رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بر حمایت دولت از معلمان با اجرای طرح رتبه بندی تأکید کرد.

 محمدباقر نوبخت با اشاره به اينكه از سال 90بودجه آموزش و پرورش از 12هزار ميليارد تومان به 24هزار ميليارد تومان رسيده، گفت:اين در حالي است كه در آمد ارزي كشوري از 120ميليارد دلار به 24ميليارد دلار رسيده. با اينكه بودجه 24هزار ميلياردي امسال به آموزش و پرورش اختصاص يافته اما 690ميلياد تومان مازاد بر آن به آموزش و پرورش پرداخت شده است.

وي با اشاره به اجراي طرح رتبه‌بندي فرهنگيان گفت: جهت اجراي طرح رتبه‌بندي معلمان بايد امسال يك هزار و 350ميليارد تومان مازاد بر بودجه اختصاص بدهيم درحالي‌كه سال آينده هم اين مبلغ به 3هزار و 500ميليارد تومان مي‌رسد. همزمان اما رئيس سازمان مدارس غيردولتي اعلام كرد طرح رتبه‌بندي معلمان مربوط به مدارس دولتي است و در مدارس غيردولتي اعمال نمي‌شود.

  • تداوم انتقاد‌ها

با وجود تأكيد مسئولان آموزش و پرورش بر كاهش مشكلات معلمان با اجراي طرح رتبه بندي، انتقاد كارشناسان از اين طرح ادامه دارد. در تازه‌ترين مورد رئيس سابق مركز برنامه‌ريزي و نيروي انساني آموزش و پرورش با انتقاد از آمار نادرست ارائه شده از سوي فاني، گفت: آنچه اكنون درباره رتبه‌بندي معلمان تصويب شده يك مُسكن موقت است و آنچه ضرورت دارد نظام تعليم و تربيت را ارتقا دهد، طراحي و اجراي يك برنامه‌ريزي يكپارچه و همسو براي دست‌اندركاران نظام تعليم و تربيت در دستگاه‌هاي ذي‌ربط است.

اسدالله اسدي گرمارودي با تأكيد بر لزوم توجه به سند تحول آموزش و پرورش افزود:آنچه شايسته رتبه‌بندي فرهنگيان است آن است كه بحث مربي معلم، استاديار معلم، دانشيار معلم و استاد معلم همسو با آنچه در وزارت علوم ساري و جاري است با حداقل 70درصد ضريب افزايش حقوقي اعضاي هيأت علمي تعريف شود تا يك توازن منطقي و عادلانه نظام حقوقي فرهنگيان با دست‌اندركاران نظام آموزش‌عالي ديده شود.اين نظام رتبه بندي كنوني كه تصويب شده و عناوين آن پايه و خبره و ارشد دارد معلم را مانند كارمند ديده است و اساسي‌ترين مشكل آموزش و پرورش زاييده اين نگاه به آموزش و پرورش است.

علاوه بر اين يك عضو كميسيون آموزش مجلس اعلام كرد طرح رتبه‌بندي كه وزير آموزش و پرورش اعلام كرده تنها به معيشت معلم پرداخته و هيچ تغييري در كيفيت نيروي انساني ايجاد نمي‌كند.

عطاءالله سلطاني صبور گفت: در دولت قبل طرح رتبه بندي كه وزير آورده بود را نپذيرفتيم چون ابهاماتي داشت و يكي از ابهامات هم نبود انطباق با واقعيت‌هاست اما طرح مي‌توانست در آموزش و پرورش تحول ايجاد كند. الان آن چيزي كه به نام رتبه بندي معلمان ناميده مي‌شود تفاوت زيادي حتي با سند تحول آموزش دارد و سبب تغيير كيفي در آموزش و پرورش نمي‌شود.

کد خبر 294487

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha