یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: در حالی که در توصیه‌های غذایی بر مصرف محصولات لبنی تاکید می‌شود نتایج یک مطالعه جدید نشان داده مصرف ماست تاثیر خاصی در بهبود سلامتی ندارد.

افسانه ماست و سلامتی!

به گزارش ايسنا، متخصصان از سال‌ها قبل در بررسی‌های خود همواره بر فوائد مصرف ماست تاکید کرده‌اند اگرچه این تاثیر هرگز به طور قطع ثابت نشده است. در حقیقت تاکنون در تعداد محدودی از مطالعات به طور خاص رابطه بین مصرف مرتب ماست و «کیفیت زندگی مرتبط با سلامت» مورد بررسی قرار گرفته‌ است.

در بررسی جدید پزشکان اسپانیایی به دنبال آن بودند که رابطه بین مصرف ماست و بهبود وضعیت روانی و جسمی در شاخص «کیفیت زندگی مرتبط با سلامت» را در افراد بزرگسال مشخص کنند.

در مدت انجام این مطالعه که بیش از سه سال طول کشید بیش از 4000 نفر تحت بررسی قرار گرفتند و مشاهده شد بین مصرف ماست به تنهایی با کیفیت زندگی مرتبط با سلامت ارتباطی وجود ندارد.

متخصص ارشد این مطالعه گفت: در مقایسه افرادی که به طور مرتب ماست مصرف می‌کردند با گروهی که این ماده خوراکی در رژیم غذایی‌شان وجود نداشت، مشاهده کردیم که در شاخص «کیفیت زندگی مرتبط با سلامت جسمیِ» گروه اول بهبود چشمگیری حاصل نشده و از نظر روانی و روحی بهبود ناچیزی بدست آمد اما چشمگیر نبود.

متخصصان با بیان اینکه مشخص نیست چرا برخی افراد بر این باورند که ماست برای سلامتی مفید است، اظهار داشتند: با وجودی که در هیچ مطالعه‌ای به طور قطع تاثیر مثبت این ماده خوراکی بر سلامتی تایید نشده‌ اما در برخی مطالعات ادعا شده که مصرف ماست به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر کیفیت زندگی مرتبط با سلامت تاثیرگذار است. به طور مثال در برخی مطالعات عنوان شده که ماست سرشار از کلسیم است و استخوان‌ها را حفظ کرده و با بیماری‌های اسکلتی عضلانی که بیشترین تاثیر منفی را بر سلامتی دارند، مقابله می‌کند. همچنین مصرف ماست موجب می‌شود فرد کمتر دچار اضافه وزن شود و با فشارخون پایین و کاهش نرخ ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است.

به گزارش نیچر ورلد نیوز، این در حالی است که نتایج مطالعه جدید با بررسی‌های پیشین که مصرف مرتب ماست را با فوائد بسیار آن برای سلامتی مرتبط می‌داند، تناقض دارد و هیچ یک از تاثیرات فوق در بررسی اخیر تایید نشده است. البته یافته جدید به این مفهوم نیست که افراد از مصرف ماست خودداری کنند بلکه مهمترین نکته در مصرف موادغذایی حفظ تعادل است.

کد خبر 293310

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha