شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۰
۰ نفر

با آزادی کامل شهر تکریت از کنترل داعش که ۳روز پیش صورت گرفت، اکنون نخست‌وزیر و وزیرکشور عراق در این شهر به سر می‌برند.

بعد از آزادی تکریت، نخست‌وزیر عراق وارد شهر شد.

عمليات آزادسازي تكريت كه هفته‌ها به طول كشيد با حضور ارتش ، نيروهاي مردمي شيعه و اعضاي قبايل سني و حتي گروهي از مسيحيان انجام شد. در روزهاي آخر هم چند عمليات هوايي شناسايي و حمله توسط آمريكا صورت گرفت. با اين حال كارعمده آزادسازي اين شهر توسط نيروهاي مردمي و ارتش عراق صورت گرفت.

باوجود شايعات و ادعاها و خبرسازي‌هاي گسترده برخي رسانه‌هاي غربي و عربي درباره نگراني از مناقشه قومي و انتقام‌گيري احتمالي گروه‌هاي شيعه‌اي كه اين شهر را آزاد كردند، نه‌تنها هيچ گزارشي از اين موارد منتشر نشده بلكه برعكس گزارش‌هايي از ميزان هماهنگي و قدرت اين گروه‌ها از شاهدان عيني و مقامات رسمي عراقي منتشر شده‌ است. با اين حال اين تلاش‌ها همچنان ادامه دارد و مثلا خبرگزاري فرانسه ديروز نوشت، گزارش‌هايي از سرقت چند شامپو و خميرريش‌تراشي از فروشگاهي در مركز شهر تكريت مخابره شده‌است!

نخست‌وزير عراق كه 3روز پيش وارد تكريت شد، از آغاز تداركات براي عمليات آزادسازي شهر موصل بر اساس الگويي خبر داد كه به آزادسازي شهر تكريت منجر شده‌است. تكريت بعد از موصل دومين شهر بزرگ عراق بود كه از سال گذشته در اشغال داعش قرار داشت. اكنون اما موصل آخرين پناهگاه اين گروه است. حيدرالعبادي نخست‌وزير عراق ديروز درسخناني گفت، داعش به پايان كار خود در عراق نزديك مي‌شود.

در همين حال بر اساس گزارشی که سازمان ملل منتشر کرده، بیش از ۲۵ هزار جنگجوی خارجی به گروه‌هایی مثل القاعده و داعش ملحق شده‌اند. کارشناسان می‌گویند سرازیر شدن جنگجویان خارجی به کشورهایی که این گروه‌ها در آنها فعالیت دارند، از هر زمان دیگری بیشتر است. این جنگجویان از دست کم ۱۰۰ کشور به کشورهایی چون عراق، سوریه، لیبی و پاکستان سفر کرده‌اند. در گزارش سازمان ملل آمده است که این موضوع، تهدیدی آنی و درازمدت برای امنیت جهان است.

این گزارش اضافه می‌کند که تعداد جنگجویان خارجی به شکل قابل توجهی افزایش یافته و در فاصله زمانی اواسط سال ۲۰۱۴ تا مارس ۲۰۱۵ رشدی ۷۱ درصدی داشته است. در گزارش سازمان ملل هشدار داده شده که شکست گروه موسوم به دولت اسلامی داعش، در عراق و سوریه ممکن است به پراکنده شدن جنگجویان باتجربه در سراسر جهان منجر شود.

کد خبر 291053

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha