چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۰
۰ نفر

محسن تولایی: فرمانده بزرگ‌ترین نیروی ارتش است و سال‌ها پس از آرامش نسبی پایان جنگ تحمیلی، نیروهایش در مرزهای غرب و جنوب غرب کشور در آزمون خطیر هوشیاری دربرابر خطر داعش قرار گرفته‌اند.

pourdastan

دغدغه حفظ امنيت مردم در صحبت‌هاي سرتيپ احمد رضا پوردستان، فرمانده نيروي زميني ارتش موج مي‌زند. داعش را كوچك‌تر از آن مي‌داند كه تهديدي براي كشور باشد، اما به‌عنوان يك فرمانده هوشيار از استقرار 5تيپ نيروي زميني در مرزهاي غربي كشور هم سخن مي‌گويد. فرماندهانش و حتي هلي‌كوپترهاي هوانيروز سال‌ها پس از جنگ برفراز نيروهاي داعش پرواز كرده‌اند تا اخطار داده باشند و پيشگيري كرده باشند.

  • امير، اطلاع داريم كه مأموريت ارتش در حوزه تأمين امنيت مرزها در غرب كشور و همسايگي عراق در 3استان كرمانشاه، ايلام و خوزستان تعريف شده است. با گسترش دامنه نفوذ گروهك تروريستي داعش در عراق آيا ارتش با آنها به‌عنوان يك تهديد در غرب كشور درگيري داشته است؟ آيا پيام اخطار به آنها ارسال كرده‌ايد؟

ما ارتباط پيامي با داعش نداريم اما حضور ما پيام ماست. ما توپخانه خود را تا صفر مرزي برده‌ايم. نفرات ديده‌بان و فرماندهان ما آن طرف مرز بودند و اين خود براي داعش يك پيام است. وقتي داعش از مرزهاي غربي عراق وارد شد در عرض يك ‌ماه خودش را به مرزهاي شرقي اين كشور رساند و طبق نقشه‌اي كه از قبل در فضاي مجازي منتشر كرده بود بخشي از ايران را جزو نقشه خود دانسته بود. با اين اوصاف داعش نيامده بود كه در عراق بايستد.

داعش آمده بود كه در قصر شيرين ما باشد. داعش با كسي تعارف نداشت. بلافاصله به نيروي زميني ابلاغ شد كه داعش تا مرز ايران آمده است و ما 5تيپ را در مرز مستقر كرديم و اعلام كرديم كه 40كيلومتري مرز عراق خط قرمز ما با داعش است و با هماهنگي دولت عراق نيروها و بالگردهايمان را فرستاديم و شناسايي كرديم و درنهايت اين قدرت و آمادگي نيروي زميني ارتش بود كه ترس بر دل داعشي‌ها انداخت.

  • اين سؤال وجود دارد كه چون كشور ما از ارتش حرفه‌اي بهره نمي‌برد آيا نيروي انساني آماده و مجهز براي مقابله با تهديدات وجود دارد؟

ارتش حرفه‌اي يك گزينه پرهزينه است و با توجه به تعداد بالاي نسل جوان در كشور هنوز تا رسيدن به ارتش حرفه‌اي فاصله داريم اما حركت به سمت ارتش حرفه‌اي را به‌عنوان يك كار مطالعاتي در دستور كار داريم. اما در بخش دوم پاسخ به سؤال شما بايد به جرأت عرض كنم هيچ نيرويي در نيروهاي مسلح به اندازه نيروي زميني آموزش‌هاي تيراندازي و رزمايش برگزار نمي‌كند. سربازان نيروي زميني هميشه در سطح بالاي آمادگي نگه داشته مي‌شوند.

  • عمده دستاوردهاي شما در حوزه تجهيزات و تاكتيك‌هاي پيشرفته نظامي چه چيزهايي هستند؟

در اين‌باره بايد به ارتباط سه‌گانه نيروي زميني ارتش، بخش تحقيقات و جهاد خودكفايي و صنعت دفاعي اشاره كنم. ما مي‌توانيم متناسب با تهديداتي كه با آنها مواجه مي‌شويم سلاح‌ها و ابزارهاي دفاعي طراحي كنيم و به‌كار بگيريم. ازجمله نوآوري‌هاي نيروي زميني ارتش مي‌توان به سلاح تك‌تيرانداز شاهد كه محصول خود نيروي زميني است و تانك ذوالفقار كه ارتقا داديم اشاره كرد.

در حال حاضر كارهاي مطالعاتي روي نفربرهاي توپ‌دار آغاز شده است و به خواست خدا در 29فروردين براي نخستين بار از آن رونمايي خواهد شد، چرا كه درخصوص اين نوع نفربرها احساس كمبود داشتيم. براي نخستين بار در دنيا سلاح تك‌تيرانداز 23ميلي‌متري را نيز در 29فروردين رونمايي خواهيم كرد. ما در قبل آنچه از سلاح داشتيم همه و همه به روش مهندسي معكوس ساخته مي‌شد، اما اين سلاح براي نخستين بار در كشور طراحي شد.

  • درخصوص تجهيزات ضدزره و يگان‌هاي بالگردي، نزاجا به چه پيشرفت‌هايي رسيده است؟

سلاح ضدزره دهلاويه محصول ارتباط خوبي است كه با صنعت برقرار كرديم. سلاح طوفان نوع ديگري از سلاح ضد‌زره است كه از طريق بالگرد هم قابل شليك است. در حوزه راكت‌ها احساس نياز زيادي مي‌شد، به‌صورتي كه گردان راكت‌انداز به تيپ تبديل شد و اكنون در كاشان مستقر است. در يك كار پژوهشي با هماهنگي صنعت هواوفضاي سپاه قدس يك نسخه از اين راكت‌ها را آزمايش كرديم و برد، قدرت آتش و دقت آنها را بيشتر كرديم، اما بنا داريم كه در چارچوب همين همكاري قابليت‌هاي آنها را افزايش دهيم.

  • امسال هم رزمايش برگزار مي‌كنيد؟

رزمايشي در جنوب‌غرب كشور انجام مي‌شود. منطقه رزمايش 50هزار كيلومترمربع است. در اين رزمايش قدرت جابه‌جايي بالگردها و انتقال آتش توپخانه‌ها را به‌صورت جامع و كامل خواهيم ديد. رزمايش جنگال (جنگ الكترونيك) هم در منطقه نصرآباد اصفهان خواهد بود و قسمت‌هايي از جنگال را علاوه بر نيروي زميني، نيروي هوايي، پدافند هوايي و نيروي دريايي هم پشتيباني خواهد كرد.

  • فرق رزمايش جنگال با محمد رسول‌الله2چيست؟

وجه تمايز در نوع تاكتيك و ادوات زرهي است و در اين رزمايش سرمايه‌گذاري روي يگان‌هاي پياده است.

  • اخيراً اعلام كرده‌ايد با شكست حضور نيروهاي فرامنطقه‌اي در منطقه و جنگ ناهمطراز، استرات‍ژي دفاعي خود را به سمت جنگ‌هاي نيابتي مانند آنچه در يمن اتفاق مي‌افتد سوق داده‌ايد. اين جنگ‌هاي نيابتي را شفاف‌تر توضيح دهيد.

دشمن با توجه به شكست‌هايي كه در سال‌هاي اخير خورده تاكتيك‌هاي خود را تغيير داده و به جنگ نيابتي روي آورده است. بوكوحرام و داعش به نيابت از آمريكا در حال انجام جنايت هستند، ما هم خود را براي فضاي جنگ‌هاي نيابتي آماده مي‌كنيم. البته همچنان تاكتيك‌هاي جنگ ناهمطراز را نيز تمرين مي‌كنيم ولي تكيه ما روي يگان‌هاي پياده در جنگ‌هاي نيابتي و مشاركتي است تا قدرت خودمان را افزايش دهيم.

  • امير، فرماندهان شما در پادگان‌هاي آموزشي نيروي زميني همواره به ما اين افتخار را يادآوري كرده‌اند كه نزديك به 40هزار نفر از 48هزار شهيد ارتش در دفاع‌مقدس از سربازان وظيفه بوده‌اند. نظام دفاعي ما مبتني بر دوره ضرورت خدمت مردان است و در آمارها هم گفته مي‌شود 60درصد استعداد كاركنان ارتش از جمله نزاجا را افراد وظيفه تشكيل مي‌دهند. اما به‌راستي چه اقداماتي براي بهينه‌ساختن فرصت آموزش سربازان و جوانان در ارتش انجام شده است؟

نيروي زميني يك نيروي انسان‌محور است و به‌راستي كه اين سربازان امانت‌هايي ازسوي خانواده‌هاي اين مرز و بوم هستند كه در دستان ما هستند و ما بايد امانت‌داري كنيم و به آنها اين اعتمادبه‌نفس را بدهيم كه نقش‌هايشان را كه الحق والانصاف نقش مهمي هم در سطح نيروي زميني ارتش دارند را به‌خوبي انجام دهند. در دوران دفاع‌مقدس از 46هزار شهيد نيروي زميني ارتش (48هزار شهيد كل نيروهاي ارتش) نزديك به 40هزار نفر از آنها سربازان وظيفه نيروي زميني ارتش هستند. ما بايد كاري كنيم كه يك سرباز به قابليت لازم برسد كه بتواند بدون دغدغه به خدمت خود ادامه دهد و آن‌را به انتها برساند.

در تمامي ملاقات‌هايي كه بنده با مقام معظم رهبري داشتم يك نكته مشترك وجود داشت و آن توجه به سربازان است. در نخستين شرفيابي خدمت ايشان به من اعلام شده بود كه 15دقيقه فرصت دارم. من گزارشم را ارائه دادم و چون ايشان را مشتاق يافتم به گزارشم ادامه دادم. وقتي گزارشم تمام شد و صداي اذان برخاست حضرت آقا به من گفتند من عادت ندارم در موقع نماز صحبت كنم اما در مورد سربازان صحبت مفصلي انجام دادند و همين فصلي را روي ما گشود كه سربازان بايد اين احساس را داشته باشند كه در يك محيط فرهنگي زندگي مي‌كنند و آن شأني كه سرباز در دين ما دارد نمود عيني پيدا كند.

  • براي رسيدن به اين هدف چه كارهايي انجام داده‌ايد؟

براي حصول به اين مهم در درجه اول فرماندهاني كه براي سربازها مي‌گماريم بايد افراد متديني باشند. اقدام ديگر خوشايندسازي محيط پادگان‌هاست و بالاتر از همه اينها نظارت‌هايي است كه انجام مي‌شود. بحث ديگر بومي‌سازي است كه در نيروي زميني در حال انجام است. افزايش حقوق سربازان نيز متأسفانه حمايت نشد اما در سال‌جاري با كمكي كه از طرف دولت انجام خواهد شد اميدواريم اين مهم هم به انجام برسد.

  • براي فاصله گرفتن از تلقي قديمي آموزش‌هاي نظامي در پادگان‌ها چه كارهايي صورت گرفته است؟

امروز به مراكز آموزشي توجه زيادي شده است و آموزش‌هاي سنتي را كنار گذاشته‌ايم و حتي تجهيزات رايانه‌اي را تدارك ديده‌ايم كه آموزش‌هاي لازم را به‌صورت جزءبه‌جزء فراهم مي‌كند. بسياري از اين آموزش‌ها سعي شده است در مكاني پوشيده انجام شوند. علاوه بر اينها عمده تجهيزات را شبيه‌سازي كرده‌ايم تا استفاده از تجهيزات و سلاح‌هاي سنگين را در داخل پادگان براي بارها تكرار كنند.

  • تصويري كه شما از به‌كارگيري سربازان در ارتش داريد چيست؟ به‌دنبال تخصصي كردن امور محول شده به آنها نيستيد؟

در درجه اول ما از سرباز به‌عنوان استفاده در يك حلقه امنيتي نيازمنديم و نخستين مسئوليت و ماموريتي كه از سرباز مي‌خواهيم اين است كه در اين زنجيره فعاليت كند. اما اين به اين معني نيست كه از نيرو‌هاي تخصصي سربازان استفاده نشود ما امروز ارگان‌هاي تخصصي زيادي برخوردار هستيم كه عمدتا در آنها سربازان متخصص به‌كار گرفته مي‌شوند. علاوه بر اينها نيروي زميني نزديك به 3هزار سرباز خود را به‌عنوان امريه به ساير سازمان‌ها مي‌فرستد.

  • نزاجا يكي از نيروهايي است كه براساس اصل 147قانون اساسي در دوران صلح افراد و تجهيزات خود را در كارهاي امدادي، آموزشي، توليدي و جهاد سازندگي به‌كار گرفته است. اخبار حضور نيروهاي ارتش در اتفاقاتي مانند سقوط هواپيما، آتش‌سوزي جنگل‌ها به‌ويژه در جريان سيل مشهور استان گلستان در سال1380 كه تعداد زيادي از مردم در محاصره سيل بودند و حضور بموقع بالگردهاي هوانيروز نقش مؤثري در كاهش تلفات اين حادثه داشت انعكاس داشته است. همچنان برنامه‌اي براي تقويت حضور كمك‌رساني خود در حوادث غيرمترقبه داريد؟

من در جلسه‌اي كه با معاون وزير كشور داشتم به ايشان گفتم شما كدام سازماني را سراغ داريد كه اين همه نيروي جوان، باانگيزه و خطرپذير در دست داشته باشد و اگر خطري ما را تهديد كند نخستين نيرويي كه به داد كشور مي‌رسد همين نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران است. ما به فرماندهان‌مان هم تفويض اختيار كرديم، يعني اگر در شهري سيلي يا زلزله‌اي بيايد ديگر آن فرمانده منتظر دستور من نيست و خود مي‌داند كه چه كند و شكر خدا اين آمادگي وجود دارد.

  • به‌عنوان ميراث‌دار ارتش جمهوري اسلامي چه قياسي از گذشته و امروز آن داريد؟

ارتش در آن زمان به 2دسته قابل تقسيم بود. اول ژنرال‌ها بودند كه به‌دنبال قدرت و ثروت‌اندوزي بودند و دوم بدنه ارتش يعني افسران جوان بودند كه با مردم و روحانيون در ارتباط بودند. بدنه ارتش يك بدنه سالم بود و پيوستگي آنان به نيروهاي مردمي هم يك اتفاق نبود، براي مثال سپهبد مقدم كه رئيس ساواك بود در بحبوحه انقلاب از شهيد بهشتي مي‌پرسد شما با چه قدرتي مي‌خواهيد در مقابل شاه بايستيد؟ شهيد بهشتي جواب مي‌دهند شما با چه قدرتي مي‌خواهيد در مقابل انقلاب بايستيد؟ شما كه از سرهنگ تا سربازتان به انقلاب پيوسته‌اند چگونه مي‌خواهيد بايستيد. خاطرات زيادي هست كه فرصت نيست به همه آنها پرداخته شود.

  • پس از انقلاب نقش ارتش را در مبارزه با توطئه گروهك‌ها در نقاط مختلف كشور چه مي‌دانيد؟

در 29فروردين كه به نوعي تاريخ تولد ارتش جمهوري اسلامي ايران است، ارتش به ملت پيوند زده شد. در قبل از انقلاب وظيفه ارتش حفظ تاج و تخت شاهنشاهي و در منطقه وظيفه‌­اش ژاندارمي آمريكا بود.

  • به‌طور عمده در تاريخ ابتداي انقلاب به نقش شكل‌گيري گروه‌هاي مردمي براي تأمين امنيت شهرها اشاره مي‌شود. ارتش چه كاري انجام داد؟

ارتش با انبوهي از نيرو و تجهيزات به خدمت انقلاب نوپا آمد و كار عمده‌اي انجام داد. اول جواناني را كه مي‌خواستند به عضويت سپاه درآيند آموزش داد و امام با شناختي كه از ارتش داشت باعث شد توطئه‌اي كه ضدانقلاب‌ها با شعار انحلال ارتش سرمي‌دادند برچيده شود. ارتش نخستين نيرويي بود كه به‌صورت منسجم به كردستان رفت و سينه به سينه در مقابل ضدانقلاب ايستاد. مي‌دانيم كه در آن زمان سپاه در بسياري مناطق تشكيل شده بود اما نيرو و نفرات عمده‌اي نداشت. فرماندهاني داشتند سپاه را تشكيل مي‌دادند و در اين زمان اين ارتش بود كه از انقلاب حمايت مي‌كرد و هنوز هم ارتش يك نيروي آماده است.

  • پاكسازي ميادين مين در 3استان محل مأموريت شما در مرزهاي غربي كشور يكي ديگر از كارهاي شماست. اقدامي براي سرعت‌بخشيدن به پاكسازي و كاهش شهداي مين‌زدايي با استفاده از پيشرفته‌سازي ابزارهاي خود كرده‌ايد؟

در زمان جنگ وقتي نيروي زميني ارتش به سمت دشمن حركت مي‌كرد با زمين‌هاي آلوده به مين مواجه مي‌شد و ما براي پاكسازي اين زمين‌ها با 180شهيد مواجه شديم. وقتي كه ما با اين آمار شهدا مواجه شديم به اين فكر افتاديم كه اين مشكل را با ساخت ماشين خودروي مين‌كوب حل كنيم و اين امر تا به امروز در حال انجام است و خودروهاي كنترلي مين‌كوب را در دست ساخت داريم. كارهاي ديگري نيز هست. به‌عنوان مثال وجود زمين‌هاي مسلح است كه همه نوع سلاح در آنجا وجود دارد و هدف ما در اينجا دور كردن افراد از اين سلاح­‌هاست.

  • در آخر صحبتي با سربازهاي نيروي زميني ارتش داشته باشيد.

من از زحمات و تلاش‌هاي بي‌شائبه خانواده‌ها صميمانه تشكر و قدرداني مي‌كنم. به راستي كه چه در 8سال دفاع‌مقدس و چه امروز نيروهاي مسلح نيازمند حمايت‌ها و پشتيباني خانواده‌ها هستند و خدمت فرزندان سرباز عزيزم عرض ادب و احترام دارم و به‌خاطر زحمات ايشان نهايت تشكر و قدرداني را مي‌كنم و آنها بايد مستحضر باشند كه خطيرترين كارها در ارتش نيروي زميني برعهده ايشان است و از فرزندانم مي‌خواهم كه رسالتي را كه تاريخ بر عهده ايشان گذاشته به شايستگي به انجام برسانند.

  • رونمايي جديدترين دستاوردهاي نيروي زميني ارتش

جديدترين دستاوردهاي سازمان جهاد خودكفايي نيروي زميني ارتش با حضور امير سرتيپ احمدرضا پوردستان فرمانده اين نيرو رونمايي شد.

روبات مسلح يكي از اين دستاوردها بود. اين روبات قابل كنترل از راه دور بوده و قابليت‌هاي برنامه‌ريزي جهت انجام ماموريت‌هاي شناسايي و رزمي را داراست. اين روبات مسلح حدود 600كيلوگرم محموله را حمل كرده و يك سلاح متوسط (تيربار 7.62ميلي‌متري يا تيربار 12.7ميلي‌متري يا 2موشك پدافند هوايي يا 2موشك ضد‌زره را حمل مي‌كند). شعاع عملياتي اين روبات 2كيلومتر است.
سلاح تك‌تيرانداز 23ميلي‌متري باهر داراي 62كيلوگرم وزن بوده و 4كيلومتر برد دارد. اين سلاح داراي گلوله‌هاي ضد‌زره بوده و 3نفر خدمه دارد.

سلاح تك‌تيرانداز 14.5ميلي‌متري شاهر خشابدار نيز 24كيلوگرم وزن داشته و داراي 3كيلومتر برد و 3نفر خدمه است. ظرفيت خشاب اين سلاح 5گلوله بوده و وزن آن هم 24كيلوگرم است.

خودروي شنيدار فوق سبك تاكتيكي به وزن 4تن و شعاع عملياتي 400كيلومتر يكي ديگر از جديد‌ترين دستاوردهاي نيروي زميني است. اين خودرو به‌منظور انجام عمليات شناسايي و شناسايي با رزم مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

تانك چرخدار اقارب كه به آخرين نسل سامانه كنترل آتش مجهز شده نيز در اين مراسم رونمايي شد. اين تانك 8چرخ فعال داشته و خدمه آن نيز 4نفر است. تيربار فرماندهي اين تانك 12.7ميلي‌متر است.

کد خبر 292367

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha