دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۰
۰ نفر

آیدا ابوترابی: طبیعت به فکر خودش هست و از پس خودش برمی‌آید! البته تا وقتی که چوب لای چرخش نگذاریم. اما امان از روزی که دردسر درست کنیم؛

دوچرخه

چنان به خودش مي‌پيچد و دود از سر و گوشش بيرون مي‌آيد كه هيچ‌چيز جلودارش نيست! بي‌خود نيست كه مدام از احترام متقابل به طبيعت صحبت مي‌شود. اين كه با رعايت اصول زيست‌محيطي، حرمتش را حفظ كنيم تا بتوانيم در آرامش و امنيت بيش‌تري روي اين كره‌ي خاكي زندگي كنيم. مثلاً همين آب؛ چرخه‌ي طبيعت به‌گونه‌اي است كه آب را پاك مي‌كند.

آب با روش‌هاي مختلفي روي زمين جاري مي‌شود و مسير درازي را طي مي‌كند تا به درياها و اقيانوس‌ها برسد. اين وسط مدام آلوده مي‌شود و طبيعت هم تا مي‌تواند، تلاش مي‌كند آلودگي‌هايش را كم كند. چه بهتر كه در اين مسير پر پيچ و خم، ما هم بيش‌تر هوايش را داشته باشيم تا چرخش راحت‌تر بچرخد!

 

دوچرخه

***

پي‌نوشت:

1. روان‌آب به آب‌هايي گفته مي‌شود كه نه جذب گياهان و درختان مي‌شوند و نه جذب زمين، بلكه جاري مي‌شوند.

2. سرآب جايي است كه آب از چشمه‌هاي نزديك به هم مي‌جوشد و تشكيل رود مي‌دهد.  سرآب‌ها تميزترين آب‌هاي جاري روي زمين هستند.

3. اين موضوع تا جايي اهميت دارد كه امروزه تالاب‌هاي مصنوعي براي تصفيه‌ي فاضلاب‌ها راه‌اندازي مي‌شوند. ني و نخل مرداب از جمله گياهاني هستند كه در تالاب‌هاي مصنوعي اين وظيفه‌ي مهم را به عهده دارند. تالاب‌ها، غلظت آلاينده‌هاي موجود در فاضلاب‌هاي شهري، صنعتي و كشاورزي را كاهش مي‌دهند.

کد خبر 295054

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha