شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رودخانه حفاظت شده کرج بار دیگر بر اثر بی احتیاطی برخی ساکنان به مواد نفتی آلوده شد تا حیات این رودخانه که منبع آب شرب تهران و کرج است برای دومین بار در سال جاری با «نفت و گازوئیل»تهدید شود.

آلودگی روخانه کرج

به گزارش  مهر، طی روزهای گذشته در پی اتفاقی تکراری بار دیگر نفت تَن رودخانه کرج را سیاه و کبود کرد و به دنبال بی احتیاطی و سهل انگاری ساکنان یکی از ویلاهای مجاور، این رودخانه حفاظت شده، آلوده شد.

  • نشت گازوئیل از ویلای شخصی به رودخانه حفاظت شده

معاون مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز درباره این حادثه اظهار کرد: متاسفانه برای چندمین بار به علت بی‌احتیاطی شاهد آلودگی نفتی در رودخانه حفاظت شده کرج بودیم که منبع آب شرب و زیستگاه اصلی ماهی قزل آلای خال قرمز است.

حمیدرضا لشگری گفت: این حادثه روز سه شنبه ۲۶ خردادماه در محدوده آبگیر بیلقان رخ داد که با هشدار به موقع به ماموران مستقر در منطقه، از ادامه آلودگی نفتی ناشی از نشت گازوئیل از یکی از ویلاهای شخصی مستقر در حاشیه رودخانه حفاظت شده کرج جلوگیری شد.

وی با بیان اینکه این برای چندمین بار است که رودخانه کرج به مواد نفتی آغشته می‌شود، ادامه داد: در این مورد نیز پس از مشاهده لکه‌های نفتی در سطح آب، بلافاصله ماموران یگان حفاظت محیط زیست مستقر در منطقه حفاظت شده البرز جنوبی با همکاری ماموران آبگیر بیلقان برای شناسایی منشاء و علت ایجاد آلودگی اقدام به پایش مسیر رودخانه و اماکن حاشیه‌ای آن کردند و در نهایت محل نشت آلودگی، که یکی از ویلاهای شخصی مستقر در کیلومتر هشت محور کرج چالوس بود شناسایی و ضمن پیشگیری از ادامه نشت گازوئیل در رودخانه، مراتب جهت رسیدگی به مراجع قضایی منعکس شد.

  • اجرای برنامه ایمنی آب برای حفاظت از کیفیت آب شرب

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرج گفت: برای رفع اصلی چنین خطرات و ریسک‌هایی برای حفاظت از کیفیت آب شرب اجرای برنامه ایمنی آب (WSP) می‌تواند در حوضه آبریز مؤثر و راهگشا باشد.

لشگری درباره این طرح توضیح داد: طی ماه‌های گذشته تیمی متشکل از ادارات حفاظت محیط زیست، آب و فاضلاب، آب منطقه‌ای و شبکه بهداشت استان شکل گرفت تا راهکارها برای هرچه ایمن‌تر شدن آب شرب بررسی و تدابیر لازم اتخاذ شود. یک بخش از تیم مربوط به حوزه آبریز و در مسئولیت اداره کل حفاظت محیط زیست است.

وی شناسایی تمام منابع آلوده کننده رودخانه کرج اعم از مراکز خدماتی و پذیرایی، روستاها، ویلا‌ها و باغها را از اهداف تشکیل این تیم نام برد و گفت: عوامل تهدید کننده آب شناسایی و مقرر شده تا هر دستگاه از حوزه مسئولیت و به تناسب اختیارات واگذار شده، خطرات آلودگی آب را بررسی کند.

لشگری افزود: گرچه تمام مراکز خدماتی، روستاها و باغ‌های مجاور رودخانه به صورت مداوم پایش می‌شوند اما تشکیل این تیم مواردی که ممکن است تاکنون پنهان مانده باشد را مشخص می‌کند.

  • آلودگی نفتی، انتقال آب به تهران را متوقف کرد

اما این نخستین بار نیست که به دنبال سهل انگاری برخی افراد، حیات رودخانه کرج و آبزیان آن با آلودگی نفتی به خطر می‌افتد، همین ماه گذشته تخلیه تانکر نفت یکی از رستوران‌های واقع در حاشیه رودخانه در محور کرج - چالوس سبب آلودگی نفتی رودخانه در حجمی وسیع شد.

لشگری در این رابطه گفت: ماه گذشته بر اثر بی‌احتیاطی یک واحد پذیرایی واقع در حاشیه رودخانه کرج، نفت موجود در تانکر این واحد به درون رودخانه تخلیه و سبب آلودگی آب شد. همین امر سبب شد به مدت پنج ساعت انتقال آب رودخانه کرج به تهران قطع تا در این فاصله آب رودخانه رقیق و برای مصرف شرب مناسب شود.

  • بی‌احتیاطی‌هایی که نفت را روانه رودخانه کرج می‌کند

وی افزود: با توجه به اینکه زمان زیادی صرف پیدا کردن منشاء آلودگی شد، در نتیجه نفت موجود در تانکر در این فاصله به طور کامل در رودخانه تخلیه شد. اما در مورد اخیر، خوشبختانه با شناسایی سریع منشاء آلودگی توانستیم از آلودگی گسترده رودخانه جلوگیری کنیم.

این مسئول در اداره حفاظت محیط زیست کرج به نبود گازکشی در این منطقه اشاره کرد و گفت: ساکنان روستاها، باغ ویلاها و مراکز پذیرایی مجاور رودخانه برای تامین سوخت مورد نیاز خود، مجهز به تانکر سوخت هستند که در مواقعی حین بارگیری ممکن است، نفت از تانکر خارج و آلودگی نفتی به رودخانه منتقل شود. علاوه بر این، بیشتر اوقات هیچ ناظری برای تخلیه تانکر در محل مستقر نیست و ممکن است موادسوختی به رودخانه نفوذ و آب را آلوده کند.

لشگری گفت که فعالیت اکیپی از چهار ارگان مسئول در حفاظت و تامین آب شرب که طی ماه‌های گذشته در استان تشکیل شده، به ارائه راهکارهایی برای پیشگیری از تکرار حوادث مشابه کمک می‌کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کرج در پایان در خصوص اینکه قانون چه مجازات‌ها و جریمه‌هایی در برخورد با خاطیان پیش‌بینی کرده، اظهار کرد: قانون، جرایم سنگینی از جریمه نقدی تا حبس در نظر گرفته است اما معتقدم جریمه مشکلی را حل نمی‌کند. زیرا خساراتی که به مرور زمان به حیات رودخانه و همچنین تاسیسات تصفیه و انتقال آب وارد می‌شود، بسیار زیاد است و باید در این ارتباط کار فرهنگی انجام داد و مردم را نسبت به خطرات آلودگی آب آگاه کرد.

کد خبر 298592

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha