همشهری آنلاین: معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: بار آلودگی دریاچه پساب در شهرستان نیشابور ۱۸ برابر استاندارد است.

آلودگی دریاچه پساب نیشابور ۱۸ برابر استاندارد است

به گزارش ايرنا، محمد عرفاني روز سه‌شنبه گفت: در پي ايجاد درياچه‌اي از پساب در محوطه اسحاق‌آباد نيشابور كه ناشي از فعاليت شهرك صنعتي خيام در اين شهر است و جمع شدن انبوه پساب صنعتي در پشت‌بند خاكي كه به صورت غيرمجاز ساخته شده، نگراني‌هاي زيست محيطي ايجاد شده است.

وي با بيان اين كه اين درياچه حاصل رها شدن پساب تصفيه‌خانه شركت شهرك صنعتي خيام است اظهار كرد: اين تصفيه‌خانه در سال 1392 با ظرفيت 750 متر مكعب راه‌اندازي شد كه پس از اجراي طرح توسعه آن حدود دو هزار و 250 مترمكعب به ظرفيت مزبور افزوده شده است.

وي با اشاره به نمونه‌برداري از درياچه ايجاد شده از پساب اين شهرك صنعتي گفت: حاصل آزمايشات انجام شده نشان از بار آلودگي بسيار آن و معادل 18 برابر استاندارد دارد.

عرفاني افزود: روند تصفيه فاضلاب در اين شهرك نيز غيراستاندارد و بر خلاف قواعد و آيين‌نامه‌هاست.

وي با بيان اين كه حجم پساب جمع شده در منطقه اسحاق‌آباد نيشابور به صورت تخميني 200 هزار متر مكعب است اظهار كرد: اخطار لازم به شركت شهرك‌هاي صنعتي داده شده و در صورت عدم بهبود وضعيت موجود، اقدام قضايي و برخورد قانوني با اين واحد آلاينده انجام خواهد شد.

وي ادامه داد: با توجه به اين كه پساب رهاشده، در پشت خط انتقال لوله گاز به شهرستان نيشابور جمع شده است، احتمال وارد آمدن خسارت به اين خط لوله نيز وجود دارد.

معاون اداره كل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي گفت: اين خط لوله در پنج كيلومتري شهرستان واقع است و نگراني‌ها و احتمالات موجود طي نامه‌اي به ستاد بحران استانداري خراسان رضوي اعلام شده است.

وي همچنين با اشاره به اين كه دشت نيشابور يكي از دشت‌هاي بحراني استان در زمينه آب است افزود: فاضلاب خروجي شهرك صنعتي خيام ماهيانه حدود سه هزار متر مكعب است كه مي‌توان با تصفيه استاندارد و درست فاضلاب از اين فرصت استفاده مناسب نمود و آب مورد نياز كشاورزي اين منطقه را تامين كرد.

شهرستان نيشابور در 120 كيلومتري غرب مشهد قرار دارد. 

کد خبر 331251

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha