همشهری آنلاین: یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که قرارگیری مکرر در معرض اسپری‌های پاک‌کننده ممکن است تأثیر زیان‌بار عمده‌ای بر کارکرد ریه‌ها بگذارد.

cleaner

به گزارش وب‌ام‌دی این بررسی داد زنانی که نظافتچی کار می‌کنند یا با استفاده از اسپری‌های پاک‌کننده یا سایر محصولات مشابه به‌طور مرتب خانه خانوادگی را پاک می‌کنند، نسبت به زنانی چنین کارهایی انجام نمی‌دهند، در طول زمان دچار افت بیشتری در سلامت ریه‌شان می‌شوند.

این پژوهشگران در دانشگاه برگن می‌گویند این زوال سریع‌تر در سلامت ریه معادل کشیدن ۲۰ نخ سیگار در روز برای ۱۰ تا ۲۰ سال است.

این پژوهشگران داده‌های مربوط به ۶۲۳۵ نفر را که در «نظرخواهی سلامت تنفسی جامعه اروپا» شرکت کرده بودند و ۵۳ درصدشان زن بودند، تجزیه‌وتحلیل کردند.

نتایج نشان داد که زنانی که با استفاده از مواد پاک‌کننده کار نظافت انجام می‌دهند، نسبت به زنانی این کار را انجام نمی‌دهند، از لحاظ کارکرد ریوی ضعیف‌تر هستند و بیشتر مبتلا به آسم می‌شوند.

در مردان تفاوتی میان آن‌هایی که با مواد پاک‌کننده کار کرده بودند و آن‌هایی که کار نکرده بودند، وجود نداشت.

این پژوهشگران می‌گویند علت این تفاوت شاید شمار بسیار کمتر مردانی باشد که با مواد پاک‌کننده کار می‌کنند، اما این احتمال را هم می‌دهند که ممکن است زنان به اثرات این مواد شیمیایی حساس‌تر باشند.

قبلا بررسی‌هایی درباره اثر کوتاه‌مدت مواد شیمیایی پاک‌کننده در مبتلایان به آسم انجام شده است، اما این بررسی برای مدت طولانی‌تری وضعیت ریوی افراد را دنبال کرده بود.

پروفسور سسیل سوانس سرپرست این پژوهش گفت:‌ «نگرانی ما این است که قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی پاک‌کننده با ایجاد آسیب اندک مداوم به راه‌های هوایی به‌طور روزانه، ماهانه و سالانه سرعت افت کارکرد ریه را با افزایش سن شتاب بخشد.»

به گفته این پژوهشگران مواد شیمیایی در فراورده‌های پاک‌کننده غشاهای مخاطی پوشاننده راه‌های هوایی ریه‌ها را تحریک می‌کنند و باعث آسیب درازمدت می‌شوند. به نظر آنان، در اغلب موارد مواد شیمیایی پاک‌کننده برای نظافت ضروری نیستند و پارچه‌های مایکروفایبر و آب کافی هستند.

کارشناسان می‌گویند باید هنگام استفاده از این مواد، خانه به‌خوبی تهویه شود و بهتر است پاک‌کننده‌های مایع به جای اسپری‌ها به کار روند.

کد خبر 398889

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha