همشهری آنلاین: ایران به نمایندگی از غیرمتعهدها با ارائه ۲۰ پیشنهاد مشخص در زمینه خلع سلاح و نابودی کامل سلاح‌ها، خواهان درج این پیشنهادها در گزارش نهایی کنفرانس بازنگری NPT در ۲۰۱۵ شد.

پیشنهادهای غیرمتعهدها برای نابودی کامل سلاح هسته‌ای

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) رضا نجفی سفیر کشورمان نزد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین به نمایندگی از 120 کشور غیرمتعهدها روز جمعه و در ادامه جلسات کنفرانس بازنگری معاهده NPT در نیویورک در کمیته خلع سلاح بیانیه این گروه را قرائت کرد.

در این بیانیه، خلع سلاح هسته‌ای و نابودی کامل این سلاح‌ها اولویت اول گروه کشورهای غیرمتعهد عنوان شده و ضمن تاکید بر خلع سلاح هسته‌ای به عنوان یکی از محورهای مهم معاهده اعلام شد که این معاهده صرفا در مورد عدم اشاعه سلاح های هسته‌ای نیست بلکه کشورهای هسته‌ای تعهد قوی دارند که در زمینه خلع سلاح و نابودی کامل این سلاح ها اقدام کنند.

همچنین بیانیه قرائت شده از سوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن یادآوری رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد اینکه تهدید یا استفاده از سلاح هسته‌ای خلاف قوانین انساندوستانه بین‌المللی است، آمده است که استفاده از این سلاح‌ها جنایت علیه بشریت است و تنها تضمین مطمئن در مورد عدم استفاده این سلاح‌ها نابودی کامل این تسلیحات است.

کشورهای غیرمتعهد نگرانی عمیق خود را از دکترین‌های دفاعی کشورهای هسته‌ای و ناتو که بر منطق استفاده از سلاح های هسته‌ای استوار است ابراز کردند.

در بیانیه جنبش غیرمتعهدها از عدم پیشرفت در اجرای تعهدات خلع سلاحی کشورهای هسته‌ای برای نابودی این سلاح‌ها ابراز نگرانی عمیق شده و اعلام شده که تمدید نامحدود معاهده به هیچ وجه به معنای نگهداری و حفظ این سلاح‌ها تا ابد نیست و تا رسیدن به نابودی کامل این سلاح‌ها، کشورهای هسته‌ای نباید تحت هیچ شرایطی کشورهای غیر هسته‌ای عضو معاهده را با سلاح هسته‌ای، مورد تهدید قرار دهند.

این بیانیه شروع مذاکرات مربوطه در کنفرانس خلع سلاح و انعقاد یک کنوانسیون بین‌المللی جامع در مورد نابودی سلاح‌های هسته‌ای را مورد حمایت قرار داده و علاوه بر آن، ایران به نمایندگی از غیرمتعهدها با ارائه 20 پیشنهاد مشخص در زمینه خلع سلاح و نابودی کامل سلاح‌ها، خواهان درج این پیشنهادات در گزارش نهایی این جلسه کنفرانس بازنگری NPT شد.

کد خبر 293858

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha