شنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۶ - ۱۱:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: با انتخاب مجدد سلام فیاض از سوی محمود عباس به عنوان نخست‌وزیر فلسطین، جنبش حماس این اقدام را کودتایی بر ضد قانون اساسی فلسطین خواند.

محمود الحبش، وزیر امور اجتماعی و کشاورزی فلسطین در گفت‌و‌گو با رویترز اعلام داشت که سلام فیاض به عنوان نخست‌وزیر دولت اضطراری استعفا داد اما عباس مجددا او را به این سمت برگزید.[جزئیات بیشتر]

محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان ماه گذشته پس از جدایی از حماس به دنبال کنترل‌شان بر نوار غزه دولتی اضطراری را تشکیل داد. از ‌آنجا که بر اساس قانون اساسی مدت یک ماهه‌ خدمت دولت اضطراری فلسطین جمعه شب (22تیر)  به پایان رسید، عباس ملزم به تعیین رسمی اعضای کابینه بود.

الحبش که مشاور محمود عباس در رام‌الله نیز هست، با اشاره به قانون اساسی موقت فلسطین گفت: همه چیز در راستای قانون اساسی به انجام رسید.

انتصاب وزرای جدید از سوی عباس و استعفا و انتصاب مجدد کابینه، دولت جدیدی را برای جایگزینی دولتی که بر پایه‌ی وضعیت اضطراری و تحت رهبری فیاض به وجود آمده بود، به وجود آورد.

در واکنش به این اقدام جنبش حماس، اقدام محمود عباس را غیر قانونی و کودتایی دیگر ضد قانون اساسی فلسطین خواند.

به گزارش ایرنا ازبیروت، حماس تبدیل دولت فوق‌العاده‌ سلام فیاض  نخست وزیر انتصابی محمود عباس به عنوان دولت اداره‌کننده امور را ضد قانون خواند و تاکیدکرد که تنها دولت وحدت ملی فلسطین به ریاست اسماعیل هنیه نخست وزیر منتخب مردم فلسطین، قانونی و مشروع است.

وکلای برجسته‌ای که قانون اساسی فلسطین را تدوین کرده‌اند، این طور استدلال کردند که عباس حق بر کناری اسماعیل هنیه به عنوان نخست‌وزیر را داشته اما حق انتصاب یک کابینه جدید کامل را بدون تایید قانونی ندارد و همچنین حق تعلیق بخشی از قانون اساسی با صدور حکم را نیز ندارد.

کد خبر 26511

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز