همشهری آنلاین: اسماعیل هنیه نخست‌وزیر دولت برکنار شده فلسطین خواهان برگزاری انتخابات شورای ملی فلسطین شد.

 به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری کویت هنیه از عباس خواست تا به جای انتخابات تشکیلات خودگردان و پارلمانی زودهنگام، انتخابات شورای ملی فلسطین (نهاد قانونگذاری ساف) را برگزار کند.

نخست وزیر دولت برکنار شده‌ فلسطین که در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی در غزه سخن می‌گفت، تاکید کرد: ما قبلا به محمود عباس به عنوان رییس تشکیلات خودگردان اختیاراتی دادیم؛ اما اکنون می‌گوییم که هیچ کس برای چشم پوشی از حقوق فلسطینیان و نادیده گرفتن حقایق بحران فلسطین و روی آوردن به موضع‌گیری‌ها و اهداف سیاسی اسراییل اختیاری ندارد.

هنیه تصریح کرد: ما هرگز به کسی که از حق مردم فلسطین بگذرد، اختیاراتی نخواهیم داد.

وی افزود: می‌توانیم با اطمینان بگوییم که مذاکرات داخلی فلسطین تا زمانی که برادران ما در رام‌الله تحت نفوذ آمریکا باشند تصمیمی آمریکایی جهت فراهم کردن زمینه‌ مذاکرات با اسراییل است و چنانچه آنها از قید و بند آمریکا رها شوند، هر لحظه امکان انجام مذاکرات وجود دارد.

وی ضمن مخالفت با تصمیم‌های اخیر محمود عباس عنوان داشت: حماس هرگز این تصمیم‌های مغایر با قانون را که چشم پوشی از توافقنامه‌ اخیر مکه محسوب می‌شود به رسمیت نمی‌شناسد.

وی بار دیگر ضمن اعلام پایبندی‌اش نسبت به توافقنامه مکه، هم چنان آن را اصلی برای انجام مذاکرات داخلی فلسطین دانست.

وی ادامه داد: حساب‌های داخلی فلسطین باید از سیاست‌های آمریکا جدا باشد و آمریکا نباید ترسیم کننده‌ی نوع روابط فلسطینیان باشد.

نخست وزیر دولت برکنار شده‌ فلسطین با اشاره به درخواست‌های محمود عباس مبنی بر برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی و ریاست تشکیلات خودگردان گفت: این انتخابات باید در برگیرنده‌ دو شرط اساسی باشد؛ یکی توافق ملی فلسطین و دیگری برگزاری آن بر اساس یک سند قانونی.

وی افزود: برگزاری انتخابات در کرانه باختری بدون در نظر گرفتن نوار غزه و یا بالعکس امکان پذیر نیست.

وی بار دیگر درخواستش را مبنی بر برگزاری انتخابات شورای ملی فلسطین مطرح کرده و تاکید کرد: حماس هرگز به دنبال تشکیل دولت جداگانه در غزه نیست، زیرا هرگز دولت فلسطین بدون غزه و یا دولت فلسطین در غزه بدون دیگر اراضی فلسطینی را نمی‌پذیرد.

وی هم چنین تصریح کرد که توافقنامه اسلو عملا به پایان رسیده و برنامه‌ سازمان آزادی بخش فلسطین نتوانست مردم فلسطین را نجات دهد.

هنیه در واکنش به درخواست جورج بوش رییس جمهور آمریکا مبنی بر برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح در منطقه، این کنفرانس را مهمانی خداحافظی بوش و تلاش جهت سرپوش گذاشتن بر شکست سیاست‌های وی در منطقه دانست و تاکید کرد که مردم فلسطین به این نشست امیدی ندارند.

وی افزود: رهبران فلسطینی شرکت کننده در این نشست هرگز حق ندارند توافقنامه‌هایی را امضا کنند که حقوق فلسطینیان در آن نادیده گرفته شده باشد.

کد خبر 29320

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز