سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: کودکان علاقه‌ی خاصی به مواد غذایی جدیدی که در اختیارشان می‌گذارید نشان می‌دهند. اما به دهان بردن هر ماده‌ی غذایی برای آن‌ها خوب نیست.

۱۰ محدودیت غذایی در کودکان

درست است که باید به‌مرور به کودکان غذاهای متنوع داد اما نباید پیش از موعد هر ماده‌ی غذایی را در اختیار آن‌ها گذاشت. با ما باشید تا با چند ماده‌ی غذایی نامناسب برای کودکان بیشتر آشنا شوید.

انگور درسته

انگور درسته لیز و گرد است و تقریباً هم‌اندازه‌ی گلوی کودک می‌باشد. اگر کودک شما در سنی باشد که نتواند به‌خوبی هر ماده‌ی غذایی را بجود مصرف انگور درسته برای وی خالی از خطر نخواهد بود. چون امکان دارد در گلوی کودک گیر کند و مشکل‌ساز شود. بنابراین توصیه می‌کنیم که قبل از دادن انگور به دست بچه‌ها آن‌ها را نصف کرده و داخل بشقابش قرار دهید.

قند

بدن انسان به قند نیاز دارد تا به‌خوبی به وظایف خود عمل کند. کودکان کم سن و سال علاقه‌ی خاصی به مصرف مواد غذایی شیرین دارند. کربوهیدرات‌ها در مواد غذایی متعددی مانند میوه‌ها، سبزیجات و غلات وجود دارند. بهتر است که قند زیادی به برنامه‌ی غذایی کودک اضافه نکنید. بعدها که کودک بزرگ‌تر بشود می‌تواند در حد تعادل از قند استفاده کند. در نتیجه نیازی به افزودن قند زیاد به غذاها یا نوشیدنی‌های آن‌ها نیست.

عسل

عسل یک ماده‌ی غذایی خوشمزه با خواص بالا است اما همین ماده‌ی غذایی تنها دلیل ابتلا به بوتولیسم در کانادا محسوب می‌شود. بوتولیسم کودکان به دلیل هاگ‌های کلستریدیوم بوتولینوم به وجود می‌آید که گاهی در عسل‌های پاستوریزه و غیرپاستوریزه وجود دارد.

زمانی که به کودک عسل داده می‌شود باکتری‌های این هاگ‌ها رشد کرده و شروع به تولید سمومی می‌کنند که باعث تولید انگل می‌شوند. بنابراین نباید به کودکان زیر یک سال عسل داده شود.

کودک و کیویکیوی

کیوی منبع خوب ویتامین C، پتاسیم و فیبرهای غذایی است. اما این میوه یکی از میوه‌های آلرژی‌زا محسوب می‌شود. درست است که توصیه نمی‌شود برای دادن کیوی و مواد غذایی آلرژی‌زا به کودکان منتظر سن خاصی بود اما بهتر است نسبت به هر نوع واکنش آلرژی‌زا بعد از خوردن کیوی توسط کودکان هشیار باشید.

در صورت بروز هر نوع واکنش حساسیت‌زایی از خوراندن این میوه به آن‌ها خودداری کنید.

نمک

تغذیه‌ی امروز به‌گونه‌ای است که همه‌ی ما دو برابر بیشتر از سدیم مورد نیاز بدنمان را جذب می‌کنیم. برای افراد بزرگسال مصرف بیش از نیاز سدیم (نمک) باعث بروز اختلالات گوارشی و مشکل فشارخون بالا می‌شود. در کودکان جذب زیاد سدیم به کلیه‌ها آسیب می‌رساند. در نتیجه توصیه می‌کنیم غذای بچه را با چشیدن، باب میل خود نکنید. حتی اگر سبزی‌جات و گوشت آن‌ها بی‌مزه باشد بهتر است نمکی به آن اضافه نکنید. اگر از سبزی‌جات کنسروی استفاده می‌کنید حتماً قبل از دادن به بچه آن‌ها را آب بکشید.

آب‌میوه‌ها

این تصور وجود دارد که آب‌میوه‌ها سرشار از ویتامین‌ها هستند و ویتامین C موجود از هر آب‌میوه‌ای یک نوشیدنی فوق‌العاده می‌سازد.

درست است که آب‌میوه‌ها ویتامین دارند اما در عین حال حاوی قند زیادی نیز هستند و مصرف آن‌ها برای کودکانی که میوه می‌خورند لزومی ندارد. علاوه بر این آب‌میوه‌ها جلوی اشتهای کودک را می‌گیرند. بهتر است که کودکان شیر و آب را به‌عنوان نوشیدنی مصرف کنند و به‌جای آب‌میوه از میوه استفاده کنند.

آجیل‌هاکودک و آجیل

آجیل‌ها خیلی سفت هستند و خطر بروز خفگی در کودک را بالا می‌برند. بهتر است که منتظر بمانید تا تمام دندان‌های کودک در بیاید و سپس به آن‌ها آجیل درسته بدهید.

نیترات

نیترات در آب‌های زیرزمینی که برای آبیاری سبزی‌جات استفاده می‌شود وجود دارد. در نتیجه این ترکیبات در سبزی‌جات و به‌ویژه هویج، شلغم، چغندر و اسفناج نیز وجود دارد. نیترات برای کودکان زیر 6 ماه سمی است به خاطر اینکه به‌سختی می‌توانند این ترکیبات را دفع کنند. در نتیجه توصیه می‌شود که به کودکان زیر نه ماه سبزی جاتی مانند چغندر، شلغم و اسفناج ندهید.

پنیرهای تهیه‌ شده از شیر خام

در کشور کانادا فروش شیر خام ممنوع است اما ممنوعیت در خصوص پنیرهای تهیه شده از این نوع شیر وجود ندارد. به خاطر اینکه این پنیرها به شیوه‌ای تهیه می‌شوند که باکتری‌های مضر موجود در شیر غیرپاستوریزه از بین می‌رود. اگرچه این شیوه به‌طورکلی مطمئن است اما متخصصان مصرف پنیرهای تهیه شده از شیر خام را به کودکان، سالمندان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند توصیه نمی‌کنند.

سوشی و ماهی‌های خام

کودکان زیر دو سال در مقایسه با بزرگسالان بیشتر در معرض مسمومیت‌های غذایی قرار می‌گیرند. به همین دلیل نیز باید از دادن ماهی‌های خام و سوشی به کودکان بپرهیزید.

منبع: تبیان

کد خبر 292137

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha