همشهری آنلاین: پیکر جانباز شهید کاظم جعفرزاده سردار جبهه جنگ و ایثار کسی که با فروش منزل مسکونی خود در تبریز، پول حاصل از آن را صرف راه‌اندازی تعمیرگاه مجهز تعمیر و بازسازی تانک‌ها و دیگر ادوات جنگی بر دوش نمازگزاران تبریز تشییع شد.

شهید

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، نمازگزاران تبریزی امروز پیکر جانباز شهید کاظم جعفرزاده جانباز دیگری از یاران خمینی کبیر(ره) که پس از تحمل سال‌ها رنج و درد، دیروز شربت شهادت نوشیده و به یارانش پیوست را تشییع و در میان حزن و اندوه ضمن تجدید پیمان با شهیدان، با وی وداع کردند.

امروز مردم تبریز با تشییع پیکر جانباز شهید کاظم جعفرزاده که پس از تحمل سال‌ها رنج و درد دیروز به لقا‌الله پیوست، بار دیگر بر تجدید بیعت با مقام عظمای ولایت و خون شهیدان هشت سال جنگ تحمیلی تاکید کردند.

براساس این گزارش، در مراسم تشییع پیکر این شهید که امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان‌شرقی و خانواده‌های معظم شهدا، ایثارگران، روحانیون حضور داشتند، پس از اقامه نماز توسط آیت‌الله شبستری نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی پیکر وی با حضور هزاران نفر از اقشار مختلف مردم و مسئولان پس از تشییع از مصلای امام خمینی(ره) تا میدان ساعت در معراج شهدا کنار همرزمان هشت سال دفاع مقدس در وادی رحمت به خاک سپرده شد.

حاج کاظم جعفرزاده، فرزند تبریز و یکی از دلاوران گمنام دوران دفاع مقدس است، مردی که با وجود تعلق نظامی‌اش به ارتش جمهوری اسلامی ایران‌، خدمات شایانی در بدنه سپاه داشته و از بنیانگذاران زرهی سپاه به شمار می‌رود.

با شروع جنگ تحمیلی هم حاج کاظم راهی مناطق جنوبی می‌شود و همکاری وی با فرماندهان وقت ارتش و سپاه نیز از همین دوران آغاز می‌گردد، به فاصله‌ای کوتاه وارد کارگروه‌های نظامی آن دوران که زیر نظر مقام معظم رهبری هدایت می‌گردید می‌شود.

تأسیس، سازماندهی، آموزش و هدایت گردان مردمی المهدی(عج) و در نهایت تبدیل آن به گردان 1954 قدس که در ابتدا متشکل از نیروهای تربیت معلم تبریز و آذربایجان، مردم عادی و بسیجیان بود از یادگارهای این سردار دلاور است.

از دیگر خدمات ماندگار و مهم این سردار جانباز و گمنام در دوران دفاع مقدس، راه‌اندازی تیپ زرهی سپاه و ارتش به دستور سپهبد شهید صیاد شیرازی است که این موضوع مورد تأئید سردار سرتیپ فتح‌الله جعفری فرمانده لشکر 30 زرهی سپاه نیز است.

حاج کاظم به موازات راه‌اندازی زرهی سپاه مسئولیت آموزش هدایت و کنترل تانک و دیگر ادوات جنگی را عهده‌دار می‌شود، او حتی برای خودکفایی و خوداتکایی ارتش و سپاه در دوران جنگ، با فروش منزل مسکونی خود در تبریز، پول حاصل از آن را صرف راه‌اندازی تعمیرگاه مجهز تعمیر و بازسازی تانک‌ها و دیگر ادوات جنگی می‌کند و از همین تعمیرگاه نیز تانک‌ها و ادوات و ماشین‌آلات جنگی بسیاری را بازسازی و تحویل نیروهای سپاه و ارتش می‌کند.

حاج کاظم علاوه بر همه رشادت‌ها در عملیات فتح‌المبین و زمانی که به عنوان مأمور از ارتش، فرماندهی و معاونت همزمان گردان کربلا سپاه را بر عهده داشت موفق شده بود با پیش‌روی به طول 57 کیلومتر از شوش تا چنانه و پس از وارد آوردن ضربات سنگین بر پیکر ارتش عراق، 25 دستگاه نفربر و 105 دستگاه تانک عراقی را به غنیمت گرفته و تحویل نیروی زمینی سپاه بدهد.

رشادت‌های حاج کاظم تنها به این عملیات محدود نمی‌شود. در عملیات بیت‌المقدس نیز به عنوان رئیس رکن لشکر 30 زرهی سپاه و فرمانده پشتیبانی واحدهای پیاده سپاه شجاعت‌های فراوانی از خود نشان داد و در این عملیات نیز از ناحیه دست راست مجروح شد.

در عملیات رمضان هم باز مسئولیت رکن سه لشکر 30 زرهی و نیز هدایت کننده تیپ 37 زرهی شیراز با حاج کاظم بود، او در این عملیات نخستین فرمانده واحدی بود که توانست در اهداف تعیین شده مستقر شده و غنایم قابل توجهی نیز از دشمن به دست بیاورد.

عملیات طریق‌القدس اوج شجاعت‌های حاج کاظم بود، زمانی که فرمانده گردان نوک حمله بود و خود در صف نخست جنگ مجبور به نبرد تن به تن و رو در رو با دشمن شد و با رشادت تمام تعدادی از متجاوزین بعث عراق را به هلاکت رسانید و علاوه بر آن تعدادی نفربر و تانک را نیز به غنیمت گرفت. در عملیات پیروزمندانه محرم مسئولیت همزمان پشتیبانی تیپ‌های سپاه، رکن سه و معاونت لشگر 30 زرهی سپاه با حاج کاظم بود.

در اکثر تک‌ها و عملیات‌های ایذایی، از طرف لشگر 21 حمزه شیدالشهداء آذربایجان حضوری مستقیم داشت.

مناطق عملیاتی و جنگی متعدد و بسیاری در دوران دفاع مقدس با نام و رشادت‌های حاج کاظم جعفرزاده آشنا هستند، مناطقی چون آبادان، خرمشهر، اهواز، دهلران، طلائیه، جفیر و سراسر مناطق عملیاتی جنوب.

او در دوران دفاع مقدس بالغ بر 200 تانک و نفربر غنیمتی را بازسازی و تحویل ارتش و سپاه داد و تمامی این اقدامات با کم‌ترین امکانات و تکیه بر الطاف و عنایات الهی انجام پذیرفته است.

حاج کاظم بعد از اتمام جنگ فعالیت‌های نظامی و فنی خود را در جهاد خودکفایی ارتش ادامه داد و در زمان فرماندهی سرتیپ دادبین، فرماندهی نیروی زمینی، مسئولیت بازسازی خودروها، تانک‌ها و دیگر ادوات و وسایط جنگی و نظامی را بر عهده داشت.

کد خبر 294432

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha