چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۷
۰ نفر

سمیه شرافتی: «جراحان قزوینی برای نخستین بار، در مرکز آموزشی درمانی قدس قزوین موفق به جداسازی دوقلوهای به هم چسبیده شدند.»

این خبری بود که دو روز پیش، در صفحه اول برخی روزنامه‌ها منتشر شد. این دوقلوها که از ناحیه تحتانی سینه، قسمت فوقانی شکم، ناف و کبد به هم چسبیده بودند، توسط یک تیم ۲۵نفره پزشکی در مدت  ۹ساعت از هم جدا شدند.

دکتر سعید طرلان، فوق تخصص جراحی کودکان و رئیس بخش جراحی اطفال بیمارستان قدس قزوین، ضمن بیان این‌که عمل جداسازی دوقلوهای به‌هم چسبیده برای اولین بار نیست که در کشور انجام می‌شود، جزئیات این عمل را شرح می‌دهد.

  • آقای دکتر، درست است که چنین عملی برای بار اول در ایران انجام شده؟

خیر، این عمل جراحی برای نخستین بار در ایران نبوده بلکه در شهر قزوین برای نخستین بار این اتفاق افتاده است و این سوء‌تفاهمی است که با خواندن اخبار روزنامه‌ها در ذهن خوانندگان شکل می‌گیرد.

با این حال قبلاً هم موارد مشابهی از انجام این جراحی را در شهرهای دیگر مثل شهر اهواز در سال 76‌ و همچنین اصفهان و تهران هم داشتیم.

  • در عمل‌های جراحی قبل هم شرایط نوزادان از لحاظ چسبندگی به همین شکل بود؟

بله و تمام آنها هم با موفقیت انجام شدند.

  • آیا جداسازی دوقلوهایی که از سینه یا سر به هم چسبیده‌اند هم تاکنون در ایران انجام شده است؟

نه، دوقلوهای به هم چسبیده از قسمت‌های مختلف بدن مثل سر، قفسه سینه، قلب و ... به هم می‌چسبند. احتمال جدا کردن این دوقلوها خیلی ضعیف است. یک سری از این دوقلوها هم هستند که از قسمت‌های فوقانی شکم و قسمت‌های تحتانی قفسه سینه به هم چسبیده‌اند. احتمال جداسازی این دوقلوها بیشتر است.

علاوه بر این یک سری از دوقلوها از ناحیه شکم، قسمت‌های تحتانی شکم و لگن و یا از ناحیه باسن و ستون فقرات به هم چسبیده‌اند. این 5 مورد شایعترین نوع چسبندگی‌ها هستند. 

  • در کدام حالت شانس زنده ‌ماندن نوزاد بیشتر است؟

البته ترکیبی از این چسبندگی‌ها هم وجود دارند اما احتمال جداسازی آنها و شانس زنده ماندن نوزاد تنها 20 تا 25 درصد است و این در حالی است که ۷۵درصد دوقلوهای به هم چسبیده در هنگام زایمان یا بعد از تولد می‌میرند.

  • و این دوقلوها در چه شرایطی بودند؟

خوب، برای ما بهترین فرمی که می‌توان در مورد جداسازی برنامه‌ریزی کرد، قسمت‌های تحتانی شکم است، درست مثل شرایط این دوقلوها. ما هم برای تصمیم‌گیری در مورد جراحی این دوقلوها بررسی‌های مختلفی را شامل الکتروکاردیوگرافی قلب، عکسبرداری از دستگاه گوارش، ام‌آر‌آی، سونوگرافی و ... انجام دادیم تا برایمان امکان جداسازی این دوقلوها مسجل شود.

  • چرا انجام این جراحی را تا سه ماهگی به تعویق انداختید؟

این جراحی در سه‌ماهگی انجام گرفت چون عمل جراحی دو قلوهای به هم چسبیده در دوران نوزادی و زیر یک ماهگی شانس مرگ و میر در آنان را افزایش می‌دهد. البته  این نوزادان از بدو تولد در بیمارستان تحت مراقبت‌های ویژه بودند. 

  • چسبندگی از ناحیه کبد برای جراحی مشکلی ایجاد نکرد؟

چرا، به همین علت هم بود که بعد از عمل جراحی هر دو نوزاد دچار افت شدید هموگلوبین شدند که ناچار شدیم به آنها خون تزریق کنیم ولی الان هر دو نوزاد در بخش آی‌سی‌یو و تحت مراقبت‌های ویژه هستند و حال عمومی‌شان رضایت‌بخش است.

کد خبر 29613

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز