دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
۰ نفر

پس‌لرزه‌های سقوط رمادی مرکز استان انبار در غرب عراق، در واشنگتن به اندازه بغداد دردسرآفرین شده‌است.

سقوط شهر رمادی و آوارگی هزاران نفر اکنون از واشنگتن تا بغداد خبرساز شده است.

انتقادهاي شديد از شكست استراتژي دولت باراك اوباما در مقابل داعش اين روزها از زبان سياستمداران و رسانه‌هاي اين كشور از طيف‌هاي مختلف دمكرات و جمهوريخواه شنيده مي‌شود. اين انتقادها باعث شده تا وزيردفاع آمريكا در مقام دفاع از دولت دربرابر اين انتقادها، سخناني بگويد كه با واكنش تند مقامات عراقي روبه‌رو شود.

اشتون كارتر، وزير دفاع آمريكا روز يكشنبه در انتقادي كم‌سابقه از نيروهاي عراقي و شكست هفته گذشته آنها در شهر رمادي گفت: به‌نظر مي‌آيد عراقي‌ها عزم جنگيدن ندارند. او گفت كه آمريكا سلاح و تجهيزات نظامي در اختيار ارتش و نيروهاي مسلح عراقي گذاشته اما وقتي آنها اراده جنگيدن ندارند اين سلاح‌ها هم فايده‌اي نداشته‌است. كارتر به تلويزيون سي‌ان‌ان گفت: شمار نظاميان عراقي در شهر رمادي بسيار بيشتر از داعشي‌ها بود اما آنها نتوانستند دوام بياورند و عقب‌نشيني كردند.

سخنان او بعد از آن مطرح مي‌شود كه طي روزهاي گذشته مقامات عراقي از عدم‌پشتيباني لازم آمريكا و به‌اصطلاح ائتلاف عليه داعش در درگيري‌هاي استان انبار انتقاد كردند. مقامات دولت و فرماندهان نظامي عراق پيش از اين هم بارها از تأخير و انفعال آمريكايي‌ها در پشتيباني هوايي از نظاميان عراقي در جنگ با داعش انتقاد كرده‌بودند. علاوه بر عراقي‌ها، اين روزها تحليلگران سياسي و نمايندگان كنگره و حتي وزير پيشين دفاع آمريكا هم از سياست دولت اوباما در قبال داعش انتقاد كرده‌اند و اين سياست را باعث پيشروي داعش در عراق و حتي در سوريه دانسته‌اند.

اما سخنان اخير وزيردفاع آمريكا با واكنش مقامات عراقي روبه‌رو شده‌است.حكيم الزميلي رئيس كميسيون دفاعي و امنيتي پارلمان عراق در مصاحبه‌اي با آسوشيتدپرس گفت: آمريكا به‌دنبال آن است تا تقصير شكست را به گردن ديگران بيندازد. اين مقام عراقي سخنان وزيردفاع آمريكا را غيرواقع بينانه و بي‌پايه خواند و گفت: آمريكا در رمادي تجهيزات و اسلحه مناسب در اختيار ارتش عراق نگذاشته و از نيروهاي اين كشور حمايت هوايي نكرده است و حالا با چنين حرف‌ها و اظهارنظرهايي به‌دنبال آن است كه تقصير شكست را به گردن ديگران بيندازد.

حيدر عبادي نخست‌وزير عراق هم ديروز به بي‌بي سي گفت كه اظهارات وزير دفاع آمريكا او را شگفت‌زده كرده‌است. او گفت:‌ اشتون‌كارتر خيلي از عراق حمايت كرده و من مطمئن هستم كه اطلاعات غلط به او داده‌اند. نخست‌وزير عراق گفت كه اطمينان دارد مي‌توان رمادي را طي چند روز از داعش پس گرفت.شهر رمادي مركز استان سني‌نشين انبار، در حدود صد كيلومتري غرب بغداد، يك هفته پيش به اشغال كامل داعش درآمد. صدها نفر در جريان درگيري‌هاي اين شهر كشته و حدود ۵۰ هزار نفر مجبور به فرار شدند.

  • پيشروي عليه داعش

نظاميان ارتش عراق در كنار گروه‌هاي مقاومت مردمي شيعه موسوم به حشد‌شعبي از ديروز عمليات تازه‌اي را براي بازپس‌گيري شهر رمادي آغاز كردند. نام اين عمليات لبيك يارسول‌الله است و با حضور گروه‌هاي سني و شيعه عليه داعش آغاز شده‌است. در روزهاي گذشته اين نيروها در شرق شهر رمادي بخش‌هاي مهمي از جمله چندين شهرك و روستا را از تصرف داعش خارج كردند.

  • از پشيماني تا ادعاي تجزيه عراق

مقامات آمريكايي اين روزها درباره عراق اظهارنظراتي مي‌كنند كه توجه به هركدامشان عبرت‌آموز است و مي‌تواند براي قضاوت درباره سياست خارجي اين كشور ديدگاهي به‌دست بدهد. بعضي از اين سياستمداران مانند خود باراك اوباما، به‌صورت تلويحي يا حتي به صراحت از حمله نظامي و اشغال عراق ابراز پشيماني مي‌كنند و اين اقدام را اشتباه مي‌دانند و آن را منشا پيدايش ماشين آدم‌كشي داعش توصيف مي‌كنند. نانسي پلوسي رهبر اقليت‌ دمكرات مجلس نمايندگان آمريكا همين ديروز با انتقاد از سياست‌هاي جنگ‌طلبانه جورج بوش گفت كه حمله سال 2003به عراق اشتباه بود و اطلاعات موجود در آن زمان اين حمله را توجيه نمي‌كرد. عده‌اي ديگر هم هستند كه همچنان بر طبل لشكركشي و اقدام نظامي مي‌كوبند و اوباما را به‌خاطر عقب‌نشيني از عراق در سال 2011سرزنش مي‌كنند.

جان‌مك‌كين كهنه‌سرباز آمريكايي و سناتور جمهوريخواه از آن دسته است. او ديروز گفت كه اوباما بايد نظاميان بيشتري به خاك عراق اعزام كند. او گفت دعا مي‌كند كه اوباما هم مانند جورج بوش بالاخره بفهمد كه بايد در عراق استراتژي تهاجمي به‌كار برد. اما گروهي ديگر كه عمدتا نومحافظه‌كاران هستند، براي تجزيه عراق در حال توجيه و تحليل هستند. جان بولتون نماينده سابق آمريكا در سازمان ملل از اين دسته است. او ديروز در مصاحبه با فاكس‌نيوز گفت، بايد در بخشي از خاك سوريه و عراق يك كشور سني ميانه‌رو ايجاد كنيم.

کد خبر 296229

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha