دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۷
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: اجلاس روسای مناطق آموزش و پرورش کشور دیروز در حالی آغاز شد که رئیس‌جمهور به این مراسم نیامد.

 انجام حرکات ورزشی شرکت‌کنندگان در  اجلاس رؤسای مناطق آموزش و پرورش

سخنگوي دولت نيز در اين اجلاس از حقوق يك ميليون و 700هزار توماني معلمان سخن گفت كه واكنش يكي از نمايندگان مجلس را به‌دنبال داشت. رئيس كميسيون آموزش مجلس نيز از دولت خواست كه افزايش حقوق معلمان براساس قانون خدمات كشوري را با نظام رتبه‌بندي معلمان اشتباه نگيرد.

با وجود اعلام سخنراني رئيس‌جمهور در مراسم افتتاحيه سي‌و‌دومين اجلاس رؤساي مناطق آموزش و پرورش كشور، وي به اين مراسم نيامد و به فرستادن پيام اكتفا كرد. سخنگوي دولت و رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور هم كه به اين مراسم آمده بود، سخناني بر زبان آورد كه چندان به مذاق فرهنگيان خوش نيامد.

محمدباقر نوبخت با اشاره به پرداختي‌ها به فرهنگيان عنوان كرد: در دولت اعتقاد داريم متناسب با كاري كه فرهنگيان انجام مي‌دهند آنچه به‌عنوان حقوق در اختيار آنها قرار مي‌گيرد قابل دفاع نيست. گاه پرداختي‌ها به معلمان را به پرداختي به ساير بخش‌ها مقايسه مي‌كنيم كه در برخي دستگاه‌ها متوسط دريافتي از بودجه عمومي بيشتر از متوسط دريافتي فرهنگيان است و در برخي از دستگاه‌ها نيز ميزان دريافتي از فرهنگيان كمتر است.

وي ادامه داد: نظام پرداخت‌ها نياز به بازنگري دارد و درخصوص اصلاح نظام پرداخت در سازمان مديريت و برنامه‌ريزي در حال تلاش هستيم. در طول 4سال گذشته ميانگين حقوق معلمان از 830هزار تومان به يك ميليون و 770هزار تومان افزايش يافت.

  • كمبود نيرو و فضاي آموزشي

كمبود منابع مالي، نيروي انساني متخصص و فضاي آموزشي نيز ازجمله مشكلات چند سال اخير آموزش و پرورش است كه نمي‌توان پاياني براي آنها متصور بود. وزير آموزش و پرورش نيز در اجلاس روساي آموزش و پرورش با اشاره به اينكه امسال ۳۸ هزار نيروي انساني بازنشسته مي‌شوند گفت: دانشگاه فرهنگيان هيچ خروجي نخواهد داشت و نخستين فارغ‌التحصيلان اين دانشگاه مهر ۹۵ وارد آموزش و پرورش مي‌شوند.علي‌اصغر فاني افزود: مهر امسال با مشكلات موجود ازجمله كمبود نيروي انساني متخصص و فضاي آموزشي روبه‌رو هستيم. وي تصريح كرد: در كنار مشكل نيروي انساني، مشكل فضاي آموزشي در پروژه‌هاي مسكن مهر نيز موضوعي است كه بايد به‌طور جدي مورد توجه واقع شود.

  • افزايش حقوق براساس قانون مديريت

در همين حال، رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در پاسخ به پرسش همشهري درخصوص رتبه‌بندي معلمان گفت: افزايش حقوق معلمان از اول مهر مي‌تواند براساس قانون مديريت خدمات كشوري اجرا شود البته اين افزايش حقوق ربطي به نظام رتبه‌بندي معلمان ندارد.

محمدمهدي زاهدي افزود: در قانون خدمات مديريت كشوري پيش‌بيني شده‌است كه دستگاه‌ها مي‌توانند حتي تا 50درصد از درآمدهاي اختصاصي و ساير منابع‌شان را براي افزايش ضرايب حقوقي كاركنان خود استفاده كنند. اين اتفاق در خيلي از دستگاه‌ها رخ داده است و آموزش و پرورش هم مي‌تواند اين كار را انجام دهد، الان هم قرار است اين اتفاق در آموزش و پرورش اتفاق بيفتد.

وزير پيشين وزارت علوم تصريح كرد: بنابراين، اين افزايش حقوق معلمان از مهر امسال هيچ ربطي به نظام جامع رتبه‌بندي معلمان ندارد و پرسش كميسيون آموزش مجلس اين است كه چرا موضوعي كه مربوط به قانون خدمات كشوري است را منتسب مي‌كنند به نظام جامع رتبه‌بندي معلمان.

وي با تشكر از دولت به‌دليل افزايش حقوق معلمان مانند ساير دستگاه‌هاي اجرايي از دولت خواست تا نام اين افزايش حقوق را نظام جامع رتبه‌بندي معلمان نگذارد، زيرا نظام جامع رتبه‌بندي معلمان به‌مراتب فراتر و جامع‌تر از اينهاست.

رئيس كميسيون آموزش مجلس درباره اينكه چرا فوق‌العاده همطرازي معلمان همانند اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌ها براي دارندگان مدرك كارشناسي ارشد و دكتري لحاظ نمي‌شود گفت: اين كار نياز به مصوبه مجلس ندارد و مجلس به هيچ عنوان درخصوص افزايش حقوق نظر نمي‌دهد و اين از اختيارات هيأت وزيران است.

  • نوبخت آمار را از كجا آورده

جبار كوچكي‌نژاد كه به همراه رئيس كميسيون آموزش و رضا صابري يكي از اعضاي كميسيون آموزش مجلس در اين اجلاس حضور داشتند در واكنش به سخنان معاون رئيس‌جمهور گفت: نمي‌دانم آقاي نوبخت آمار يك ميليون و ۷۰۰ هزار توماني ميانگين حقوق فرهنگيان را از كجا آورده است، اگر پرداختي كارمندان را در دستگاه دولتي با فرهنگيان مقايسه كنند مشخص مي‌شود فرهنگيان كمترين دريافتي را دارند.

وي با بيان اينكه استيضاح وزير آموزش و پرورش موجب شد تا كميسيون مطالبات اقتصادي آموزش و پرورش در مجلس شكل بگيرد گفت: اين كميسيون تاكنون 5جلسه برگزار كرده، بايد اعتبار لازم براي مطالبات فرهنگيان محقق شود. اگر اين مطالبات را نپردازيم، همه روساي آموزش و پرورش با مشكل مواجه مي‌شوند.

  • لزوم تحول نظام آموزش و پرورش

رئيس‌جمهور در پيامي به سي و دومين اجلاس روساي آموزش و پرورش كشور تأكيد كرد: شرايط كنوني جهان، تحول نظام آموزش و پرورش را مي‌طلبد و تعليم و تربيت معطوف به ارزش‌ها و نيازهاي جامعه علاوه بر اينكه دانش‌آموزان را متدين و ايثارگر تربيت مي‌كند بايد انسجام اجتماعي را هم تدوين كند.در بخش ديگري از اين پيام كه حسام‌الدين آشنا، مشاور فرهنگي رئيس‌جمهور آن را قرائت كرد، آمده است: اصل 44قانون اساسي دولت را موظف در امر آموزش و پرورش كرده است و اين وظيفه خطير فرصتي بي‌بديل فراهم آورده تا آموزش و پرورش همراه با دين، خانواده و غيره شرايط بهتر را براي زيست آينده رقم بزند.

کد خبر 302907

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha