همشهری آنلاین: رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با تشریح علل پیروزی رزمندگان اسلام در فتح خرمشهر گفت: اطاعت از رهبری، حضور یکپارچه مردم در صحنه‌های دفاع مقدس، حذف لیبرال‌ها وابسته از صحنه سیاسی انقلاب، همکاری و اتحاد ارتش، سپاه و بسیج و روحیه شهادت‌طلبی از علل فتح خرمشهر بود.

بهمن کارگر

به گزارش ایرنا، سردار سرتیپ بسیجی بهمن کارگر در نشست خبری بزرگداشت سی و سومین سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر با موضوع حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و ترویج فرهنگ ولایتمداری، مقاومت، ایثار، جهاد و خودباوری دینی و ملی به تبیین و تشریح سرفصل ها و برنامه های ویژه و عمومی پیش بینی شده برای اجرا در وزارتخانه ها، سازمان ها، نهادهای لشکری و کشوری سازمان‌های مردم نهاد و تمامی استان‌های سراسر کشور در پاسداشت این روز بزرگ و تاریخی پرداخت.

رییس ستاد مرکزی این بزرگداشت ادامه داد: شعار محوری سی و سومین سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر روز مقاومت، ایثار و پیروزی، ما می توانیم (نحن قادرون) ـ sure we can ـ است.

وی روزشمار برنامه های بزرگداشت سی و سومین حماسه سوم خرداد با شعار ما می توانیم را اعلام کرد و گفت: برنامه های این ستاد از روز 31 اردیبهشت آغاز و تا روز 4 خردادماه ادامه خواهد داشت که نخستین روز آن با عنوان شهدا راست قامتان، فجر آفرینان نامگذاری شده است که طی آن غبارروبی و عطر افشانی مزار شهدا، سرکشی، تجلیل و تقدیر از خانواده های معظم شهدا برنامه ریزی شده است.

سردار کارگر روز اول خرداد (روز پاسدار) را روز پاسداران، رزمندگان و حماسه آفرینان عنوان کرد و افزود: در این روز که مصادف با گرامیداشت میلاد پربرکت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است پاسداران و بسیجیان با لباس های فرم در نمازهای جمعه سراسر کشور حاضر می شوند و فرماندهان ارشد قبل از خطبه های نماز جمعه به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت و از رزمندگان پیشکسوت نیز تجلیل به عمل خواهد آمد.

رییس ستاد مرکزی بزرگداشت سوم خرداد توضیح داد: روز شنبه دوم خرداد (روز جانباز)، روز جانبازان، ایثارگران و عزتمداران نامگذاری شده است که در این روز که مصادف با میلاد با سعادت حضرت ابوالفضل العباس (ع) است از جانبازان و ایثارگران تمامی سازمان ها و نهادهای کشوری و لشکری که در عملیات های دوران دفاع مقدس به خصوص عملیات بیت المقدس به مقام جانبازی و ایثارگری نائل شده اند و همسران و خانواده های آنان تقدیر خواهد شد.

سردار کارگر اضافه کرد: روز یکشنبه سوم خرداد (روز آزادسازی خرمشهر قهرمان) که مقارن با گرامیداشت میلاد امام العارفین حضرت امام سجاد (ع) می باشد به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی، ولایتمداری و حماسه سازان نامگذاری شده که در این روز پخش صوت، زنگ، مارش و سرود فتح و پیروزی آزادسازی خرمشهر قهرمان در ساعت 11 صبح روز سوم خرداد، حضور فرماندهان و رزمندگان، پیشکسوتان و کارشناسان دفاع مقدس در برنامه های رسانه ملی و سایر سازمان ها و نهادها، برگزاری برنامه صبحگاه نیروهای مسلح در دانشکده ها و مراکز و پادگان های آموزشی و تجلیل و تقدیر از حماسه سازان و مراسم تجدید بیعت و نثار تاج گل به مرقد مطهر حضرت امام (ره) برنامه ریزی شده است.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس روز دوشنبه 4 خرداد را روز مقاومت و ایستادگی، پایداری و صلابت (روز دزفول) عنوان کرد و گفت: در این روز پرداختن به موضوع نبرد شهرها در رسانه ملی و تبیین حماسه پایداری و مقاومت مردم دلیر ایران زمین به خصوص مردم دزفول، تجلیل از خانواده های ایثارگران و شهدای این شهر و حضور فرماندهان در پایگاه ها و مراکز بسیج و تبیین حماسه و مقاومت مردم این شهر اجرا خواهد شد.

وی، تهیه لوح فشرده چند رسانه ای شهید فارسی از فرماندهان پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد(وزارت کشاورزی)، تشویق رسانه هایی که به صورت وی‍‍ژه در قالب انتشار ضمیمه و ویژه نامه این مناسبت اهتمام دارند(وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، برگزاری همایش بزرگداشت سوم خرداد و تجلیل از ایثارگران وزارت نفت در شرکت ملی گاز ایران(وزارت نفت) و برگزاری آیین بزرگداشت حماسه آزادسازی خرمشهر قهرمان در مجتمع های سازمانی نیروی انتظامی را از دیگر برنامه های برنامه های ویژه و عمومی این ستاد عنوان کرد.

سردار کارگر گفت: ساخت تندیس شهدای ارتش و نصب آنها در مراکز نظامی و غیر نظامی، برگزاری صبحگاه مشترک در ایام منتهی به سالروز آزادسازی خرمشهر و سخنرانی فرماندهان و پیشکسوتان ارتشی در خصوص عملیات بیت المقدس در این مراسم ها(ارتش جمهوری اسلامی ایران) و افتتاح و رونمایی از پروژه های دفاعی و تسلیحاتی(وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) را از دیگر برنامه های سی و سومین سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر است.

وی برگزاری همایش زنان حماسه ساز خونین شهر در خرمشهر، رونمایی از کتاب شهیده مقاومت 45 روزه خرمشهر(شهناز محمدی) از سوی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری، ارسال نمایشگاه خاطرات افسران عراقی از زمان اشغال و فتح خرمشهر تحت عنوان فقط خدا به نمایندگی های ایران در سایر کشورها، برپایی نمایشگاه لایه های پنهان جنگ در 45 نمایندگی ایران در خارج از کشور(سازمان فرهنگ ارتباطات اسلامی) و رونمایی و چاپ جلد دوم کتاب نقش اصناف در دفاع مقدس با عنوان کاووش 4 از دیگر برنامه های اجرایی در سالروز فتح خرمشهر قهرمان عنوان کرد.

رییس ستاد مرکزی این بزرگداشت، برپایی نمایشگاه عکس و کتاب در ایستگاه های راه آهن، تبیین قدرت دفاعی، نقش فرماندهی و رهبری، وحدت اقوام و روحیه ایثار و مقاومت توسط گروه سایبری بسیج راه آهن، پرواز بادبادک ها در ساحل اروند کنار(کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) و نقد و بررسی فیلم های دفاع مقدس با حضور عوامل فیلم ها را از دیگر برنامه های سی و سومین سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر عنوان کرد.

سردار کارگر، ارسال گزیده وصیتنامه شهدای دانشجو به صورت پیامکی برای دانشجویان و اساتید(وزارت علوم و تحقیقات و فناوری) در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور، صدور بیانیه بنیاد حفظ آثار و ارسال به تمامی رسانه های مکتوب و خبرگزاری ها، تبلیغات محیطی بر روی تابلوهای شهری تهران و تالیف، تدوین، چاپ و انتشار دو شماره از مجموعه کتاب های قطعه از آسمان با محوریت تشریح و معرفی خرمشهر به نام های (خرمشهر، جاده اهواز به خرمشهر) را از دیگر برنامه های گرامیداشت این سالروز ذکر کرد.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس افزود: رونمایی از سه عنوان کتاب عملی - پژوهشی، تهیه و تولید مستند از حضور موثر و نقش زنان در حماسه سوم خرداد، رونمایی از جلد سوم دایره المعارف دفاع مقدس، فراخوان همایش علمی گفتمان حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در خصوص دفاع مقدس، برگزاری جلسه گفتمان دانشجویی افتراق جنگ نرم و دفاع مقدس از دیگر برنامه های اجرایی سی و سومین سالروز آزادسازی خرمشهر در سال جاری است.

وی گفت: افتتاح و رونمایی از یادمان شهدای گمنام کلکچال تهران، چاپ و رونمایی 3 عنوان کتاب تاریخ شفاهی، برگزاری میزگرد با عنوان فتح خونین شهر با حضور فاتحان آن حماسه و قهرمانان کمتر شناخته شده و یا شناخته نشده، بازگو کردن ناگفته های جنگ از درگیری های شهری، رشادت های رزمندگان، نحوه عملیات گردان ها حاضر در عملیات، خرمشهر و سرنوشت صدام و نظایر آن در خبرگزاری دفاع مقدس از برنامه های پیش بینی شده این ستاد در سالروز فتح خرمشهر است.

سردار کارگر از دیگر برنامه های عمومی این ستاد در برگزاری سی و سومین سالگرد گرامیداشت فتح خرمشهر برگزاری نمایشگاه در دانشگاه ها، پایگاه های و مدارس خبر داد و گفت: به منظور گرامیداشت این روز باشکوه و تاریخی ویژه نامه خبری، تحلیلی در خصوص معرفی نقش استان آذربایجان غربی در عملیات بیت المقدس و همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی در استان کهکیلویه و بویراحمد برگزار می شود.

وی با تشریح برنامه های ویژه این ستاد در سالروز آزادسازی خرمشهر قهرمان به پخش برنامه های مستند دفاع مقدس، فیلم های سینمایی با موضوع دفاع مقدس، پخش بانگ مقاومت و پیروزی از تمامی شبکه های صدا و سیما در سراسر کشور بصورت همزمان در ساعت 11 روز یکشنبه سوم خرداد اشاره کرد و گفت: همچنین پخش ویژه برنامه های مقاومت و پیروزی از دوم تا چهارم خرداد از مرکز آبادان و خوزستان(خرمشهر) و روز چهارم از دزفول از دیگر برنامه های سی و سومین سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر است.

وی پخش زیرنویس، نماهنگ و تیزرهای مربوط به آزادسازی خرمشهر در ایام سوم خرداد، پخش نمایشنامه و برنامه های زنده و گفتگو محور از شبکه های رادیویی و رویکرد برنامه های صبحگاهی، خانواده و دیگر برنامه های موضوعی سیما به سوم خرداد و آزادسازی خرمشهر قهرمان از دیگر برنامه های این ستاد در سالروز آزادسازی خرمشهر قهرمان است.

آزادسازی خرمشهر در روز سوم خرداد ۱۳۶۱ خورشیدی پس از ۵۷۸ روز اشغال از سوی ارتش متجاوز و بعثی عراق بعنوان مهمترین هدف عملیات بیت المقدس در دوره جنگ ایران و عراق توسط ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام گرفت. این آزادسازی در پی مرحله چهارم عملیات بیت المقدس که از یکم تا چهارم خرداد ۱۳۶۱ انجام شد، محقق گردید.

کد خبر 295069

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha