سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۴
۰ نفر

نگار شهیددخت: یکی از محبوب‌ترین حافظه‌های خارجی «هارداکسترنال» است که در حجم‌ها و ابعاد مختلف در بازار موجود است و هر کاربری می‌تواند با توجه به نیاز خود بهترین نوع آن را انتخاب کند. برای یک انتخاب مناسب در بازار باید درباره مشخصات هاردهای اکسترنال موجود در بازار آگاهی پیدا کنید.

حافظه‌ای برای گذاشتن درجیب

اگر قصد خريد يك هارد اكسترنال خوب را داريد لازم است به نكات زير دقت كنيد:

ظرفيت مناسب: اين مورد كاملا بستگي به خواسته شما دارد و اينكه قصد داريد چه مقدار از اطلاعات خود را در هارد اكسترنال ذخيره كنيد. اگر مايليد حجم زيادي عكس، فايل صوتي و ويدئو را نگهداري كنيد به فضاي بسيار بيشتري نيازمند خواهيد بود. البته واضح است كه هر قدر حجم هارد بيشتر شود هزينه خريد آن نيز بيشتر مي‌شود. ظرفيت هارد مهم‌ترين پارامتر در تعيين قيمت آن است. شما مي‌توانيد مدل‌هايي از 10گيگابايت تا يك ترابايت را انتخاب كنيد و اين بستگي به نياز شما و بودجه‌تان دارد كه چه ظرفيتي را انتخاب كنيد.

اتصال به كامپيوتر: بايد به نحوه مطابقت اتصال‌هاي هارد با كامپيوتر خودتان دقت كنيد. هارد‌هاي اكسترنال 2نوع اتصال را پشتيباني مي‌كنند؛ USB و Firewire. اتصال از نوع Firewire سريع‌ترين نوع اتصال است اما احتمالا كامپيوتر شما آن‌را پشتيباني نمي‌كند. عمده كامپيوتر‌هاي امروزي اتصال USB را پشتيباني مي‌كنند. اما مورد بعدي نوع‌هاي مختلف USB است، بايد ببينيد كامپيوتر شما كدام نسخه از USB را دارا ست. اتصال‌هاي USB كلا 3نوع USB1.0- USB2.0  و USB3.0هستند. حداقل نسخه USB براي اينكه بتوانيد از هارد اكسترنالتان استفاده كنيد USB2.0 است. اگر كامپيوتر شما پورت USB نداشته باشد مي‌توانيد يك كارت مبدل تهيه كرده و روي Main Board كامپيوتر خود نصب كنيد.

سرعت: اگر با فلش مموري‌ها كار كرده باشيد حتما مي‌دانيد كه سرعت ذخيره اطلاعات يا بازيابي آنها با يكديگر متفاوت است. اين ويژگي درباره هاردهاي اكسترنال هم وجود دارد؛ هرچه سرعت هارد اكسترنال شما بيشتر باشد، سرعت انتقال اطلاعات نيز بيشتر خواهد شد. شما براي شناسايي سرعت هارد اكسترنال‌ها بايد به پورت‌هاي آن توجه كنيد. بيشتر هاردها از پورت USB2و يا eSATA پشتيباني مي‌كنند. eSATA پيشرفته‌ترين نوع اتصالي است كه در حال حاضر وجود دارد و يك انتخاب بسيار عالي براي انتقال اطلاعات است زيرا برخلاف رابطه‌اي USB و FireWire كه داده‌ها را بين دستگاه و كامپيوتر كد مي‌كنند، اين پورت نيازي به ترجمه داده‌ها بين رابط و كامپيوتر ندارد. اين مسئله باعث افزايش سرعت انتقال داده‌ها تا 3گيگابايت بر ثانيه مي‌شود. اين پورت براي انتقال حجم عظيمي از فايل‌هاي ويدئويي، كتابخانه‌هاي صوتي، تصاوير و اسناد مناسب است. دستگاه‌هاي MAC از
eSATA پشتيباني نمي‌كنند. اگر از Mac استفاده مي‌كنيد، بايد به قابليت اتصال درايو از طريق  FireWire توجه كنيد. براي سرعت، اهميت ويژه‌اي قائل شويد. مسلماً دوست نداريد كه هنگام انتقال فايل‌هاي حجيم بيش از حد معطل شويد. اگر لازم شد كمي هزينه بيشتر پرداخت كنيد ولي در عوض سرعت بيشتري بگيريد حتماً اين‌كار را انجام دهيد زيرا در غيراين صورت در دراز مدت پشيمان خواهيد شد.

برند يا همان شركت سازنده: شايد در بازار مارك‌هاي زيادي را ببينيد ولي توجه كنيد كه تكنولوژي ساخت هارد اكسترنال در اختيار 3-2 كمپاني بزرگ است و باقي برند‌ها از آنها الگوبرداري و تقليد مي‌كنند. پس تفاوت زيادي بين برند‌هاي مختلف نيست. تنها عاملي كه بايد به آنها توجه ويژه كنيد شركت گارانتي‌كننده آنهاست. يكي از نشانه‌هاي محصول خوب اين است كه كدام شركت، آنها را گارانتي كرده است زيرا يك شركت معروف هيچ وقت اعتبار خود را بر سر يك محصول نامرغوب خدشه دار نمي‌كند.

سرعت چرخش: سرعت چرخش هاردديسك‌ها كه با واحد دور در دقيقه (MPR) بيان مي‌شود، نشان‌دهنده ميزان و سرعت انتقال اطلاعات است كه به‌طور معمول اين ميزان حدود 7200دور در دقيقه يا 5400دور است كه طبيعتا هر چه از اين ميزان بيشتر باشد سرعت تبادل اطلاعات هم بيشتر خواهد بود.

  • در نهايت

با توجه به اين 3مورد مي‌توانيد انتخاب بهتري هنگام خريد هارد اكسترنال داشته باشيد. ممكن است اين نكات روي جعبه هارد نوشته شده باشد، اگر هم نوشته نشده بود مي‌توانيد در مورد مشخصات آن در موتورهاي جست‌وجو تحقيق كنيد:
Seek Time : بهتر است 10ميلي ثانيه يا كمتر باشد (هرچه كمتر بهتر).
Buffer Size : حداقل 4مگابايت كه هرچه بيشتر باشد بهتر است.
RPM : تعداد دور در دقيقه كه مسلما هرچه بيشتر باشد بهتر است. براي اكثر هارد‌ها 5400Rpm است اما 7400Rpm خيلي بهتر است.

  • انواع هارد اكسترنال

هاردهاي اكسترنال 2 نوع اصلي دارند ؛ Portable و Desktop.

هاردهاي Portable يا قابل حمل، همان دسته از هاردهاي كوچك هستند كه از طريق پورت USB به رايانه متصل مي‌شوند و دقيقا مانند يك فلش با حجم بالا كار مي‌كنند. كار كردن با آنها بسيار ساده است، كافي است كابل اتصال آنها را به پورت USB رايانه‌تان وصل كنيد و پس از آن درايوري جديد را مشاهده خواهيد كردكه همان هارداكسترنال شماست. به اين نوع هارد اكسترنال در اصطلاح «پاسپورتي» مي‌گويند.

هاردهاي Desktop، در اندازه‌هاي بزرگ‌تري به بازار عرضه مي‌شوند و كاربرد آنها بيشتر در زمينه ذخيره‌سازي‌ اطلاعات محلي و پشتيبان‌گيري است. اين دسته از هاردها به‌دليل اينكه سنگين هستند و حجم زيادي هم دارند، كمتر توسط كاربران معمولي استفاده مي‌شوند و به‌دليل ظرفيت زيادي كه دارند بيشتر توسط سازمان‌هاي خاص براي پشتيبان‌گيري از حجم زيادي از اطلاعات به‌كار گرفته مي‌شوند.
البته بايد بدانيد كه هاردهاي پاسپورتي سرعت كمتري نسبت به نوع آداپتوردار يا همان دسكتاپي دارند.

  • سلامت گجت اندرويدي خود را چك كنيد

با استفاده از اين اپليكيشن مي‌توان به‌راحتي انواع سنسورها را تست كرد. گوشي‌هاي‌ هوشمند و تبلت‌ها اين روزها علاوه بر مشخصات فني اصلي، مجموعه‌اي سنسور‌ دارند كه عملكرد گجت تا اندازه‌اي به آنها وابسته است. شتاب‌سنج، ژيروسكوپ، قطب‌نما و جي‌پي‌اس چند تا از اين سنسورها هستند. با اين اپليكيشن در كنار آزمايش سنسور‌ها و انواع ماژول‌هاي سخت‌افزاري مي‌توان اطلاعات سخت‌افزاري گوشي‌هوشمند يا تبلت را هم به‌صورت جامع و كامل مشاهده كرد. اين اپليكيشن قادر است حتي پيكسل‌هاي سوخته‌ صفحه‌ نمايش را نيز با نمايش تصاويري مخصوص، به كاربر نشان دهد. پس از نصب اين اپليكيشن مي‌توانيد در منوي اصلي آن، امكانات و قابليت‌هاي اپليكيشن را با آزمايش ماژول‌هاي مختلف سخت‌افزاري ببينيد. براي مثال با كليك روي Vibrate و فعال كردن ويبره، سلامت گوشي هوشمند يا تبلت را مي‌سنجد.

  • اشتراك‌گذاري شعر فارسي با چكامك www.chakamak.ir

اين سايت يك ابزار رايگان و متن‌باز براي ثبت‌كردن و به‌ اشتراك‌گذاري ابيات فارسي شعراي قرون مختلف توسط كاربران است. براي شروع كار مي‌توانيد بعد از ثبت‌نام، براساس نام شاعر، مضمون ابيات يا ميزان محبوبيت اشعار به جست‌وجوي ابيات مورد علاقه خود بپردازيد. با عضويت در چكامك علاوه بر امكان ثبت ابيات مورد علاقه خود از شعراي محبوب‌تان و تكميل بانك اطلاعاتي ابيات فارسي مي‌توانيد به ديگر ابيات ثبت شده توسط ديگر كاربران امتياز بدهيد. براي اين كار نيز كافي است بيت مورد نظر خود را نوشته، نام شاعر و مضمون بيت را تعيين و ثبت كنيد. شما در اين سايت مي‌توانيد يك صفحه شخصي داشته باشيد تا ابياتي كه خودتان به مجموعه اضافه كرده‌ايد يا به آنها امتياز داده‌ايد را در اين صفحه ببينيد و با ديگران به اشتراك بگذاريد.

کد خبر 284788

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha