جمعه ۱۷ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: پزشکان تایلندی پنج‌شنبه 5 آوریل (16 فروردین) اعلام کردند که در عملی نادر دو نوزاد دختر به هم‌چسبیده را که در قلب و کبد اتصال داشتند، از هم جدا کرده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس بیمارستان سیریراج بانکوک اعلام کرد پنواد تینجانی  و پنتوان تینجانی – دوقلوهای به هم چسبیده از نوع "توراکوازوفاگوس" بودند یعنی از سینه تا شکم به هم چسبیده بودند.

به گفته سومچایی سریوسچاتی جراح قلب که در این عمل جراحی شرکت داشت، آن‌چه وضعیت این دوقلوها را غیرمعمول می‌کرد این بود که حفره‌های فوقانی یا دهلیزهای قلب‌های آنها به هم ارتباط داشت و خون یکی به درون بدن دیگری تلمبه می شد.

به گفته او در عمل جراحی 12 ساعته‌ای که یک ماه و نیم پیش انجام شد، 61 دکتر و پرستار شرکت داشتند این دو دختر از هم جدا شدند و در وضعیت خوبی قرار دارند، هر چند که در یکی از آنها یک نقص مختصر قلبی باقی ماند که در سنین بالاتر ترمیم می‌شود.

این  دو دختر در هنگام عمل جراحی هشت‌ماهه بودند. دوقلوهای به هم‌چسبیده‌ای که دارای قلب مشترک هستند آسیب‌پذیرتر هستند.

دوقلوهای به هم چسبیده هنگامی تشکیل می‌شوند که یک رویان در رحم شروع به جداشدن به صورت دو رویان می‌کند، اما این روند در میانه راه متوقف می‌شود.

دوقلوهای به هم‌چسبیده با شیوع یک کمورد در هر 150000 تا 200000 تولد زنده دیده می‌شوند و در نوزادان دختر سه بار شایع‌تر از نوزادان پسر هستند.

کد خبر 18937

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز