سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۱
۰ نفر

مهدیه تقوی‌راد: نمایندگان مجلس به‌زودی و با تقدیم طرحی گام بلند حمایت از ۶میلیون نیازمند ازکارافتاده را برمی‌دارند. انتشار گزارشی از دشواری‌های زندگی این ۶میلیون نفر در همشهری با استقبال نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان کمیته امداد، سازمان بهزیستی و کارشناسان حوزه اجتماعی مواجه شد.

طرح «۶ میلیون‌نفر» در خانه ملت

محمد اسماعيل سعيدي عضو كميسيون اجتماعي مجلس كه روز گذشته نيز از ضرورت توجه به اين موضوع خبر داده بود، با تأكيد بر اهميت تمركز ويژه بر اين موضوع گفت: «پس از پايان تعطيلات، يكشنبه آينده موضوع رسيدگي به نيازمندان از كار افتاده در قالب يك طرح در كميسيون اجتماعي مجلس بررسي مي‌شود. بعد از نهايي شدن اين طرح در كميسيون اجتماعي، به صحن مجلس خواهد رفت و اميدواريم بعد از موافقت معاونت قوانين و مركز پژوهش‌هاي مجلس تا يك‌ماه آينده بتوانيم فوريت رسيدگي به اين طرح را به جريان بيندازيم.»

وي با بيان اينكه كساني كه تحت پوشش نهادهاي حمايتي هستند را بايد به 2بخش جداگانه تقسيم كنيم، گفت: دسته اول آنهايي هستند كه مي‌توانند با توانمند‌سازي‌ خود را اداره كنند. گروه ديگر ازكارافتاده‌هاي نيازمند هستند كه بايد آنها را مطابق شرايط جامعه و نيازمندي‌هايشان حمايت كنيم. در كميسيون هم مباحث متعددي با كميته امدادو بهزيستي داشتيم و به آنها گفتيم كه بايد افرادي كه گرفتاري‌هاي اينچنيني دارند به‌طور جدي حمايت شوند. »

  • اعتماد‌سازي‌؛ گام نخست

همزمان تعداد ديگري از نمايندگان مجلس نيز در گفت‌وگو با همشهري از حمايت از هر طرحي كه براي پشتيباني از اين افراد ارائه شود، خبر دادند. نماينده مردم تهران در مجلس با تأكيد بر اينكه مقرري دريافتي افراد نيازمند تحت پوشش نهادهاي حمايتي پايين‌ترين ميزان دريافتي است، گفت: «كشور وظيفه دارد به اين افراد بيش از گذشته رسيدگي كرده و با حمايت‌هاي بودجه‌اي كه از اين افراد مي‌شود بايد ميزان دريافتي آنها افزايش قابل توجهي يابد.» مهرداد بذرپاش در گفت‌وگو با همشهري با تأكيد بر اينكه در ساماندهي كمك‌هاي مردمي در كميته امداد و بهزيستي با مشكل مواجه بوده‌ايم، افزود: «اين دو نهاد حمايتي بايد بهتر از گذشته كمك‌هاي مردمي را جمع‌آوري و ساماندهي كنند. تعداد زيادي از شهروندان آمادگي اين را دارند كه به انحاي مختلف به نيازمندان كمك كننداما ابتدا بايد اعتماد‌سازي‌ بيشتري در اين‌باره انجام شود و مردم احساس كنند كمك‌ها و امكاناتي كه در اختيار اين نهادها قرار مي‌دهند در كوتاه‌ترين زمان ممكن به‌دست انسان‌هاي ذيصلاح و نيازمند مي‌رسد.»

عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس با تأكيد بر اينكه يارانه افراد ثروتمند كه حذف مي‌شود و افرادي كه داوطلبانه از دريافت يارانه انصراف مي‌دهند بايد بين افراد دهك‌هاي پايين درآمدي سرشكن شود، افزود: «مجلس كاملا با پرداخت يارانه افراد ثروتمند به افراد نيازمند موافق است و از اين طرح حمايت مي‌كند. البته بعد از حذف يارانه افراد با در آمد بالا نبايد اين پول‌ها صرف هزينه‌هاي جاري و واردات شود بلكه بايد به سمت كمك به اقشار آسيب پذير هدايت شود. حتي مي‌شود با اين كار مبلغ 45هزارو500 تومان را نيز به مبالغ بالاتر افزايش داد تا ميزان دريافتي اين نيازمندان بيشتر شود.»

بذرپاش در واكنش به گزارش همشهري از اين موضوع گفت: «مسير درستي دنبال مي‌شود اما به‌نظر 6 ميليون نفر يك تخمين است و اين عدد شايد كمتر باشد. بايد بهزيستي و كميته امداد آمار دقيق‌‌تري ارائه كنند.»

لزوم رسيدگي بيشتر به محرومان غلامرضا اسداللهي، عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس نيز با تأكيد بر اينكه بايد به امر قانون عمل كرد به همشهري گفت: اين افراد نيازمندترين‌ها در جامعه هستند، اكنون كمك‌هايي در قالب كمك‌هاي غيرنقدي و بسته‌هاي حمايتي به آنها پرداخت مي‌شود ولي كافي نيست.

عضو فراكسيون امداد امام مجلس تصريح كرد:‌اين موضوع در تذكري در صحن مجلس حتما مطرح مي‌شود چرا كه با وجود كارهاي خوبي كه بعد از انقلاب براي اين افراد شده اما باز هم به نوعي اين افراد مورد غفلت قرار گرفته‌اند اما بايد با نگاهي متناسب با شرايط روز نگاهمان را به اين افراد تغيير دهيم تا بتوانيم بهتر به آنها رسيدگي كنيم. وي تأكيد كرد: هر طرحي در اين زمينه به مجلس ارائه شود را با جديت حمايت مي‌كنيم تا بتوانيم اقدامي مؤثر در اين‌باره انجام دهيم.

  • پيش‌بيني بودجه سنواتي

نادر قاضي‌پور، عضو كميسيون صنايع و معادن نيز با اشاره به تعداد زياد خانواده‌هايي كه پشت نوبت نهادهاي حمايتي قرار دارند به همشهري گفت:‌ اين حق مردم است كه دولت از آنها پشتيباني مادي، ‌معنوي، رسيدگي بهداشتي، تهيه مسكن و... انجام دهد اما سال‌هاست كه دولت‌هاي مختلف برخلاف قانون اساسي عمل مي‌كنند. يكي از اين موارد حق تحصيل رايگان براي همگان است كه آنچه در عمل مشاهده مي‌شود اين است كه همه جا پولي شده و خبري از قانون رايگان بودن تحصيلات نيست.

به گفته نماينده مردم اروميه در خانه ملت، تعداد زيادي از اين افراد خانواده‌هايي هستند كه در گذشته‌اي نه چندان دور مولد بودند و الان به‌دليل شرايط نامساعد اقتصادي ناچار به گرفتن كمك از نهادهاي حمايتي شده‌اند كه دولت بايد به هر شكل ممكن از آنها حمايت كند.

قاضي پور با تأكيد بر اينكه تأمين 18قلم مواد غذايي در قالب سبد كالا كمترين كاري است كه دولت بايد براي اين افراد انجام دهد، افزود:كمك‌هاي دولت را مي‌توان در برنامه ششم توسعه تدوين كرد تا بتوان بودجه سنواتي را براي اين افراد درنظر گرفت و به آنها كمك كرد. مقرري‌اي كه به اين افراد پرداخت مي‌شود و در سال‌هاي اخير چندان افزايش پيدا نكرده و به قدري نيست كه بتواند حتي جوابگوي نيازهاي اوليه اين افراد باشد و بايد غفلت چندساله‌اي كه از اين افراد مي‌شد را با يك اقدام جهادي از بين برد.

  • پيش‌بيني در بودجه

عضو كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي نيز با بيان اين وعده كه موضوع نيازمندان از كار افتاده به‌زودي در صحن علني مجلس مطرح مي‌شود، گفت: نمايندگان مجلس با مشكلات اين افراد نيازمند آشنايي دارند اما دولت بايد برنامه‌اي براي بهبود وضعيت حقوقي و زندگي اين افراد داشته باشد و در نخستين اقدام ميزان مستمري آنها را بيشتر كند.

رحمت‌الله نوروزي نماينده مردم گلستان با بيان اينكه با رسيدگي به وضعيت يارانه‌ها و حذف يارانه افراد پردرآمد مي‌توان به بهبود زندگي اين افراد كمي اميدوار بود، افزود: تا چند‌ماه آينده بودجه نويسي سال95 شروع مي‌شود و اميدواريم در اين بودجه نويسي دولت بتواند مشكل اين افراد را تا حدودي رفع كند.

  • اقدام قبل از فصل بودجه‌بندي

يك عضو كميسيون فرهنگي مجلس نيز با اشاره به اينكه ‌كمك به نيازمندان از آموزه‌هاي ديني ماست، گفت: اگر اين نيازمندان ازكارافتاده و فاقد توانايي كار كردن باشند بايد به‌صورت ويژه به آنها رسيدگي كرد. ساماندهي اين افراد از مهم‌ترين اقداماتي است كه نهادهاي حمايتي بايد سرلوحه كار خود قرار دهند.

لاله افتخاري با تأكيد بر اينكه اين كمك‌ها بايد به‌گونه‌اي باشد كه بتواند حداقل نيازهاي زندگي اين افراد را تأمين كند، افزود: اكنون با حداقل پرداختي كه به اين افراد صورت مي‌گيرد حتي مصوبه قانوني هم كه پرداخت نيمي از حقوق كارگري به اين افراد است، ‌در اين‌باره اجرا نشده است. اگرچه دولت‌ها هرساله در فصل بودجه به كمك به اين افراد توجه مي‌كنند اما ميزان بودجه بندي براي نيازمندان با توجه به وضعيت بد اقتصادي رقم قابل‌توجهي نيست.

به گفته افتخاري بايد تا قبل از فصل بودجه بندي سال آينده نگاه ويژه‌اي به اين افراد داشت و دولت نيز خود، سازمان‌ها و نهادها را موظف به كمك بيشتر به اين افراد كند.

  • نيازمندان ازكارافتاده به‌روايت آمار

مسئولان كميته امداد مي‌گويند درمجموع 774هزارو504 خانواده به دلايلي مانند ازكارافتادگي، بيماري يا معلوليت سرپرست تحت پوشش هستند. به استناد آمار كميته امداد كه البته تا سال92 را پوشش مي‌دهد، تعداد نفرات اين خانوار‌ها به 2ميليون‌و50 هزار نفر مي‌رسد. علاوه بر اين كميته امداد يك‌ميليون مددجوي سالمند بالاي 60سال دارد كه همراه با افراد تحت تكفل‌شان در سال93 بيش از 2ميليون‌و50 هزار نفر بوده‌اند. همچنين براساس آمار، مستمري‌بگيران بهزيستي 498هزارو858 خانواده هستند كه با احتساب افراد تحت پوشش اين افراد به يك‌ميليون و 153هزار نفر مي‌رسند. به اين ترتيب در ايران حدود 2ميليون‌و200 هزار خانوار با جمعيت 5ميليون‌و300 هزار نفر داريم كه هيچ درآمدي جز كمك‌هاي نهادهاي حمايتي ندارند. با درنظر گرفتن به روز نبودن آمار و خطاهاي احتمالي مي‌توان اين جمعيت را تا 6 ميليون نفر تخمين زد. ورود نمايندگان مجلس به اين موضوع و الزام دولت به حمايت از اين افراد مي‌تواند گره از زندگي افرادي باز كند كه با مستمري‌هاي حداقل‌شان در شرايط كنوني حداقل‌هاي زندگي را نيز نمي‌توانند تأمين كنند.

کد خبر 294137

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha