دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۰
۰ نفر

رئیس کمیته امداد با تأکید بر ضرورت تمرکز بر شناسایی علل فقر در جمهوری اسلامی، راه بر‌طرف کردن محرومیت را عملکردعلمی، حسابگرانه، منطقی و فکورانه دانست و از رئیس‌جمهور و رئیس مجلس خواست در قوانین و اجرائیات به نفع مددجویان کمیته امداد قلم بزنند.

نیازمندان

 اين تأكيد سيدپرويز فتاح بر لزوم قانون‌نويسي به نفع محرومان در حالي است كه پس از طرح پرونده «6ميليون نفر» در رسانه‌ها، عده‌اي از نمايندگان مجلس براي ارائه طرحي كه حمايت‌هاي قانوني از نيازمندان ازكارافتاده را گسترش مي‌دهد، پيشقدم شده‌اند. به گزارش مهر، سيدپرويز فتاح كه در جمع كاركنان اين نهاد سخن مي‌گفت با بيان اينكه ما از طرف مقام معظم رهبري مأموريم كه همه ظرفيت‌ها را بسيج كنيم، با تأكيد بر اينكه رئيس‌جمهور و رئيس مجلس هم بايد مددكار باشند، اينگونه از تأخير در ارائه خدمات به نيازمندان انتقاد كرد: «اين صف‌هايي كه براي مسكن، ازدواج و... در ارائه خدمات درست كرده‌ايم بايد از بين برود و گره‌گشايي از مددجو فوري و اورژانسي انجام شود. افزايش اعتماد عمومي مردم اصلي‌ترين ماموريت و كار ما در كميته امداد است و همه توان ما بايد صرف اعتماد عمومي شود.»

  • يخچال خالي و قصر شاهي

رئيس كميته امداد امام‌خميني همچنين از بازديد از خانه‌اي گفت كه در يخچال آن هيچ‌چيزي وجود نداشت و حجت‌الاسلام قرائتي نيز ساختمان اين نهاد را شبيه به كاخ شاه توصيف كرد. فتاح كه در همايش كشور زكات سخنراني مي‌كرد، با اشاره به اينكه پس از انتصاب به اين سمت به 4 منطقه بشاگرد، خوزستان، قم و جنوب تهران سفر كرده، گفت: در اين سفر‌ها متأسفانه شاهد محروميت‌هاي بسيار زيادي در برخي خانواده‌هايي كه حتي تحت پوشش كميته امداد هستند بودم. در قم پس از سركشي به چند خانواده تحت‌پوشش در اين شهر، به خانه‌اي رسيديم كه داخل يخچال آن چيزي وجود نداشت. اين در حالي است كه اين خانواده تحت پوشش كميته امداد بود و ما از خجالت آب شديم. البته پشيمان و خجالت زده‌ام از اينكه در يخچال آن خانه را بازكردم اما اين مسئله در اينكه ما بايد بيشتر به فكر محرومان و فقرا باشيم، مؤثر بود.

فتاح كارنامه مسئولان قبلي اين نهاد را قابل‌قبول ارزيابي كرد اما با تأكيد بر زياد بودن نيازمندي‌هاي محرومان ايران گفت: واقعيت اين است كه نيازمندي‌هاي فقراي ما بسيار زياد است و بايد همه تلاش كنيم در دوره جديد فعاليت‌هاي كميته امداد، كارهاي مانده زياد را سامان دهيم.

فتاح كه پيش از اين در گفت‌وگو با همشهري طرح موضوع «6ميليون نفر» در رسانه‌ها با هدف پيگيري حقوق نيازمندان از كارافتاده را مصداق جوانمردي دانسته و اين 6ميليون نفر را فقراي واقعي و مساكين توصيف كرده بود، در اين همايش نيز با تأييد پايين بودن مستمري مددجويان كميته امداد، گفت:« ما بايد به يتيم، مسكين و درمانده برسيم. تا‌كنون بيشتر زكات جمع‌آوري‌شده صرف فعاليت‌هاي عمراني شده كه بايد در دوره جديد بيشتر زكات جمع‌آوري‌شده صرف امور فقرا شود. مقام‌معظم رهبري با هوشمندي تمام وظيفه جمع‌آوري زكات را به كميته امداد سپردند درحالي‌كه ايشان مي‌توانستند اين وظيفه را به سازمان‌هاي ديگر بدهند كه شايد يكي از دلايل اين باشد كه زكات بايد به محرومان برسد و كميته امداد هم متولي اين موضوع است؛ نه متولي ساخت‌وساز و موارد ديگر. ما حتي در مناطق محروم نيز متولي كارهاي عمراني نيستيم بلكه موظفيم وضعيت و نيازمندي‌هاي محرومان را رفع كنيم. براي همين از اين پس بيشتر زكات كشور صرف امور فقرا خواهد شد.» درحالي‌كه نهاد‌هاي حمايتي در پرداخت مستمري‌ها به نيازمندان با محدوديت منابع مالي مواجه هستند حالا رئيس كميته امداد سراغ راه ديگري رفته است. درحالي‌كه در يك سوي ماجرا عده‌اي از نمايندگان مجلس تصويب طرحي براي اختصاص مستمري بيشتر به نيازمندان ازكارافتاده كه نسبتي با حقوق يك كارگر داشته باشد را دنبال مي‌كنند، حالا در سوي ديگر ماجرا فتاح سراغ زكات رفته است. مسير طلايي‌اي كه اسلام براي حمايت از نيازمندان نشان داده و اولويت تعيين‌شده در فقه براي مصرف آن نيازمندان هستند. مجموع كمك‌هاي دريافت شده از اين مسير سال گذشته 400ميليارد تومان بوده است كه گويا صرف جاده‌سازي‌ هم مي‌شده و حالا قرار است پيش و بيش از هر كار ديگري صرف فقرا شود.

  • براي زكات دل نمي‌سوزانيم

حجت‌الاسلام قرائتي رئيس ستاد اقامه نماز در نشست هم‌افزايي زكات گفت: پول زكات بايد نتيجه داشته باشد، به‌عنوان مثال جهيزيه عروس را مي‌دهيم اما اين عروس مسجدي نمي‌شود يا اينكه به پسري كمك مي‌كنيم اما به راه نمي‌آيد، لذا از پول كميته امداد بايد مسجدها را پر كنيم. ما براي نماز بچه‌ها در آموزش و پرورش طلبه داريم ولي آموزش و پرورش اعلام مي‌كند كه پول ندارد، لذا مي‌توانيم از پول زكات در اينجا استفاده كنيم. ساختمان كميته امداد كه به كاخ شاه تنه مي‌زند به كميته امداد ضرر زده است، متأسفانه براي زكات دل نمي‌سوزانيم و از طرفي ائمه جمعه‌اي داريم كه در سال 2بار براي جلسات زكات شركت مي‌كنند و در اين موارد دل نمي‌سوزانند.

کد خبر 295366

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha