سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۳
۰ نفر

گروه سلامت: «درحال حاضر اگر شما به طور تصادفی به 20 بیمارستان برای بستری در بخش مراقبت‌های ویژه (آی‌سی‌یو)مراجعه کنید محال است که به سادگی و بدون رابطه موفق به این کار شوید و این نقص بزرگی در نظام سلامت کشور ما محسوب می‌شود.»

هفته قبل دکتر مهدی‌ قیامت،‌ رئیس‌ انجمن بیهوشی‌ و مراقبت‌های‌ ویژه‌ ایران در گفتگو با همشهری این جمله را بیان کرد. در فاصله کوتاهی از گزارش همشهری، سازمان بازرسی کل کشور نتیجه مراجعه سرزده شبانه به 13 بیمارستان دولتی در تهران را منتشر کرده و به کمبود تخت‌های آی‌سی‌یو در بیمارستان‌های دولتی پرداخته است.

گزارش بازرسان سازمان بازرسی کل کشور حاکی است عواملی همچون عدم تناسب امکانات با تعداد مراجعان، محدودیت اعتبارات و منابع، کمبود قابل توجه تخت‌های ویژه، فعال نبودن داروخانه‌های شبانه‌روزی، واگذاری آمبولانس‌های بیمارستان‌ها به بخش خصوصی، اخذ وجوه غیرقانونی خارج از صورت‌حساب بیمارستان و... توجه جدی مسئولان را به وضعیت بیمارستان‌های دولتی طلب می‌کند.

هرچند در این گزارش به این نکته اشاره شده است که موارد مذکور در همه بیمارستان‌های مورد بازرسی فراگیر نبوده است، اما به نظر می‌رسد کمبود تخت‌های ویژه در بیمارستان‌های دولتی درحدی است که مهم‌ترین بخش از این گزارش را به خود اختصاص داده است: «  تخت‌های ویژه خصوصاً آی‌سی‌یو در کلیه بیمارستان‌های دولتی همواره اشغال است و بعضاً بیماران نیازمند به این تخت‌ها، روزها و هفته‌ها در مراکز درمانی و اورژانس بیمارستان‌ها در انتظار به سر می‌برند و به دلیل عدم تناسب تعداد تخت‌های فعال با تجهیزات مربوط (مانیتور ـ دستگاه ونتیلاتور «تنفس مصنوعی ـ کنترل قلب و عروق») بیماران بستری در این مواقع به ناچار از تجهیزات مشترک استفاده می‌کنند.»

به نظر می‌رسد هزینه بالای تخت‌های آی‌سی‌یو از مهم‌ترین علل این کمبود به شمار می رود. این تخت‌ها که به‌ خاطر تجهیزاتشان‌ بسیار هزینه‌بر هستند، به‌طور متوسط‌ 50 برابر یک‌ تخت‌ متوسط‌ هزینه‌ دارند و کمبود اعتبارات باعث شده  در بیمارستان‌های‌ دانشگاهی با ظرفیت 500 تخت بستری، تنها 6 تخت‌ در بخش‌ آی‌سی‌یو موجود باشد درحالی‌که  براساس‌ استانداردهای‌ جهانی‌ باید بین‌ 5 تا10 درصد تخت‌های‌ یک‌ بیمارستان‌ به‌ تخت‌های‌ بخش‌ آی‌سی‌یو اختصاص‌ یابد.

کمبودها تا ماه آینده برطرف می‌شود

گزارش سازمان بازرسی کل کشور درحالی منتشر شده است که پیش از این مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت از خرید هزار دستگاه ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) و رفع کمبود تخت‌های آی‌سی‌یو  تا ماه آینده خبر داده بود.

دکتر مسائلی در گفتگو با همشهری، با بیان این‌که کمبود تجهیزات و نیروی انسانی در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی بحثی جدی است، اظهار داشت:  اقدامات کارشناسی برای خرید دستگاه‌های مورد نیاز در کشور از ماه‌ها پیش انجام شده و بررسی‌های فنی توسط ادارات کل تجهیزات پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی به عمل آمده و به زودی این دستگاه‌ها وارد کشور شده و بین بیمارستان‌های تابع توزیع خواهد شد.

به گفته وی خرید 981دستگاه ونتیلاتور بزرگسال، اطفال و پرتابل که دستگاه‌های بسیار مهم تنفس مصنوعی و کنترل علایم حیاتی بیماران در بخش‌های آی‌سی‌یو   هستند یک جهش بزرگ در افزایش تعداد تخت‌های مراقبت ویژه در کشور محسوب می‌شود.

جهشی که می‌تواند به هزاران بیماری که پس از اعمال جراحی، تصادف و ... نیازمند مراقبت‌های ویژه هستند، فرصت زندگی دوباره ببخشد چراکه به اعتقاد کارشناسان هر قدر هم که اقدامات مراکز اورژانس سریع صورت پذیرد و بیمار قبل از، ازدست رفتن فرصت طلایى بازگشت به زندگى به مراکز درمانى ارجاع شود، مادامی که بیمارستان‌ها و سایر مراکز درمانى با کمبود تخت روبه‌رو باشند، تمام تلاش‌هاى انجام شده بى‌ثمر خواهد بود.

عدم تناسب پزشک، کادر پرستاری و بهیار با تعداد بیماران که منجر به انجام اضافه‌کاری اجباری و خستگی بیش از حد کادر پزشکی و پرستاری و تأثیر منفی بر کیفیت خدمات ارائه شده از سوی ایشان می‌شود، از موارد مذکور در گزارش سازمان بازرسی کل کشور است.

در این گزارش همچنین به عدم فعالیت داروخانه شبانه‌روزی در برخی بیمارستان‌ها ،هزینه نسبتا بالای آمبولانس به دلیل واگذاری آن به بخش خصوصی و عدم رعایت کامل موازین بهداشتی در مراکز درمانی اشاره شده است.

کد خبر 29513

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز