دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۶
۰ نفر

حسین رحمانی: گوشی‌های هوشمند زمانی دستگاه‌های لوکسی بودند که تنها خوره‌های تکنولوژی سراغ‌شان می‌رفتند.

گوشی موبایل

 حتي بعدها كه نسل تازه‌‎اي از گوشي‌هاي هوشمند به بازار عرضه شدند، به قدري گران‌قيمت بودند كه انتخاب همگان براي خريد گوشي به شمار نمي‌رفتند. اما چند سالي است كه گوشي‌هاي هوشمند در همه رده‌هاي قيمتي ساخته مي‌شوند و مي‌شود با قيمتي نسبتا مناسب يكي از اين گوشي‌ها را خريداري كرد. اما گوشي هوشمند چيست و چه فرقي با گوشي‌هاي معمولي دارد؟ پاسخ ساده به اين سوال اين است كه گوشي‌هاي هوشمند مي‌توانند از طريق شبكه وايرلس و سيم‌كارت به اينترنت وصل شوند و صفحه نمايش اكثر آنها لمسي است. در ادامه اين مطلب ابتدا به نكاتي اشاره خواهيم كرد كه براي خريدن گوشي بايد به آنها توجه كنيد و سپس سراغ گوشي‌هايي خواهيم رفت كه مي‌توانيد با هزينه‌اي كمتر از 500هزار تومان بخريد.

  • پيش از خريد

1- يكي از مهم‌ترين نكته‌هايي كه موقع خريد گوشي بايد به آن توجه داشته باشيد، كيفيت صفحه نمايش گوشي است. كيفيت نمايشگر گوشي ارتباط مستقيمي با تجربه شما از كار كردن با گوشي دارد. با توجه به اينكه مي‌خواهيد با هزينه‌اي پايين گوشي بخريد، بايد به اين نكته بيشتر توجه كنيد؛ چرا كه در ميان گوشي‌هاي ارزان‌قيمت، گوشي‌هاي زيادي مي‌توان يافت كه رزولوشن صفحه نمايش خوبي ندارند و در نتيجه كيفيت تصويرشان خوب نيست. به تكنولوژي ساخت صفحه نمايش هم دقت كنيد. سعي كنيد سراغ گوشي‌هايي برويد كه صفحه نمايش آنها از تكنولوژي AMOLED يا IPS LCD بهره‌مي‌برد. بد نيست به اين نكته هم توجه داشته باشيد كه صفحه نمايش‌هاي AMOLED در محيط بيرون از خانه و زير نور مستقيم خورشيد عملكرد خوبي دارند. در واقع از آنجا كه اين نمايشگرها نور كمتري بازتاب مي‌دهند، براي استفاده در محيط بيرون مناسب‌ترند.

2- ساختار فيزيكي گوشي يكي ديگر از نكاتي است كه بايد به آن توجه كنيد. وزن گوشي، ابعاد و كيفيت ساخت آن را حتما پيش از خريد بررسي كنيد. سعي كنيد پيش از خريد، يك‌بار گوشي موردنظرتان را دست بگيريد و ببينيد آيا براي دست شما مناسب است؟ از دست‌تان ليز نمي‌خورد؟ سنگين نيست؟ و... حالا كه حرف ديدن گوشي از نزديك پيش از خريد شد، بد نيست به اين نكته هم اشاره كنيم كه اگر امكانش را داريد، از فروشگاه‌هايي خريد كنيد كه گوشي‌هايي را به‌صورت نمونه در اختيار مشتريان مي‌گذارند تا قبل از خريد از نزديك با آنها كار كنند.

3- توليدكنندگان ديرتر از همه براي به روز رساني نرم‌افزار‌ گوشي‌هاي ارزان قيمت اقدام مي‌كنند. در واقع توليدكنندگان ابتدا تمام تلاش خود را صرف ارائه به‌روزرساني‌ها براي پرچم‌داران و گوشي‌هاي رده‌بالاي خود مي‌كنند و بعد سراغ گوشي‌هاي رده‌پايين‌تر مي‌روند. بنابراين پيشنهاد مي‌كنيم سراغ گوشي‌هايي برويد كه همين حالا سيستم‌عامل به‌روزتري دارند.

4- وقتي مي‌خواهيد گوشي هوشمند ارزان‌قيمت بخريد، 2انتخاب اصلي براي سيستم عامل گوشي داريد: ويندوزفون و اندرويد (با اين مبلغ، فكر iOS را از سرتان بيرون كنيد). بنابراين اگر به سيستم عامل گوشي خود اهميت مي‌دهيد، بايد بين اين دو سيستم عامل يكي را انتخاب كنيد. نخستين موضوعي كه بايد به آن توجه كنيد، موضوع اپليكيشن‌هاست. تعداد اپليكيشن‌هايي كه براي اندرويد (چه اپليكيشن‌هاي ايراني و چه خارجي) طراحي مي‌شود، بسيار بيشتر از اپليكيشن‌هاي ويندوزفون است. البته مايكروسافت به سختي در تلاش است كه اين فاصله را بپوشاند اما هنوز اين فاصله زياد است. در مقابل، ويندوزفون در مقايسه با اندرويد، مديريت رم بهتري دارد و اپ‌ها را نرم‌تر و روان‌تر اجرا مي‌كند. همچنين رابط كاربري ويندوزفون با آن كاشي‌هاي زنده‌اش، منحصر به فرد است. پس اگر به سيستم عامل گوشي‌تان اهميت مي‌دهيد، حتما پيش از خريد در مورد اين دو سيستم عامل كمي پرس‌وجو كنيد.

5- به تركيب پردازنده و رم گوشي دقت كنيد. توجه داشته باشيد براي آنكه تجربه خوبي از يك گوشي هوشمند داشته باشيد، لازم نيست گوشي‌تان قوي‌ترين پردازنده را داشته باشد. يك پردازنده معمولي دوهسته‌اي با قدرت يك گيگاهرتز مي‌تواند بسياري از بازي‌هاي سه‌بُعدي را به راحتي روي گوشي اجرا كند. اما اگر مي‌خواهيد گوشي اندرويدي بخريد، سعي كنيد رم آن كمتر از 512مگابايت نباشد. سيستم عامل اندرويد به‌طور سنتي مقدار زيادي از رم را اشغال مي‌كند و رم پايين مي‌تواند به پاشنه آشيل يك گوشي اندرويدي تبديل شود.

  • هنگام خريد

حدود 200هزار تومان

ارزان‌ترين گوشي هوشمندي كه مي‌توانيد بخريد، بين 200تا 250هزار تومان قيمت خواهد داشت. در اين رده انتظار نداشته باشيد گوشي خيلي خوبي نصيب‌تان شود يا اينكه انتخاب‌هاي خيلي زيادي داشته باشيد. گرچه در اين رده مي‌توانيد به گوشي‌هاي جالب توليد ايران (مانند مدل‌هايي از گوشي جي ال ايكس و ديمو) برخورد كنيد. توجه داشته باشيد كه در اين رده نمي‌توانيد انتظار قدرت پردازشي بالا، صفحه ‌نمايش باكيفيت و جنس بدنه خوب داشته باشيد. در اين رده مي‌توانيد گوشي‌هايي با مشخصات فني زير در بازار پيدا كنيد:
پردازنده: مدياتك با سرعت پردازش يك گيگاهرتز
حافظه داخلي: 2الي 4گيگابايت، با قابليت ارتقا به كمك كارت حافظه ميكرواس‌دي
رم: 256يا 512مگابايت
صفحه نمايش: 4اينچي، با رزولوشن 480در 854پيكسل، تراكم پيكسل حدود 190پيكسل بر هر اينچ
شبكه‌هاي ارتباطي: GPRS-3G- واي‌فاي- بلوتوث
سيستم عامل: اندرويد 4
دوربين اصلي: 5مگاپيكسلي
ظرفيت باتري: 1800ميلي‌آمپر ساعت
پشتيباني از 2سيم‌كارت

حدود 300هزار تومان

در اين رده كم‌كم مي‌توانيد به صفحه ‌نمايش‌هايي با كيفيت بهتر اميد داشته باشيد. مي‌توانيد دنبال برندها و نام‌هاي آشناتر بازار هم باشيد. البته بايد توجه داشته باشيد كه گرچه در رده قيمتي 200تا 300هزار تومان مي‌توانيد گوشي‌هايي با صفحه نمايش 5اينچي پيدا كنيد اما در حالت كلي در ميان گوشي‌هاي ارزان‌قيمت، كمتر با گوشي‌هايي با صفحه‌نمايش بزرگ مواجه مي‌شويد. دليل اين موضوع اين است كه سازندگان براي ارزان‌تر نگه داشتن گوشي‌ها و در عين حال حفظ حداقلي از كيفيت صفحه نمايش، مجبورند گوشــــي‌هايي با نمايشگرهاي كوچك‌تر (بين 3تا 5/4يا 5اينچ) توليد كنند. در رده قيمتي 300تا 350هزار تومان، احتمالا نتوانيد گوشي 5 اينچي پيدا كنيد اما گوشي‌هاي 3 اينچي با كيفيت صفحه مناسب و تراكم پيكسل قابل‌قبولي در اين رده وجود دارند. در اين رده قيمتي مي‌توانيد گوشي‌هايي با مشخصات زير را در بازار بيابيد:
پردازنده: برودكام يا اسنپ‌دراگون با سرعت پردازش 1/2گيگاهرتز
حافظه داخلي: 4گيگابايت، با قابليت ارتقا به كمك كارت حافظه ميكرواس‌دي
رم: 512مگابايت يا يك گيگابايت
صفحه نمايش: 4يا 4/5اينچي، با رزولوشن 480در 800پيكسل، تراكم پيكسل حدود 230پيكسل بر هر اينچ
شبكه‌هاي ارتباطي: GPRS-3G- واي فاي - بلوتوث
سيستم عامل: اندرويد 4/4
دوربين اصلي: 5يا 8مگاپيكسلي
ظرفيت باتري: 1500الي 2000ميلي‌آمپر ساعت
پشتيباني از 2سيم‌كارت

حدود 400هزار تومان

در اين رده قيمتي به راحتي مي‌توانيد گوشي‌هايي با صفحه نمايش 5 اينچي پيدا كنيد كه كيفيت صفحه نمايش قابل‌قبولي هم داشته باشند. ضمن اينكه مي‌توانيد در اين رده انتظار پردازنده‌هاي قدرتمندتر را هم داشته باشيد: پردازنده‌هاي چهارهسته‌اي با فركانس 1/3گيگاهرتز. همچنين مي‌توانيد گوشي ويندوزفوني هم انتخاب كنيد. در اين رده قيمتي مي‌توانيد انتظار مشخصات فني زير را از گوشي‌هاي هوشمند موجود در بازار داشته باشيد:
پردازنده: چهارهسته‌اي كوالكام يا مدياتك با سرعت پردازش 1/3گيگاهرتز
حافظه داخلي: 4يا 8گيگابايت، با قابليت ارتقا به كمك كارت حافظه ميكرواس‌دي
رم: 512مگابايت يا يك گيگابايت
صفحه نمايش: 4يا 4/5اينچي، با رزولوشن 480در 854پيكسل، تراكم پيكسل حدود 200تا 230پيكسل بر هر اينچ
شبكه‌هاي ارتباطي: GPRS-3G- واي فاي - بلوتوث
سيستم عامل: اندرويد 4/4يا ويندوزفون
دوربين اصلي: 5يا 8مگاپيكسلي
ظرفيت باتري: 2000الي 2500ميلي‌آمپر ساعت
پشتيباني از 2سيم‌كارت

حدود 500هزار تومان

در اين رده قيمتي مي‌توانيد صفحه نمايش‌هايي با رزولوشن 720p يا به‌عبارت ديگر HD پيدا كنيد. يكي ديگر از مواردي كه تا‌كنون به آن اشاره نكرده‌ايم، بحثِ داغِ اتصال 4G است. در رده‌هاي قيمتي‌اي كه تا اينجا با هم مرور كرديم، تقريبا گوشي سازگار با شبكه 4G وجود ندارد اما در رده قيمتي حدود 500هزار تومان مي‌توانيد گوشي‌هايي با قابليت اتصال به شبكه 4G پيدا كنيد. مدل‌هايي از برخي برندهاي ايراني مانند dimo و GLX را هم مي‌توانيد در اين رده ببينيد. در اين رده مي‌توانيد گوشي‌هايي با اين مشخصات پيدا كنيد:
پردازنده: اسنپ‌دراگون چهارهسته‌اي با سرعت پردازش 1/2گيگاهرتز
حافظه داخلي: 4يا 8گيگابايت، با قابليت ارتقا به كمك كارت حافظه ميكرواس‌دي
رم: يك گيگابايت
صفحه نمايش: 4/5يا 5اينچي، با رزولوشن 1280در 720پيكسل (HD)، تراكم پيكسل حدود 290پيكسل بر هر اينچ
شبكه‌هاي ارتباطي: GPRS-3G-4G - واي فاي - بلوتوث
سيستم عامل: اندرويد 4/4
دوربين اصلي: 8مگاپيكسلي
ظرفيت باتري: 2000الي 2500ميلي‌آمپر ساعت

کد خبر 297475

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha