چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: باراک اوباما روز چهارشنبه نخستین رئیس جمهور آمریکا خواهد بود که در بیش از سه دهه گذشته بر خاک جامائیکا پا می‌گذارد.

obama

 باراك اوباما ،رئيس‌جمهور آمريكا برای شرکت در نشست ائتلاف 15 کشور منطقه کارائیب موسوم به «کاریکوم» وارد کینگستون خواهد شد.

اوباما علاقه‌مند خواهد بود یک جایگزین برای نفت ارزان ونزوئلا، که بسیاری از اقتصادهای بحران‌زده منطقه را وسوسه کرده است، ارائه دهد.

رئیس جمهور آمریکا باید کشورهایی را جذب کند که  باوجود نزديكي جغرافیایی به این کشور ولی برخی مواقع از لحاظ سیاسی احساس دوری می‌کنند.

به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه از واشنگتن،بن رودس ،مشاور ارشد اوباما در آستانه این سفر اعلام کرد: «ما کاملا احساس می‌کنیم منطقه کاریکوم استحقاق تعامل و توجه بیشتر از جانب آمریکا را دارد».

او به طرح انرژی اخیر تحت هدایت جو بایدن ،معاون رئیس‌جمهو آمریکا اشاره و اعلام کرد: «ما قصد داریم به طور پیوسته روابط خود را با کشورهای کارائیب تعمیق ببخشیم و می‌توانیم نقش مهمی در تقویت امنیت انرژی منطقه ایفا کنیم».

رودس افزود آمریکا زیرساخت‌ها و منابع انرژی «قابل توجهی» دارد.

برنامه موسوم به «پتروکاریبه»،ابتکار شرکت دولتی پترولئوس د ونزوئلا این فرصت را در اختیار کشورهای کارائیب و برخی از کشورهای آمریکای مرکزی قرار می‌دهد تا پرداخت پول نفت را با نرخ های سود پایین به تعویق بیاندازند ولی در حالی که اقتصاد خود ونزوئلا با کاهش قیمت نفت تضعیف شده، کشورهای کارائیب با شرایط سختگیرانه تر و عرضه کمتری مواجه شده اند که این مسئله، آنها را آسیب پذیر کرده است.

تد پیکونه، مشاور سابق کاخ سفید در دوران ریاست‌جمهوری بیل کلینتون اعلام کرد ونزوئلا، «صادرات نفت یارانه‌ای خود را به پتروکاریبه و کشورهای کوچک‌تری که این یارانه‌ها را از جمله کوبا دریافت می‌کنند، کاهش داده است».

پیکونه که هم اکنون در موسسه بروکینگز است، افزود: «هدف آمریکا هم اکنون تلاش برای متلاشی کردن پتروکاریبه و به ویژه معطوف کردن مقداری توجه بیشتر به کشورهای کارائیب است که این‌قدر آسیب پذیر و وابسته به واردات انرژی هستند».

اوباما اواخر روز چهارشنبه وارد جامائیکا خواهد شد و پیش از شرکت در نشست روز پنجشنبه کاریکوم، با پورتیا سیمپسون میلر، نخست وزیر این کشور گفت‌وگو خواهد کرد.

ریکاردو زونیگا ،مشاور ارشد اوباما اعلام کرد: با توجه به افزایش فشارهای داخلی در جامائیکا، کاخ سفید، «حمایت قاطعانه خود را از تلاش جامائیکا برای مقابله با بحران بدهی» ابراز می‌کند.

اوباما اواخر روز پنجشنبه پیش از عزیمت به نشست کشورهای آمریکایی در پاناما، در جلسه‌ای با حضور رهبران جوان در جامائیکا و در یک مراسم نثار تاج گل شرکت خواهد کرد.

کد خبر 291613

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha