رئیس کمیته امداد امام(ره) فقر تریبون را یکی از مهم‌ترین موانع در حل مسائل اجتماعی توصیف کرد.

معیشت  ازکارافتادگان بی‌درآمد  اولویت بودجه باشد

پرويز فتاح در گفت‌وگو با خبرنگار همشهري با اشاره به برطرف نشدن كامل فقر در كشور به‌رغم نزديك به 4دهه تلاش نهادهاي حمايتي، تأكيد كرد: اگر غفلت رسانه‌اي نبود، فقر مطلق تا‌كنون در ايران برطرف شده بود.

فتاح با تأكيد بر اينكه در مرحله نخست فرايند سياستگذاري، مسئولان نهادهاي حاكميتي بايد موضوعي از موضوعات جامعه را به‌مثابه‌ يك مشكل و مسئله عمومي اولويت‌دار ادراك تا سپس نسبت به رفع آن سياستگذاري و تصميم‌گيري كنند، افزود: اين «رسانه‌هاي ارتباط جمعي» هستند كه تصويري از جامعه، مشكلات آن و نظام اولويت‌بندي آنها را در ذهن سياستگذاران مي‌سازند. محروميت محرومان جامعه از دسترسي به رسانه‌هاي جمعي و كم‌توجهي و بي‌تفاوتي ارتباطگران رسانه‌اي كشور ما نسبت به فقرا و مستضعفين باعث شده كه مسائل آنان كمتر امكان و مجال ورود به چرخه‌ فرايند سياستگذاري داشته باشند.

وي با اشاره به فرمان فقرزدايي مقام معظم رهبري در دهه70 گفت: از آن زمان تا‌كنون هيچ سالي در كشور نبوده كه كشور براي رفع فقر ازكارافتادگان مشكل مالي داشته باشد. همچنين از ميان گروه‌هاي مختلف سياسي كه از ابتداي انقلاب در كشور حاكم بوده‌اند هيچ گروهي را نمي‌شناسم كه به لحاظ نظري به رفع فقر عقيده نداشته باشد، حتي مخالفان انقلاب اسلامي و كساني كه به نظام عقيده‌اي ندارند؛ البته عملكردها متفاوت بوده است.

رئيس كميته امداد با اشاره به تئوري‌هاي توسعه كه رفع فقر را در گرو سرمايه‌گذاري و پيشرفت اقتصادي مي‌داند، تأكيد كرد: حتي طراحان اين الگوها هم معتقدند كه تئوري‌هايشان ناظر به فقر كساني است كه قدرت اشتغال به‌كار داشته باشند والا ازكارافتادگان حتما بايد از كمك مالي حكومت برخوردار باشند.

فتاح با يادآوري موفقيت‌هاي چشمگير انقلاب اسلامي در رفع فقر منطقه‌اي، فقر آموزشي، فقر فرهنگي و فقر بهداشتي و درماني به بيداري اسلامي در منطقه اشاره و تصريح كرد: برداشتن هر قدم در رفع فقر در ايران صدها قدم پيشروي در صدور انقلاب اسلامي را به‌دنبال خواهد داشت.

وي با بيان اينكه هيچ اولويتي در بودجه بالاتر از بودجه ازكارافتادگان بي‌درآمد نيست، تأكيد كرد: حكومت در جايگاه پدري مردم است و هيچ پدري درحالي‌كه يك فرزندش گرسنه است فرزند ديگرش را به تفريح نمي‌فرستد همانطور كه هيچ طبيبي وقتي بيمار اورژانسي دارد نبايد جراحي زيبايي انجام دهد. سياست كميته امداد توانمند‌سازي‌ كساني است كه قدرت كار كردن را دارند اما درباره ازكارافتادگان هيچ چاره‌اي جز كمك مالي نيست. حتي اگر نرخ بيكاري در كشور به صفر برسد و رشد اقتصادي دورقمي هم داشته باشيم هيچ فرقي به حال از كارافتادگان بي‌درآمد نخواهد كرد؛ چراكه رابطه اين افراد براي هميشه با اقتصاد و اشتغال قطع شده است.

رئيس كميته امداد با اشاره به مباحث مربوط به شناسايي اغنيا در جامعه گفت: اگرچه در اين باره اختلاف سليقه را در جامعه شاهد هستيم ولي به‌عنوان رئيس كميته امداد تأكيد مي‌كنم كه در شناسايي فقرا هيچ مشكلي نداريم و بخش زيادي از اين كار تا‌كنون انجام شده است.

  • پرهيز از اسراف

رئيس كميته امداد امام خميني(ره) همچنين با تأكيد بر اينكه فاصله تشريفاتي با مددجو شايسته نيست، گفت:ما مي‌خواهيم كميته امداد امام(ره) ساده اداره و مسير خدمت‌رساني به نيازمندان كوتاه شود.

فتاح در دومين سفر استاني خود به خوزستان در جمع مددكاران اين استان با بيان اينكه كميته امداد نهادي انقلابي، الهي و نوراني است نه يك اداره، افزود:ما مي‌خواهيم همه منابع را به نفع مددجويان بسيج كنيم يك هدف هم بيشتر نداريم و آن رسيدگي به نيازهاي اساسي مددجويان است.

وي با بيان اينكه حتما بايد فصل جديدي را دركميته امداد آغاز كنيم، گفت: بايد با يك مهندسي شرايط جديدي به‌وجود‌ آيد، مردم به اين كار ما نياز دارند و چشمان زيادي به كميته امداد دوخته شده است. ما مي‌خواهيم از تمام ظرفيت دولت، مجلس و قوه قضاييه استفاده كنيم و طي روزهاي گذشته ملاقات‌هايي هم با مسئولان مختلف نظام داشته‌ام و درخواست كرده‌ايم كه همه در كار امداد سهيم شوند فقط كميته امداد نمي‌تواند اين مسئوليت سنگين را سامان دهد. همه ايران بايد در اين كار سهيم شوند نظام اسلامي معنايش اين است چون اميرالمومنين اين كار را كرده است.

وي با بيان اينكه هر هزينه زائد برابر است با حقوق صدها مددجو، تأكيد كرد: بايد باورمان شود جايي براي اسراف در كميته امداد وجود ندارد بايد تشريفات زائد اداري حذف شود، مددجويان بايد به آساني به مسئولان اين نهاد دسترسي داشته باشند. رفتار ما نبايد موجب سلب اعتماد مردم شود‌ چرا كه اصلي‌ترين سرمايه ما در‌ كميته امداد اعتماد عمومي است. حضرت آقا هم مسئوليت كميته امداد را به يك بسيجي سپرده است و ما بايد بسيجي‌وار عمل كنيم.

  • افزايش مستمري مددجويان

رئيس كميته امداد امام خميني(ره) همچنين از تلاش براي افزايش مستمري مددجويان تحت حمايت و كاهش تعداد نيازمندان با حل مسائل كلان در حوزه فقر خبر داد. فتاح در ديدار با امدادگران حوزه اشتغال و خودكفايي و برنامه‌ريزي و فناوري اطلاعات اين نهاد دوره تحول در كميته امداد را به‌عنوان يك فرصت براي اصلاح روش‌هاي اجرايي و عملياتي براي خدمت‌رساني به نيازمندان عنوان كرد و گفت: برنامه‌ريزي‌هايي كه انجام مي‌شود بايد در سطح ملي براي مددجويان و نيازمندان نمايان و مؤثر واقع شود و ما را از انجام ماموريت اصلي دور نكند.

کد خبر 294484

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha