سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۳
۰ نفر

نگار شهیددخت: مموری‌کارت‌ها در دوربین‌های دیجیتال، گوشی‌های تلفن همراه و تبلت‌ها یا حتی لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شوند اما همه مموری‌کارت‌ها یکسان نیستند و از نظر سرعت، سایز فیزیکی و حجم به‌گونه‌های مختلف دسته‌بندی می‌شوند.

حافظه کارتی

اگر بخواهيد چشم بسته يك مموري‌كارت انتخاب كنيد بايد به اين نكته توجه كنيد كه كار كردن با آنها با سرعت يكسان انجام نمي‌شود. اين قضيه در انجام كارهايي كه مهم‌تر هستند پررنگ‌تر مي‌شود؛ مثلا براي ضبط فيلم با رزولوشن بالا و ذخيره‌كردن آن روي مموري‌كارت بايد از يك مموري‌كارت با سرعت بالا استفاده كنيد اما اگر با دوربين معمولي خود عكسبرداري مي‌كنيد يا از مموري‌كارت‌تان براي ذخيره‌سازي‌ در تلفن همراه استفاده مي‌كنيد، ديگر سرعت عملكرد مموري‌كارت اهميت چنداني ندارد.

توليد‌كنندگان براي اندازه‌گيري سرعت مموري‌كارت از «كلاس سرعت» استفاده مي‌كنند. 4كلاس سرعت مموري كارت‌ها ۱۰و ۸، ۴ ، ۲ هستند كه پايين‌ترين سرعت C2يا كلاس 2 است كه براي ضبط فيلم‌هاي استاندارد قابل استفاده است. سريع‌ترين استاندارد C10يا كلاس 10 است كه امكان ضبط تصاوير فول FULL HD را براي كاربر فراهم مي‌كند. كلاس سرعت روي مموري‌كارت‌ها داخل يك دايره نوشته شده است. اگر روي بسته‌بندي هيچ علامتي مبني بر كلاس سرعت نديديد يعني آن مموري‌كارت كلاس صفر است. اين كارت‌ها قبل از اينكه سيستم كلاس سرعت توصيف شود طراحي و توليد شده‌اند. سرعت آنها از مموري كارت‌هاي كلاس 2 هم كمتر است. روي برخي از مدل‌هاي پيشرفته‌تر كارت‌هاي حافظه به جاي حرف C از حرف U استفاده مي‌شود كه منظور از آن انواع فوق پرسرعت (Ultra High Speed) است و براي ابزارهاي خاصي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. برخي از كارت‌هاي حافظه تنها خواندني (read only) و برخي ديگر داراي قابليت رمزگذاري هستند كه با استفاده از آن مي‌توان كارت را قفل كرده و تنها ابزارهايي كه پسورد يا كلمه عبور آن را داشته باشند مي‌توانند اطلاعات كارت را بخوانند. مموري‌كارت‌ها اندازه‌هاي متفاوتي دارند كه هركدام در ابزار‌هاي متفاوتي جاي مي‌گيرند:
1- كارت‌هاي SD يا اندازه اصلي كه 24× 32 ميلي‌متر هستند. (اندازه استاندارد)
2- كارت‌هاي Mini SD كه 21× 5/20ميلي‌متر هستند. (كارت حافظه كوچك)
3- كارت‌هاي Micro SD كه 15× 11ميلي‌متر هستند (كارت حافظه خيلي كوچك)

مموري‌كارت‌هاي استاندارد از بقيه بزرگ‌تر هستند. معمولا كاربران دوربين ديجيتال از اين مموري‌كارت‌ها استفاده مي‌كنند. در اين دسته از كارت‌ها در گوشه كارت بريدگي وجود دارد. كارت‌هاي حافظه mini يا كوچك، از كارت‌هاي استاندارد كوچك‌تر هستند و يكي از معروف‌ترين كارت‌هاي حافظه در بازار به‌شمار مي‌روند كه براي گوشي‌هاي تلفن همراه طراحي شده‌اند. كارت حافظه ميكرو كوچك‌ترين كارت‌هاي حافظه به‌شمار مي‌روند كه در وزن 25/0 گرم طراحي شده‌اند. امروزه از اين نوع كارت‌ها در تلفن‌هاي همراه و تبلت‌ها استفاده بيشتري مي‌شود.

كارت‌هاي حافظه فقط درصورتي قابل استفاده هستند كه كاملا با جاي تعبيه شده برايشان مطابق باشند. مثلا نمي‌توانيد يك كارت حافظه ميكرو را به‌جاي كارت حافظه استاندارد استفاده كنيد اما مي‌توانيد به كمك يك مبدل از كارت‌هاي حافظه كوچك‌تر روي وسيله‌هايي كه براي كارت حافظه بزرگ تعبيه شده‌اند استفاده كنيد.

مانند ساير وسايل ذخيره اطلاعات، كارت‌هاي حافظه هم ظرفيت ذخيره متفاوتي دارند و به انواع مختلف SDSC، SDHC، SDXC تقسيم‌بندي مي‌شوند. كارت‌هاي حافظه استاندارد SDSC معمولا حافظه‌اي بين يك‌مگابايت تا ۲ گيگابايت دارند، كارت‌هاي SDHC حافظه‌اي بين ۲ گيگابايت تا ۳۲ گيگابايت دارند و كارت‌هاي SDXC يكي از پرحافظه‌ترين كارت‌ها به‌شمار مي‌روند كه داراي حافظه ۳۲گيگابايتي تا ۲ ترابايتي هستند. نوع اين حافظه‌ها روي كارت‌هاي حافظه نوشته شده است.

  • شبكه كتابخوانان حرفه‌اي ايران

شما در اين سايت مي‌توانيد به‌طور ميانگين هر 15روز يك‌بار در مسابقه‌هاي كتابخواني شركت كنيد، كتاب‌هاي مورد علاقه خود را به ديگران معرفي و در مورد آن بحث و گفت‌وگو كنيد. در مورد آنچه خوانده‌ايد يا مي‌خواهيد بخوانيد با ديگران مشورت و تبادل‌نظر كنيد. از كتاب‌هاي برتر و پرمخاطب اطلاع پيدا كنيد. از بانك كتاب با بيش از 500هزار عنوان استفاده كنيد. اطلاعات و اخبار كتاب و كتابخواني را كسب كنيد. مسابقه‌ها به 2دسته كتابخواني و چكيده‌نويسي تقسيم و از طريق سايت و ارسال ايميل اطلاع‌رساني مي‌شوند.

  • جلوگيري از حذف ناخواسته اطلاعات

پاك شدن خواسته يا ناخواسته عكس‌ها و فيلم‌ها از آن مشكلاتي است كه احتمالا هر يك از ما حداقل يك‌بار آن را تجربه كرده‌ايم. پيش از اين، نخستين و تنها راه‌حلي كه براي اين مشكل به فكرمان مي‌رسيد استفاده از نرم‌افزارهاي ريكاوري و بازيابي‌ اطلاعات بود كه هيچ‌وقت آنطور كه بايد، فايل‌هاي از دست رفته‌ را به ما باز نمي‌گرداند اما شما با نصب اين نرم‌افزار يك سطل آشغال موقت (مانند Recycle Bin در ويندوز) به گوشي خود اضافه مي‌كنيد تا تمامي فايل‌هاي پاك شده ابتدا به اين قسمت منتقل و بعد از گذشت چندروز به‌طور خودكار حذف شوند. ضمن اينكه از بخش تنظيمات اين برنامه مي‌توانيد مشخص كنيد كه چه دسته فايل‌هايي (تصاوير، ويدئو، برنامه‌و...) با اين روش حذف شوند و فايل‌هاي پاك شده تا چند روز در اين قسمت موقت باقي بمانند.

  • چگونگي باز شدن خودكار سايت‌ها در زمان مشخص

گاهي به دلايلي تمايل داريم در روز يا ساعتي بخصوص يك صفحه اينترنتي را باز كنيم؛ مثلا در روز تولد يكي از نزديكان مايليم در تاريخ مشخصي سايتي كه براي ارسال كارت تبريك است به‌طور خودكار باز شود تا بتوانيم براي او كارت تبريكي ارسال كنيم . طبيعتا اين موضوعات نياز به يادآوري دارند، به‌خصوص اگر حافظه ضعيفي داشته باشيم. براي اين كار نيازي نيست از نرم‌افزارهاي يادآور استفاده كنيد بلكه درصورتي كه از مرورگر فايرفاكس استفاده كنيد مي‌توانيد با استفاده از يك افزونه كاري كنيد كه سايت‌هاي مورد نظر طبق زمانبندي مشخصي باز شوند.

براي اين منظور كافي است تا افزونه TabAlarm را به مرورگر فايرفاكس خود بيفزاييد (ابتدا آن را دانلود كرده و سپس روي دكمه Add to Firefox) كليك كنيد. با نمايش پنجره Software Installation روي Install كليك كنيد.
افزونه روي فايرفاكس نصب خواهد شد. بعد از نصب، نياز است كه يك‌بار مرورگر را بسته و مجدد باز كنيد، سپس كليد Alt را فشار دهيد تا نوار منو نمايان شود. اكنون از منوي Tools روي TabAlarm كليك كنيد. با باز شدن پنجره TabAlarm Options ابتدا در قسمت URL آدرس صفحه اينترنتي مدنظر خود را وارد كنيد، سپس در قسمت Date تاريخ بازشدن صفحه و در قسمت Time ساعت اين كار را مشخص كنيد. همچنين در قسمت Repeat نيز ميزان تكرار اين عمليات را براساس يك‌بار، هر روز و يا هر هفته تنظيم كنيد. در پايان، روي دكمه Add و نهايتا OK كليك كنيد. صفحه اينترنتي در تاريخ تعيين شده و بر مبناي ميزان تكرار از اين پس در يك تب جديد باز خواهد شد.

کد خبر 287433

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha