همشهری آنلاین: پاشیدن اندکی ماده سفیدکننده میکروب‌های آشپزخانه را می‌کشد، اما نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد که ممکن است این ترکیبات در کودکان مشکلات تنفسی ایجاد کند.

bleach

پژوهشگران دریافته‌اند که خطر دچار شدن به آنفلوآنزا، التهاب لوزه و سایر عفونت‌ها در کودکانی که در خانه یا مدرسه آنها از سفیدکننده برای تمیز کردن استفاده می‌شود، بیشتر از کودکانی است که در معرض این ماده قرار نگرفته‌اند. 

میزان افزایش این خطر نسبتا کم است، اما بررسی که نتایج که در ژورنال پزشکی شغلی و محیطی منتشر شد، لزوم انجام تحقیقات بیشتر در زمینه اثرات مواد پاک‌کننده بر سلامت را مطرح می‌کند.

به نوشته محققان این بررسی، استفاده مکرر از مواد ضدعفونی‌کننده -به خاطر این تصور اشتباه که خانه باید عاری از هرگونه میکروبی باشد- باعث این افزایش در ایجاد عفونت‌های تنفسی در کودکان شده است.

این تحقیق به سؤال از والدین۹۱۰۰ کودک ۶ تا۱۲ ساله ساکن هلند، فنلاند و اسپانیا پرداخت.

سؤالی که از این والدین پرسیده شده این بود که کودکانشان در طول سال گذشته چند بار مبتلا به عفونت‌هایی مانند آنفلوآنزا،‌ التهاب لوزه، سینوزیت، برونشیت،‌گوش‌درد و ذات‌الریه شده‌اند. همچنین از این والدین سؤال شد آیا تا به حال در خانه کپک‌زدگی داشته‌اند و آیا دست‌کم هفته‌ای یک بار از سفید‌کننده (bleach) استفاده کرده‌اند..

استفاده از سفیدکننده‌ها در اسپانیا رایج است و ۷۲ درصد از والدین از این ترکیب استفاده کرده بودند. در فنلاند این مقدار تنها۷ درصد بود.

این پرسشنامه را مسئولان برخی مدارس نیز پاسخ دادند و پاسخ‌ها نشان می‌داد در همه مدارس اسپانیا از سفیدکننده برای تمیز کردن استفاده می‌شود،‌ اما درمدارس فنلاند نه. در هلند ۵۷ درصد والدین و ۱۱ درصد مدارس از این ماده استفاده می‌کردند.

میزان عفونت‌های تنفسی در کودکان اسپانیا بالا بود و 35 درصد کودکان سالانه به یک عفونت و 26 درصد به بیش از یک عفونت مبتلا شدند. میزان عفونت در کودکان هلندی نیز بالا بود و سالانه 39 درصد، یک بار و 21 درصد بیش از یک بار بیمار می‌شدند.

در فنلاند کمترین آمار عفونت گزارش شد، 29 درصد برای یک بار عفونت در سال و 14 درصد برای بیشتر از یک بار.

محققان بعد از چک کردن عواملی مانند قرار گرفتن در معرض دود سیگار، تحصیلات والدین و پیدایش کپک در خانه، پی بردند عفونت در کودکانی که والدینشان از سفیدکننده برای تمیز کردن خانه استفاده می‌کنند،‌ بیشتر است.

این بررسی در مجموع نشان داد در کودکانی که والدینشان از سفیدکننده در خانه استفاده می‌کردند، آنفلوآنزا 20 درصد، التهاب لوزه 35 درصد و سایر عفونت‌های رایج 18 درصد افزایش داشت.

بررسی‌های قبلی نیز نشان داده بود استفاده از محصولات سفیدکننده باعث افزایش خس‌خس ریه و عفونت‌های تنفسی در نوزادان و خس‌خس ریه و التهاب مداوم مجاری تنفسی در کودکان مدرسه‌ای می‌شود.

البته این محققان می‌گویند این یک بررسی مشاهده‌ای است و معلوم نیست استفاده از سفیدکننده باعث این مشکلات در سلامت می‌‌شود یا عوامل دیگری دخیل است.

محققان دو نظریه را در مورد دلیل اثر این ماده روی سلامت مطرح می‌کنند. شاید ترکیبات موجود در سفیدکننده موقع مصرف تبخیر و وارد هوا می‌شوند. اگر کودکان این ترکیبات را تنفس کنند، ممکن است مجاری ریوی آسیب ببیند و ملتهب شود و آنها را مستعد به دچار شدن به عفونت‌ها کند.

نظریه دیگر این است که شاید این ترکیب یاعث مهار دستگاه ایمنی می‌شود.

منبع: FoxNews

ترجمه: مهسا شیرانی

کد خبر 291777

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha