سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۱
۰ نفر

معصومه ملک، رییس اداره‌ی سمعی و بصری جمعیت هلال‌احمر: «انسان مهربان و دنیای آرام»، ترنم موسیقی امسال هفته‌ی هلال احمر است که سرود صلح و کرامت انسان‌ها را در دنیایی بدون جنگ و خونریزی سرمی‌دهد.

دوچرخه

انديشه‌ي انسان مهربان،  پاك كردن اشكي از چهره‌ي گريان كودكي محتاج بيش نيست و امدادگران جمعيت هلال احمر، با مهرباني در راستاي  دنياي آرام  تلاش مي‌كنند تا شور و شادي را همراه با نوع‌دوستي همچون شكوفه‌هاي بهاري بر سر انسان‌ها  فرود آورند و صلح را به آن‌ها هديه داده و بين آنان تقسيم كنند.

جشن گرفتن و نام‌گذاري يك هفته‌ به نام هلال‌احمر از آن‌جا آغاز شد كه 152 سال پيش، جواني سوئيسي به نام «هانري‌دونان» به‌خاطر عواطف انسان‌دوستانه، سفر تجاري خود را رها كرده و به مراقبت از زخمي‌هاي جنگ «سولفرينو» پرداخت. هانري دونان به كارتجارت مشغول بود و به قصد معاملات تجاري از شمال ايتاليا عبور مي‌كرد كه متوجه شد يك‌ر‌وز  قبل دراثر جنگي خونين بين نيروهاي فرانسوي وايتاليايي ازيك طرف وقواي اتريشي  ازسوي ديگر سربازان بي‌شماري زخمي شده وبدون پرستار باقي مانده‌اند. سربازان در وضعيت وخيم و مرگباري بودندكه با ناله و التماس كمك مي‌خواستند، فريادهاي دادخواهي سربازان، هانري را ازسفر بازداشت، او به نداي وجدان خود گوش داد و به مراقبت از بيماران پرداخت .

بعد از جنگ، او نه تنها خاطرات و مشاهدات  خود را جمع‌آوري كرد و به چاپ رساند، بلكه دو  پيشنهاد به كنفرانس بين‌المللي ژنو ارائه داد كه منجر به پايه‌گذاري صليب‌سرخ جهاني شد.

در ايران، جمعيت شيروخورشيد سرخ درسال 1302 خورشيدي تأسيس شد و در سال 1303خورشيدي، كميته‌ي بين‌المللي صليب‌سرخ و فدراسيون بين‌المللي جمعيت‌هاي صليب‌سرخ و هلال‌احمر آن ‌را به رسميت شناختند. البته بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، نام اين جمعيت به هلال‌احمر تغيير پيدا كرد.

حالا بيش ازيك قرن و نيم ازآن زمان مي‌گذرد و 189 كشور در فدراسيون بين‌المللي جمعيت‌هاي ملي صليب‌سرخ و هلال‌احمر عضويت دارند و مشغول فعاليت‌هاي امدادي و بشردوستانه هستند. هشتم ماه مه (18 ارديبهشت) كه روز تولد هانري دونان است، براي اولين‌بار در سال ۱۹۸۴(1363) و به افتخار او، به‌عنوان روز جهاني صليب‌سرخ و هلال‌احمر نام‌گذاري شد.

اين سازمان‌هاي عام‌المنفعه با اهداف انسان‌دوستانه وخيرخواهانه براي كمك به قشر آسيب‌پذير شكل گرفته‌اند و تلاش مي‌كنند درد انسان‌هاي گرفتار وبيمار را تسكين دهند. اصول هفت‌گانه‌اي كه اساس اين جمعيت را تشكيل مي‌دهد شامل انسانيت كه نجات جان وسلامت همه‌ي انسان‌ها را درنظردارد، خدمات داوطلبانه، جهان شمولي، يگانگي، استقلال، بي‌غرضي و بي‌طرفي است كه در صورت تحقق، مهر و دوستي را قانون اين كره‌ي خاكي مي‌كند و به استقرار صلح در جهان هويت مي‌دهد.

کد خبر 295036

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha