دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲
۰ نفر

تهران-ایرنا-علمای الازهردر واکنش به قتل مسیحیان اتیوپیایی به دست داعش اعلام کردند: داعش نه یک دولت اسلامی که صرفا تشکیلاتی تروریستی بوده و برخلاف ادعای داشتن شریعت ، هیچ بویی از اسلام نبرده است.

علمای الازهر: داعش هیچ بویی از اسلام نبرده است

به گزارش ايرنا، روزنامه الوطن مصر با اشاره به این اقدام داعش نوشت: به نظر می رسد این گروه تروریستی اشتهای سیری ناپذیری برای ارتکاب قتل و کشتار وارعاب مردم داشته و با توسل به نام دولت اسلامی و با هدف برقراری مساوات و ترویج تعالیم اسلام از دید خودشان دست به هر اقدامی می زنند.

در آخرین نمونه جنایات داعش، این گروه تکفیری روز گذشته با انتشار ویدیویی با عنوان'حتی تاتیهم البینه 'کشتار تعدادی از مسیحیان اتیوپیایی را به نمایش گذاشت، آنها برای توجیه این اقدام خود به فتواهای برخی فقهای دینی مبنی بر حلال بودن خون کفار متمسک می شوند.

شیخ عبداللطیف مسوول وزارت اوقاف مصر در این زمینه به الوطن گفت: حق تعالی ما را به رعایت حقوق اهل کتاب سفارش کرده ،قراردادی که پیامبر اسلام تحت عنوان قرارداد صحیفه با تمام اهالی شهر مدینه بسته نیز نشان می دهد که طبق مفاد این قرارداد تمام اهالی مدینه از نصاری و یهود گرفته دارای حقوق برابر بوده اند.

برخی از مفهوم جزیه برداشت اشتباهی دارند. جزیه بیشتر نوعی مالیات بوده که درآن زمان وضع شده که اهل کتاب و کفار در قبال حمایت دولت اسلامی از آنها از خطرات به تشکیلات حکومتی پیامبر می پرداختند و در صورتی که به سربازی فراخوانده شوند یا دچار مصیبتی شوند جزیه از آنها ساقط می شود، همین واقعیت نشان می دهد که آنچه داعشی ها امروز به نام اسلام انجام می دهند کمترین ارتباطی با اسلام ندارد و آنان بویی از اسلام نبرده اند.

وی اضافه کرد: برخی امرای اسلام در شام درصورتی که به این نتیجه می رسیدند که نمی توانند حمایت لازم از اهل کتاب را برای آنان فراهم و امنیت آنها را تامین کنند، مبلغ جزیه را به آنها باز می گرداندند. حتی ابن تیمیه هم به نوعی تلاش داشت میانه روی را حفظ کند ومی گفت تمام افراد مومن به یکی از ادیان و مذاهب الهی دارای حقوق و تکالیفی هستند چه اهل کتاب باشند چه غیر اهل کتاب.

وی توضیح داد: ابن تیمیه در زمان تاتارها زندگی می کرده و فتاوایی از وی که اینها به آن استناد می کنند به منظور مبارزه با تاتارهای استعمارگری بود که به بلاد مسلمین تجاوز کرده و در پی محو فرهنگ و تمدن اسلامی بودند ، آنها تلاش می کردند تمام ادیان آسمانی را ازبین برده و به جای آن مکتب فکری دیگری را جایگزین کنند. استناد به سخنان ابن القیم برای تخریب کلیساها نیز کاملا اشتباه است ، وظیفه هر مسلمانی است که به تعمیر کلیساها در کشورهای خودشان همت کرده و اجازه بازسازی آنها را بدهند نه مانند داعش که تمام این مراکز دینی را ویران می کند.

دکتراحمد کریمه استاد فقه مقارن در دانشکده مطالعات اسلامی و عربی در دانشگاه الازهر نیز دراین باره اظهار داشت: ادعاهای داعش برگرفته از سلفی گری وهابی است و چیز جدیدی ارایه نمی دهد، این آرا در کتاب فتاوای علمای بلد الحرام چاپ ریاض هست و نویسنده آنها نیز یکی از چهره های بارز سلفی گری اهل مصر است که در کتاب خود ' نصرانیها در قران ' ذکر کرده است.

وی اضافه کرد: موسسات اسلامی در مصر و کشورهای عربی باید سرچشمه های تفکر خشونت طلبانه را که به خشونتهای مسلحانه منتهی می شد خشک می کردند وگفته های ابن تیمیه و ابن القیم بازتاب دهنده تعالیم اسلام واقعی و صحیح نیستند باید بین متون شرعی موجود در قرآن و سنت نبوی و دیدگاههای شیوخی که دربرهه های خاص زمانی زندگی می کردند تفاوت قایل شد چه آنها پیرو شرایط زمانه خود فتوا می دادند.

بهترین نمونه این تفاوت نیز مساله جزیه است که در دنیای معاصر اساسا وجود ندارد زیرا مبنای حقوق شهروندی همه مسیحیان و یهودیان ومسلمانان را در برخورداری از حقوق یکسان می داند ،بعلاوه جزیه در زمانی که رواج داشت نیز برای ممانعت از جنگ وخشونت و درگیری تدبیر شده ویکی از منابع درامد دولت به شمار می آمد.

شیخ صبری عباده یکی دیگر از اساتید الازهر نیز با رد رفتارهای داعش سخنان وزیر اوقاف را تایید کرد و گفت: آنچه داعش انجام می دهد بسیار خطرناک است، این گونه رفتارها موجب ایجاد رعب و وحشت در دلهای بسیاری از مردم می شود وچهره ای کاملا مغایر با روح تعالیم زیبای اسلام ارایه می دهد که می گوید تمام افراد حق دارند نظرات و دیدگاههای خود را مبتنی بر مبانی شرعی قرآن و سنت نبوی بیان کنند.

عباده افزود: درجامعه اسلامی آن زمان مسلمانان زکات و مسیحیان ویهودیان جزیه می پرداختند واین نشان می دهد که پیروان این ادیان الهی در آن جامعه از حقوق یکسان و برابر در همه زمینه ها برخورداربوده اند و اساسا وضع جزیه به این دلیل صورت گرفته که مسلمان وظیفه حکومت داری وکنترل کشور را برعهده داشتند.

وی اظهار داشت: مشکل این است که داعش موجب عقبگرد مسلمانان به گذشته می شود ، آنها احکامی را پیاده می کنند که امروز هیچ پایه و مبنایی ندارند ،آنها درک درستی از اسلام نداشته و متوجه نیستند که هر زمان شرایط خاص خود را دارد.

وی تاکید کرد: اسلام ازاین تشکیلات آدمکش و رفتارهای آنها ، بری است زیرا اسلام هرگز اجازه قتل افراد را بخاطر اسلام نیاوردن یا پرداخت نکردن جزیه را نداده است وبهترین دلیل براین واقعیت نیز زندگی مسالمت آمیز مسلمین و نصاری و یهود به مدت80 سال دوران فتوحات اسلامی است بی انکه هیچ موردی از جنگ ودرگیری رخ دهد، بعلاوه پیامبر خود در همسایگی یک یهودی زندگی می کرد و همسایگی وی را کاملا پذیرفته بود.

وی خاطر نشان کرد: داعش دولت اسلامی نبوده بلکه تشکیلاتی تروریستی بیش نیست که هیچ ارتباطی با اسلام نداشته و از اسلام جز نام آن هیچ شناخت دیگری ندارند.

کد خبر 292732

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha