همشهری آنلاین: رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: ۴۰ درصد فاضلاب بیمارستان‌های شهر تهران به دلیل نبود تصفیه‌خانه یا عملکرد ضعیف و ناقص بیمارستان‌ها، وارد شبکه جمع‌آوری آب‏های سطحی و چاه‏های جذبی می‌شود.

علی محمد شاعری

به گزارش ايرنا، روز دوشنبه روابط عمومی ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، علی محمد شاعری افزود: شهر تهران حدود 150 بیمارستان دارد که هشت درصد از این تعداد فاقد سیستم تصفیه فاضلاب و حدود 34 درصد دارای تصفیه‌خانه با عملکرد ناقص است، همین امر سبب ورود فاضلاب‌های بیمارستانی به شبکه آب‌های سطحی و چاه‌های جذبی می‌شود.

وی با بیان این که فاضلاب این بیمارستان‌ها در جنوب شهر تهران وارد شبکه آب‌‏های سطحی شده و به طور مستقیم برای آبیاری زمین‏‌های کشاورزی مورد استفاده قرار می‏‌گیرد خاطر نشان کرد: فاضلاب‌های بیمارستانی جزو خطرناک‌ترین فاضلاب‌ها محسوب می‌شوند و اثر آلودگی آن‌ها بیش از 50 سال باقی می‌ماند.

شاعری افزود: به همین دلیل توجه به وضعیت تصفیه‏‌خانه بیمارستان‏‌ها در سطح مناطق 22گانه شهر تهران از اهمیت بالایی برخوردار است و می‏‌تواند از جمله شاخص‏‌های مهم وضعیت محیط زیست هر منطقه محسوب شود.

وی بالا بودن هزینه اجرای سیستم تصفیه‌خانه، نظارت نامناسب دستگاه‌‏های ذی‌ربط، فقدان فضای کافی برای احداث تصفیه‌خانه در بعضی از بیمارستان‏‌ها و تخصیص ندادن اعتبار به بیمارستان‌‏های دولتی به منظور احداث تصفیه‏‌خانه را از جمله دلایل اجرایی نشدن سیستم تصفیه‌خانه در بیمارستان‌های شهر تهران برشمرد.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در ادامه به راهکارهای ایجاد سیستم تصفیه‌خانه در بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: نظارت کامل و پایش مستمر توسط دستگاه‏های ذی‌ربط با همکاری ذی‌نفعان، تخصیص اعتبار لازم به بیمارستان‏‌های دولتی برای احداث سیستم تصفیه‏‌خانه از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ملزم کردن بیمارستان‌ها برای ایجاد سیستم تصفیه فاضلاب و جلوگیری از فعالیت واحدهایی که ضوابط و مقررات را رعایت نمی‌کنند از جمله راهکارهای حل این مساله است.

شاعری خاطر نشان کرد: ستاد محیط زیست به طور مستمر در حال پایش شاخص‌های زیست محیطی است و این اطلاعات را در اختیار مناطق قرار می‌دهد تا شهرداران مناطق از وضعیت منطقه خود آگاه شوند و با همکاری سایر ارگان‌ها درصدد رفع نواقص برآیند.

کد خبر 292724

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha