شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۲
۰ نفر

اصغر اصغری: شاید شما هم ازجمله کسانی باشید که کتاب‌های فراوانی در خانه دارید اما جای مناسبی برای نگهداری از آنها پیدا نمی‌کنید.

ساخت کتابخانه

اين كار از يك سو به حفظ و نگهداري از كتاب‌ها لطمه مي‌زند و از سوي ديگر فرصت خواندن كتاب‌ها را از شما مي‌گيرد. اگر يك كتابخانه داشته باشيد، همه دارايي معنويتان درست مقابل چشمانتان رج مي‌شود و دسترسي به كتاب‌ها آسان‌تر! اگر كمي ذوق و سليقه به خرج بدهيد و كمي هم از امور فني سردربياوريد مي‌توانيد خودتان يك كتابخانه جمع‌وجور بسازيد. مراحل ساخت كتابخانه را با ما دنبال كنيد تا با راهنمايي كارشناس مهمان ما خانه‌اي نو براي كتاب‌هايتان به‌وجود بياوريد.

  • مرحله اول

چي نياز داريد؟

براي ساخت كتابخانه بايد ابزارهاي لازم اين كار را در خانه داشته باشيد. ساخت كتابخانه نياز به ابزارهاي پيچيده و بزرگ نجاري ندارد و با همين مواردي كه گفته مي‌شود هم كار پيش خواهد رفت. چند قطعه چوب، ميخ سنجاقي، مته ۳و ۵، مته خزينه، اره نجاري، چكش، دريل برقي، پيچ‌گوشتي، متر، مداد و خودكار و يك عدد خط‌كش. براي تهيه چوب بايد بدانيد كه سراغ چوب‌هاي ۱۶ ميلي استاندارد برويد. نكته مهم اينكه براي ساخت كتابخانه الزامي وجود ندارد كه حتما از چوب نو استفاده كنيد. در هر خانه‌اي ممكن است كمدهاي قديمي كه كاربردي ندارد پيدا شود و چوب را مي‌توانيد از همين وسايل تأمين كنيد. براي اره كاري هم خودتان مي‌توانيد دست به‌كار شويد يا اين كار را به نجار محله بسپاريد تا با هزينه‌اي اندك، قطعات و اندازه‌هاي چوب را برايتان ببرد و آماده كند.

  • مرحله دوم

اندازه كتابخانه

پيش از آنكه كار ساخت كتابخانه را شروع كنيد بايد ابعاد و اندازه‌هاي هركدام از چوب‌ها را به‌دست بياوريد. اگر در خانه‌تان فضاي كوچكي داريد و مي‌خواهيد كتابخانه‌اي جمع وجور كه جابه‌جايي آن آسان باشد بسازيد مي‌توانيد ارتفاع كتابخانه را ۱۲۰ يا ۱۵۰ سانتي‌متر به عرض ۸۰‌سانتي‌متر درنظر بگيريد اما اگر محدوديتي در ميان نيست، سراغ اندازه استاندارد يعني ارتفاع ۱۸۰ در ۸۰‌سانتي‌متر برويد. يادتان باشد پيش از شروع كار، طرح و نقشه كتابخانه و اندازه‌هاي هر بخش را روي يك كاغذ بكشيد و حتي مراحل كار را هم ذكر كنيد تا پشت سر هم انجام شود. حالا ما به 2 تكه چوب ۱۶ميلي‌متري به ارتفاع ۱۸۰سانتي‌متر و عمق ۲۵ سانتي‌متر نياز داريم(ديواره كتابخانه) به‌علاوه ۶ قطعه چوب ۸۰ سانتي‌متر و به عمق ۲۵ سانتي متر(براي طبقات). نكته مهم اينكه همه چوب‌هاي سقف، كف و طبقات در داخل كلاف ۱۸۰ سانتي‌متري قرار مي‌گيرد. پس بايد به اندازه ۳۲‌ميلي‌متر از اندازه كل طبقات كم كنيم و چوب‌هاي ۸۰ سانتي‌متري‌مان را به اندازه ۷۶ و ۸ ميلي‌متر درنظر بگيريم.

  • مرحله سوم

اره كردن

حالا بايد اندازه‌ها را روي چوب‌هايمان پياده كنيم. فراموش نكنيد كه پيش از اره كاري حتما خطوط برش را به شكل مشخص به وسيله مداد يا خودكار روي چوب بكشيد تا هنگام اره كاري، كج و كوله نشود. پس از آنكه اندازه‌ها و خط‌ها را مشخص كرديد، اره را دقيقا پشت خط قرار دهيد و شروع به اره‌كشي ‌كنيد. دندانه‌هاي اره‌نجاري به سمت داخل است، پس بيشتر نيروي اره كاري را بايد هنگامي كه آن را به سمت خودتان مي‌كشيد صرف كنيد. در مرحله برگشت، دندانه‌ها خاك اره را از كار بيرون مي‌‌برند. براي يكسان درآمدن كار هم بهتر است هرقطعه اره كاري را به‌صورت پيوسته انجام دهيد.

  • مرحله چهارم

خط‌كشي و نقطه گذاري

تعداد طبقه‌ها را مــــي‌توانيد براساس ارتفاع كتاب‌ها درنظر بگيريد. براي همين ما براي تعييـــن هــر طبقه 3‌نقطه را در طول و به فاصله ۵‌سانتي‌متري از هم سوراخ مي‌كنيم تا درصورت نياز ارتفاع هر طبقه را كم يا زياد كنيم. اين كار بايد در فضاي داخلي 2 تكه چوب ۱۸۰ سانتي‌متري ما رخ بدهد. اين 2‌تكه چوب را دقيق كنار هم مي‌خوابانيم تا همه اندازه‌هايشان، خط‌كشي‌ها و سوراخ كاري‌ها شبيه به هم دربيايد. كتابخانه ما داراي ۴ طبقه است و هر كدام از طبقه‌ها هم از يكديگر ۳۵‌سانتي‌متر فاصله دارند.

  • مرحله پنجم

دريل كاري

حالا وقت آن رسيده تا جاي پين‌ها را مته‌كاري كنيد. براي اين كار دريل را بر‌داريد و مته ۳ سانتي را رويش نصب ‌كنيد. يادتان باشد هنگام مته كاري، دريل را كاملا به‌صورت عمودي نگه داريد. براي هر سمت از طبقه‌ها لازم است 2 سوراخ در بدنه عمودي كتابخانه و در محل‌هاي مورد نظر ايجاد شود. عمق چوب شما ۱۶ ميلي‌متر است اما سوراخ نبايد بيش از ۸‌ميلي‌متر عمق داشته باشد تا مته از آن سوي چوب بيرون نزند. اگر نمي‌توانيد اندازه ۸‌ميلي‌متر را دقيق محاسبه كنيد، كافي است همين اندازه را روي مته‌تان بگيريد و دور مته يك نوار چسب ببنديد. وقتي مته به‌‌ همان اندازه داخل رفت ديگر متوقف مي‌شود. در همين مرحله مي‌توانيد پين‌ها را روي بدنه ۱۸۰ سانتي جانمايي كنيد. پين‌ها كه براي نگهداري طبقه‌ها در كار مورد استفاده قرار مي‌گيرند، داراي يك بخش فلزي هستند. اين بخش فلزي داخل سوراخ قرار مي‌گيرد، براي اين كار هم كافي است يك ضربه كوچك به پشت پين بزنيد يا آن را كمي بپيچانيد تا در جاي خودش محكم شود.

  • مرحله ششم

نوار اتويي

هنگام برش كاري، لبه چوب‌هاي ما به‌صورت خام باقي مي‌ماند و همين موضوع مي‌تواند زيبايي كارتان را پايين بياورد. اما با يك راهكار ساده مي‌توانيد حاشيه كتابخانه‌تان را كاملا زيبا كنيد. براي اين كار از وسيله‌اي به نام نوار اتويي كه در ابزارفروشي‌ها به قيمت مناسب به فروش مي‌رسد استفاده كنيد. اين نوار، حاشيه چوب را كاملا مي‌پوشاند و به آن شكل زيباتري مي‌دهد. براي اين كار كافي است نوار را روي لبه چوب قرار دهيد و با اتوي داغ روي آن بكشيد. حرارت اتو باعث چسبيدن نوار به سطح چوب مي‌شود. پشت بند آن هم مي‌توانيد يك دستمال مرطوب بكشيد تا كارتان كمي خنك شود. از اين نوع نوار مي‌توانيد براي تزئين لبه‌هاي چوب داخلي كابينت‌ها هم استفاده كنيد.

  • مرحله هفتم

آماده كردن پاخور كتابخانه

حالا همه قطعات اصلي كتابخانه شما، شامل 2 ستون عمودي و طبقه‌هاي آن آماده شده است اما به ياد داشته باشيد كتابخانه به يك كفي كه ما اصطلاحا به آن «پاخور» مي‌گوييم هم احتياج دارد. اندازه طول پاخور بايد به اندازه طول طبقات و به ارتفاع ۷‌سانتي‌متر باشد. پيش از آنكه قطعات اصلي كتابخانه را به هم وصل كنيد بايد يكي از طبقات را كه براي كفي درنظر گرفته‌ايد به قسمت پاخور پيچ كنيد. براي ايجاد پيچ‌ها بايد از مته خزينه استفاده كنيد؛ چرا كه فضاي مناسب را جهت قرار گرفتن پيچ‌هاي خودكار فراهم مي‌آورد و كارتان را تميز و شسته و رفته مي‌كند. البته اگر بخواهيد در بخش بالايي كتابخانه‌تان، لامپ هالوژن هم نصب كنيد مي‌توانيد مانند همين قسمت پاخور را در بخش سقف هم تكرار كنيد.

  • مرحله هشتم

نصب قطعات

براي نصب تكه‌هاي چوبي كه قبلا آماده كرده‌ايم، ابتدا يكي از ستون‌ها را به همراه چوب سقف كتابخانه انتخاب مي‌كنيم تا كار از آنجا شروع شود. چوب سقف را به‌صورت عمودي نگه مي‌داريم و لبه چوب ۱۸۰‌سانتي‌متري را روي آن سوار مي‌كنيم. يادتان باشد، چوب سقف كتابخانه بايد داخل قراربگيرد. حالا 2 سوراخ روي قطعه ستون ۱۸۰‌سانتي‌متر كتابخانه با فاصله ۸ ميلي‌متر از بالا ايجاد مي‌كنيم و پيچ‌ها را مي‌بنديم تا بخش سقفي به بخش ستوني وصل شود. پس از اين كار، نوبت نصب قطعه پاخور مي‌رسد تا آن را هم با همين روش و با ايجاد 2 سوراخ به بدنه اصلي متصل كنيم. سپس كارمان را به آرامي برمي‌گردانيم تا دومين ستون ۱۸۰‌سانتي‌متري را به كارمان اضافه كنيم و كلاف را دربياوريم. حالا بدنه كتابخانه ما به‌صورت كامل آماده شده است.

  • مرحله نهم

جانمايي طبقات

پس از اتمام بدنه كتابخانه، نوبت به آماده كردن «پشت‌كار» آن مي‌رسد. براي اين كار مي‌توانيد از چوب فيبري 3 ميلي‌متري به اندازه ۱۸۰ در ۸۰ سانتي‌متر استفاده كنيد تا پشت كتابخانه شما را به‌صورت كامل بپوشاند. چوب پشت كار مي‌تواند استحكام كتابخانه‌تان را بالا ببرد و باعث شود قطعات آن از هم جدا نشود. كتابخانه را به‌صورت كامل و به پشت روي زمين بخوابانيد و چوب پشت كار را روي آن بيندازيد. حالا با چكش مي‌توانيد ميخ‌هاي سنجاقي را به فاصله ۱۵‌سانتي به‌كار بكوبيد تا چوب خيلي محكم به چارچوب كتابخانه شما بچسبد. پس از اتمام اين بخش، كتابخانه را در جاي مناسب خودش قرار ‌دهيد و طبقات را يكي يكي در جاي خودشان بگذاريد. حالا شما صاحب يك كتابخانه جمع وجور و كاملا زيبا شده‌ايد!

  • رنگ و رويي براي كتابخانه

از آنجا كه ممكن است از چوب‌هاي قديمي يا چوب خام براي ساخت كتابخانه‌تان استفاده كرده باشيد، نماي كارتان چندان زيبا نخواهد شد اما شما مي‌توانيد طبقه‌ها را با كاغذ كادو بپوشانيد و يا بدنه كتابخانه را با استفاده از برچسب‌هايي كه رنگ چوب دارند تزئين كنيد. براي نقاشي كردن كتابخانه لازم است ابتدا سطح كار را بتونه‌كاري كنيد و سپس با رنگ روغني يا اسپري به آن رنگ بزنيد. اما بهترين تكنيكي كه مي‌توانيد براي زيبا جلوه دادن كتابخانه‌تان انجام دهيد استفاده از يك روش ابتكاري است. در اين روش بايد يك تكه قير سفت را تهيه كنيد و آن را داخل يك ظرف بيندازيد. حالا بنزين را به آن اضافه كرده و قير را داخل آن حل ‌كنيد. اين فرمول مي‌تواند جايگزين بسيار مناسبي براي رنگ چوب باشد و جلوه‌اي زيبا به‌كار شما بدهد. سطح كار چوب را سمباده بزنيد و محلول قير بنزين را با استفاده از يك تكه پنبه، پارچه و يا قلمو به سطح چوب بماليد. پس از خشك شدن كار خواهيد ديد كه نتيجه بهتر از آن چيزي است كه انتظارش را داشته‌ايد!

کد خبر 286500

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha