دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۶
۰ نفر

دکتر اسماعیل کهرم: در یکی، دو سال اخیر شاهد افزایش مرگ‌ومیر ماهی‌ها در مناطق گوناگون کشور ازجمله فشافویه، لرستان، استان‌های شمالی و جنوبی کشور بودیم. در روزهای اخیر هم خبری مبنی بر مرگ‌ومیر دسته‌جمعی ماهی‌ها در جزیره کیش منتشر شده است.

آلودگی دریا

با توجه به اينكه موجودات زنده خودشان را با طبيعت موجود وفق مي‌دهند مرگ‌ومير هزاران ماهي در كيش نشان‌دهنده شرايط پيچيده اين منطقه از نظر آلودگي است. ارتباط اين جزيره با درياهاي آزاد بي‌شك بستر بروز آلودگي‌هاي فراوان نفتي و پتروشيمي را به‌وجود آورده است. در منطقه آزاد با رفت‌وآمد كشتي‌ها و قايق‌هاي گوناگون شاهد نشت آلودگي بنزيني و نفتي هستيم كه بالطبع سلامت محيط‌زيست را به خطر مي‌اندازد.

بايد به اين نكته توجه داشت كه علت مرگ‌ومير ماهي‌ها در قسمت‌هاي مختلف ايران متفاوت است. جزيره كيش در خليج‌فارس يكي از آلوده‌ترين درياها يا آبراه‌هاي دنياست و بيشترين آلودگي‌هاي نفتي را در خود جاي داده است و با تردد هر كشتي و قايق شاهد بروز لكه‌هاي گوناگوني از آلودگي‌هاي زيست‌محيطي در آن هستيم. در اين منطقه به‌ويژه سكوهاي نفتي و تاسيسات باعث انتقال آلودگي از نفت به آب مي‌شوند. براي مثال در سال‌هاي اخير شركت توانير 100هزار ليتر واسكازين (ماده غليظ نفتي) را وارد آب‌هاي خليج‌فارس كرد كه اين اقدام باعث بروز انتقال آلودگي‌ها به دريا و مرگ‌ومير چندين دلفين در خليج‌فارس شده است.

وقتي آلودگي‌ها شدت يابد، ديگر دريا از پس پالايش آن برنمي‌آيد و ديگر سيستم خودپالايي فلج مي‌شود. در روزهاي گذشته مديركل دفتر زيست‌بوم‌هاي دريايي سازمان حفاظت محيط زيست گفته است كه سازمان حفاظت محيط زيست در منطقه آزاد كيش دفتري براي رسيدگي به مسائل محيط زيستي جزيره ندارد و اطلاعات محيط زيستي اين منطقه را بايد از طريق سازمان منطقه آزاد بررسي كرد كه در اصل اينچنين نيست. در حقيقت سازمان حفاظت محيط‌زيست در جزيره قشم به‌عنوان بزرگ‌ترين جزيره خليج‌فارس با تشكيل و راه‌اندازي مركز كنترل كيفيت و تجهيز لابراتوار‌هاي فراوان در اين منطقه، ديگر جزيره‌ها را نيز كنترل مي‌كند اما به هر حال امروزه در عصر ارتباطات به‌سر مي‌بريم و در داخل سازمان به‌دليل وجود اينترنت، ‌ايميل، فكس و انواع و اقسام وسايل ارتباطي ديگر نيازي نيست كه در هر منطقه‌اي دفتري تشكيل شود بلكه با استفاده از وسايل ارتباطي مي‌توان به‌راحتي اطلاعات مورد نظر را كسب كرد. اين البته توجيه‌كننده اتفاقات ضد‌زيست‌محيطي نيست كه در مناطق آزاد اتفاق مي‌افتد. در اين منطقه استفاده از محيط‌زيست به تخريب آن انجاميده است. آنچه در چنين مناطقي اولويت دارد، كسب سود بيشتر است حال آنكه اين نگاه درستي نيست كه ما محيط زيست را براي كسب سود بيشتر تخريب كنيم چرا كه در نهايت چنين كاري به ضرر ماست.

کد خبر 295359

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha