سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۵
۰ نفر

محسن پاک‌نیت: ابزارهای مختلفی برای ساده کردن زندگی ما انسان‌ها اختراع شده که اگر ندانیم چطور باید از آنها استفاده کنیم، برای ما خطرناک هستند.

اینترنت بانک

 مثلا چاقو براي راحت‌تر‌شدن امور آشپزخانه ساخته شده است اما اگر چاقو را از تيغه در دست بگيريم، قطعا انگشتان دست خود را مي‌بريم يا مثلا نيروي الكتريسيته براي استفاده از ابزارهاي خانگي مانند جاروبرقي ابداع شده است اما اگر ما يك شيء فلزي را در پريز برق فرو كنيم، دچار برق‌گرفتگي مي‌شويم. همين قانون درباره اينترنت‌بانك هم صادق است. اگر بدانيم قوانين استفاده از اينترنت‌بانك چيست و از خدمات آن با رعايت نكات امنيتي استفاده كنيم، اينترنت‌بانك نه‌تنها خطري براي ما و پول‌هايمان ندارد بلكه زندگي را نيز آسان‌تر و شيرين‌تر مي‌كند. يك‌بار براي هميشه بر ترس خود غلبه كرده و از خدمات عالي و كاربردي اينترنت‌بانك استفاده كنيد. به شما قول مي‌دهيم تجربه بسيار خوبي براي شما خواهد بود. استفاده از اينترنت بانك و انجام امور بانكي از اين راه، ابزار خاصي نمي‌خواهد. فقط كافي است شما بتوانيد به اينترنت متصل شويد؛ به همين سادگي. در اين صفحه مي‌خواهيم شما را با فوت و فن‌هاي استفاده از اينترنت بانك آشنا كنيم.

  • مراحل فعال كردن اينترنت بانك چيست؟

توجه كنيد كه هر بانك روش مختص خود را براي ارائه خدمات به مشتريان دارد و براي پاسخ به اين سؤال بهترين راه اين است كه به يكي از شعب يا وب‌سايت اينترنتي بانك خود مراجعه كنيد. همچنين مي‌توانيد با شماره مركز تماس يا تلفن‌بانك خود تماس بگيريد و از كارشناسان و مشاوران بانك راهنمايي بگيريد. با وجود اين، روش معمول فعال‌سازي اينترنت‌بانك اينگونه است:
1- مراجعه به شعبه افتتاح‌كننده حساب
2- تكميل فرم درخواست استفاده از خدمات ويژه بانكداري اينترنتي (اينترنت‌بانك)
3- دريافت اطلاعات ورود شامل نام كاربري (شناسه مشتري) و كلمه عبور (رمز)
ورود به اينترنت‌بانك در برخي بانك‌ها، تنها با استفاده از «يك‌بار رمز (OTP)» امكان‌پذير است كه براي داشتن آن، به «دستگاه توليد يك‌بار رمز» يا «نرم‌افزار همراه يك‌بار رمز» نياز خواهيد داشت. يك‌بار رمز، كلمه عبوري است كه در هر مرتبه ورود شما به سامانه، به‌صورت آني و بي‌قاعده (Random) توليد مي‌شود و امنيت ورود به سامانه را تقويت مي‌كند.
نياز يا عدم‌نياز به يك‌بار رمز براي ورود به اينترنت‌بانك را كارشناس بانك مربوطه براي شما توضيح خواهد داد. ما نيز در قسمت‌هاي بعدي در اين صفحه، نحوه استفاده از يك‌بار رمز را براي شما تشريح مي‌كنيم.
4- مراجعه به سامانه اينترنت‌بانك (آدرس وب‌سايت را از كارمند بانك بپرسيد)
5- ورود به سامانه با درج اطلاعات نام كاربري، كلمه عبور و عبارت امنيتي
عبارت امنيتي يك تركيب عددي يا حرفي‌عددي است كه در فرم ورود به اينترنت‌بانك به شما نشان‌ داده مي‌شود و بايد آن را عينا در بخش مربوطه وارد كنيد تا سامانه متوجه شود كه يك انسان در حال ورود به اطلاعات است نه يك نرم‌افزار مخرب.
6-تغيير كلمه عبور بلافاصله پس از ورود به سامانه
معمولا تغيير دادن رمز عبور الزامي نيست و براي امنيت بيشتر شما، توصيه مي‌شود. همچنين ممكن است درصورت مراجعه نكردن به سامانه پس از گذشت چند روز از فعال‌سازي اينترنت‌بانك، رمز عبور منقضي ‌شود كه در اين‌صورت بايد بار ديگر براي دريافت رمز جديد به يكي از شعب بانك خود مراجعه كنيد.

  • با اينترنت‌بانك چه كارهايي مي‌توان انجام داد؟

بيشتر بانك‌ها براي آسودگي بيشتر مشتريان، كاهش هزينه‌هاي ناشي از مراجعه مشتري به شعبه، امنيت در انتقال وجه، امكان ارائه خدمات به‌صورت 24ساعته حتي در روزهاي تعطيل و مواردي از اين دست، ترجيح مي‌دهند يك سامانه اينترنتي (وب‌سايت) با امكانات فراوان راه‌اندازي كنند. البته تنوع ارائه اين خدمات از بانكي به بانك ديگر متفاوت است و به همين دليل ممكن است خدمتي در سامانه اينترنتي يك بانك ارائه شود اما بانك ديگر آن خدمات را ارائه ندهد. برخي از متداول‌ترين خدمات اينترنت‌بانك‌ها عبارتند از:
افتتاح و مديريت حساب
مشاهده اطلاعات حساب مانند موجودي، شعبه افتتاح‌كننده و...
مشاهده گردش حساب و دريافت صورتحساب روزانه، ماهانه و...
پرداخت قبوض و اقساط تسهيلات
كنترل و مديريت دسته‌چك‌ها و چك‌برگ‌ها
انواع حواله درون‌بانكي و بين‌بانكي
خريد شارژ ريالي موبايل
همچنين توجه كنيد كه در حال حاضر نمي‌توان تمام خدمات بانكي را به‌صورت مجازي و در قالب اينترنت‌بانك ارائه داد و براي اموري كه شناسايي هويت مشتري الزامي است مانند پاس كردن چك، دريافت تسهيلات، ارائه مدارك به بانك و... مشتري بايد حتماً به شعبه بانك مراجعه كند.

  • چه كساني مي‌توانند اينترنت‌بانك داشته باشند؟

استفاده از اينترنت‌بانك محدود به فرد خاصي نيست و همه مي‌توانند از آن استفاده كنند. البته براي اين كار مقدمات و پيش‌نيازهايي هم وجود دارد:
براي استفاده از اينترنت‌بانك، دسترسي به رايانه و امكان اتصال به اينترنت الزامي است.
و البته واضح است كه به يك حساب بانكي هم نياز داريم.
خدمات اينترنتي حساب بانكي ما نيز بايد فعال شده باشد.
منتظر ديدن گام‌هاي بيشتر و سخت‌تري بوديد؟ ببخشيد كه نااميد شديد! دسترسي به اينترنت‌بانك به‌ همين سادگي است.

  • چرا من بايد از خدمات بانكداري اينترنتي استفاده كنم؟

اگر كارمند يا دانش‌آموز هستيد يا هر شغل ديگري داريد كه مراجعه به شعبه در ساعت كار بانك‌ها براي شما مشكل است، مي‌توانيد از اينترنت بانك براي اموري همچون انتقال وجه، پرداخت قبوض و... استفاده كنيد.
اگر نياز است حجم زيادي پول را از حسابي به‌حساب ديگر انتقال دهيد و نگران حمل پول نقد هستيد، استفاده از اينترنت‌بانك بهترين راه‌حل است.
اگر در ساعاتي كه شعبه بسته شده يا در روزهاي تعطيل، نياز فوري به خدمات بانكي داريد، اينترنت بانك در اختيار شماست.
اگر حوصله ايستادن در صف‌هاي طولاني براي پرداخت قبوض يا اقساط وام خود را نداريد، مي‌توانيد از اينترنت بانك استفاده كنيد.
اگر شعبه‌اي از بانك شما در نزديك محل سكونت‌تان وجود ندارد، اينترنت‌بانك، شعبه خانگي و 24ساعته شماست.
اگر هر‌ماه بايد رقم مشخصي را به‌عنوان كرايه خانه براي صاحب‌خانه واريز كنيد، مي‌توانيد با استفاده از امكان حواله منظم در اينترنت‌بانك، اين كار را انجام دهيد.
اگر نمي‌خواهيد براي خريد شارژ موبايل از خانه خارج شويد، از اينترنت بانك هم مي‌توانيد استفاده كنيد.
بنابراين، دلايل زيادي وجود دارد كه به‌خودتان بگوييد: من بايد از اينترنت‌بانك استفاده كنم و همين امروز اينترنت‌بانك حسابم را فعال مي‌كنم.

  • «رمز اينترنت بانك» با «رمز اينترنتي» چه تفاوتي دارد؟

براي ارائه خدمات بانكداري الكترونيك در بستري امن و قابل اعتماد، لازم است تمهيدات امنيتي مختلفي درنظر گرفته شود. يكي از شناخته‌شده‌ترين امكانات امنيتي موجود، رمز 4رقمي كارت بانكي است كه هنگام مراجعه به‌خودپرداز و دريافت وجه يا انتقال وجه با كارت عابر‌بانك به‌كار مي‌رود.

اما چيزي كه ما به اشتباه از آن به‌عنوان «رمز اينترنتي» نام مي‌بريم در واقع همان «رمز دوم» كارت بانكي است.

‌ رمز دوم، عددي 5تا 12رقمي است كه براي استفاده از خدمات تلفن‌بانك و خريد از طريق درگاه‌هاي پرداخت اينترنتي به واسطه عابربانك استفاده مي‌شود، درحالي‌كه رمز اينترنت بانك براي ورود به سامانه اينترنتي همان بانك به‌كار مي‌رود و به حساب بانكي شما مربوط است نه كارت عابر بانك.

تفاوت ديگر اين است كه رمز دوم را بايد از طريق خودپرداز بانك و انتخاب گزينه «عمليات رمز» و سپس انتخاب گزينه «دريافت رمز دوم» به‌دست بياوريد درصورتي كه رمز اينترنتي را بايد با مراجعه به شعبه درخواست كنيد.

براي اينكه در تشخيص رمز دوم و رمز اينترنت‌بانك دچار اشتباه نشويد، پيشنهاد مي‌كنيم هيچ‌گاه از واژه «رمز اينترنتي» استفاده نكنيد و به‌جاي آن، تركيب صحيح رمز دوم را به‌كار ببريد. بنابراين به‌راحتي به‌خاطر مي‌سپاريد كه يك رمز 4رقمي كارت عابربانك براي وقتي كه از آن به صورت فيزيكي استفاده مي‌كنيد، يك رمز دوم كارت (بين 5تا 12رقم) و يك رمز ورود به اينترنت بانك، با توجه به دستورالعمل‌هاي بانك مربوطه، تركيبي چند كاراكتري از حروف و اعداد داريد.

  • راهنماي مخاطب براي شروع استفاده

خدمات اينترنتي بانك‌هاي مختلف با هم متفاوت است؟
بله. اگرچه اغلب بانك‌ها با توجه به دستورالعمل‌هاي بانك مركزي خدمات مشابهي را در بستر اينترنت‌بانك ارائه مي‌كنند اما با توجه به سياست‌ها و فضاي رقابتي بين بانك‌ها، ممكن است هر بانك محصولات و خدمات مخصوص به‌خود را نيز در اينترنت‌بانك ارائه دهد.

بانك من اينترنت‌بانك دارد يا بايد به يك بانك ديگر مراجعه كنم؟
تمام بانك‌ها و مؤسسات اعتباري معتبر و مجاز، خدمات اينترنتي نيز دارند و البته بايد توجه داشت كه هر بانك يا مؤسسه ممكن است خدمات متفاوتي در حوزه اينترنت‌بانك ارائه كند. بنابراين تصميم با شماست كه از خدمات اينترنت‌بانك بانك فعلي‌تان استفاده كنيد يا در بانك جديدي حساب باز كنيد. مي‌توانيد از افراد آگاه يا كارشناسان بانك درباره گستردگي، كيفيت و تنوع خدمات اينترنت‌بانك هر يك از بانك‌ها سؤال كنيد و انتخاب آگاهانه‌تري انجام دهيد.

براي داشتن اينترنت بانك بايد حساب جديدي ايجاد كنم؟
معمولا در زمان افتتاح حساب، خدمات اينترنت‌بانك فعال نيست و شما بايد براي راه‌اندازي اينترنت‌بانك درخواست بدهيد. ذكر اين نكته نيز ضروري است كه در سيستم سنتي برخي بانك‌ها، نمي‌توان اينترنت‌بانك را براي حساب‌هاي قديمي فعال كرد و براي استفاده از اينترنت‌بانك ممكن است لازم باشد حساب به سيستم نوين بانك انتقال يابد يا حتي گاهي اوقات لازم است حساب جديدي افتتاح شود.

اگر رمز عبور اينترنت بانك خودم را فراموش كردم چه كنم؟
ممكن است بعد از مدتي كار كردن با اينترنت‌بانك، رمز عبور خود را فراموش كنيد. معمولا در چنين مواقعي لازم است با در دست داشتن كارت ملي و شناسنامه، به يكي از شعب بانك خود مراجعه كنيد تا رمز جديد براي شما صادر شود. همچنين ممكن است در صفحه ورود اينترنت‌بانك، جملاتي مانند «فراموشي رمز عبور» يا «بازيابي رمز عبور» وجود داشته باشد كه شما را براي دريافت رمز جديد راهنمايي مي‌كند.

يعني اكنون همه‌‌چيز را درباره اينترنت بانك مي‌دانم؟
با مطالعه اين صفحه اطلاعات بسيار خوبي درباره استفاده از اينترنت‌بانك به‌دست آورده‌ايد اما هميشه چيزهاي بيشتري نيز براي آموختن وجود دارد! به‌عنوان مثال ما هنوز درباره نكات امنيتي استفاده از اينترنت بانك و چگونگي استفاده از خدمات مختلف بانكي در محيط اينترنت صحبتي به ميان نياورده‌ايم و همچنين درباره استفاده از «دستگاه‌هاي يك‌بار رمز (OTP)» مطالب جالبي وجود دارد كه خوب است بدانيد. تا هفته‌هاي بعد و يادگيري مطالب بيشتر درباره استفاده از خدمات بانكداري الكترونيك و خصوصا اينترنت‌بانك، پيشنهاد مي‌كنيم در نخستين فرصت با در دست داشتن كارت ملي و شناسنامه به شعبه افتتاح حساب خود مراجعه و درخواست فعال‌سازي اينترنت‌بانك را به شعبه اعلام كنيد. در اين صورت مطالب بعدي ما براي شما مفيدتر خواهد بود؛ چرا كه مي‌توانيد همزمان با مطالعه مطالب ما، به‌صورت عملي نيز مهارت استفاده از خدمات اينترنت‌بانك را كسب كنيد.

کد خبر 293555

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha