
21 ایرانی ربوده شده با همکاری‌های اطلاعاتی مسئولان سیاسی امنیتی سیستان و بلوچستان ایران توسط پلیس ایالت بلوچستان پاکستان آزاد شده وعصر امروز وارد زاهدان شدند.
محمدرضا شاه محمدی، مهدی پاک، علی اصغر حاجی پور، علی زارعی ، نوروزعلی رجبلو، محمدرضا جهرمی، اکبر خمر، سیدرضا حسینی، محمد صورتی ، ذبیح‌الله ایوبی ، کشتیگر ملاشاهی ، مهدی زارعی ، ابراهیم اورلو، رجبعلی ابراهیمی ، امید اکبری، علی اصغر حیدری، جعفر عاقلان، محمد بهاری، سید حمید اسدی، سید ولی الله موسوی و پرویز بوجال 21 شهروند ایرانی هستند که امروز وارد زاهدان شدند..
اشرار مسلح صبح یکشنبه با مسدود کردن محور چابهار ایرانشهر، تعدادی از شهروندان عادی و رانندگان خودروهای عبوری را ربودند و به خاک پاکستان گریختند که اشرار در این اقدام 8 دستگاه خودروی متعلق به مردم عادی را نیز به آتش کشیدند.
در پی تماس‌ها و مذاکره‌های انجام شده میان استاندار سیستان و بلوچستان ایران و حکمران ایالت بلوچستان پاکستان، پلیس این ایالت در عملیاتی محل استقرار اشرار در منطقه «مند» تربت بلوچستان پاکستان را به محاصره درآورد.
در این عملیات 21 گروگان آزاد و تعدادی از اشرار کشته و زخمی و شماری نیز دستگیر شدند.
17نفر از اشرار در این عملیات دستگیر شده‌اند که دولت پاکستان علیرغم امضاء قرارداد استرداد مجرمین میام تهران و اسلام‌آباد از استرداد آنان به جمهوری اسلامی ایران سر باز زده است.
سخنگوی استانداری سیستان و بلوچستان در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: پلیس پاکستان مدعی آن است که اشرار حادثه چابهار به ایرانشهر تبعه کشور پاکستان هستند و به همین دلیل از استرداد انان سرباز میزند.
حسنعلی نوری تصریح کرد: علیرغم آن‌که اشرار حادثه چابهار به ایرانشهر توسط نیروی انتظامی شناسایی شده و با توجه به وابستگی آنان به گروهک تروریستی جندالله، تابعیت ایرانی آنان مشخص است ولی پلیس پاکستان با بهانه تراشی و بیان اینکه آنان پاکستانی هستند تمایلی برای استرداد اشرار به ایران را ندارد.
نوری گفت: 2 کشور ایران و پاکستان بر اساس توافق 2 طرفه ملزم به استرداد مجرمینی هستند که به خاک 2 کشور متواری می‌شوند و رویکرد پلیس پاکستان حاکی از نوعی تلاش برای عدم استرداد مجرمان شرور حادثه چابهار به ایرانشهر به کشورمان هستند
یک منبع اگاه امنیتی در استان سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار فارس گفت: به دلیل آنکه اشرار حادثه چابهار به گروهک جندالله وابسته به دستگاه‌های امنیتی، حاسوسی و اطلاعاتی آمریکا در منطقه هستند، انجام عملیات کور تروریستی از سوی آنان در این شرایط که استان سیستان و بلوچستان مسیر توسعه امنیت و پیشرفت پایدار را طی می‌کند، باعث گردیده تا امریکا با تحت فشار قرار دادن دولت پاکستان و عدم استرداد این اشرار به ایران از بر ملا شدن حلقه مفقوده مستند دخالت آشکار دستگاهای امنیتی و اطلاعاتی آمریکا در مسائل داخلی ایران جلوگیری نمایند.

کد خبر 29652

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز