مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست‌وزیر جدید جامائیکا قول داد که نظارت ملکه انگلیس بر این کشور را لغو و جامائیکا را تبدیل به یک جمهوری کند.

پورتیا سیمپسون میلر

 به گزارش ایسنا، به نقل از دیلی میل، خانم "پورتیا سیمپسون میلر"، نخست‌وزیر جدید جامائیکا، تنها چند هفته پس از اینکه اعلام شد پرنس هری، شاهزاده انگلیس در سال جاری میلادی وارد این کشور در حوزه کارائیب می‌شود، اعلام کرد قصد دارد نظارت ملکه انگلیس بر این کشور را ملغی کند و جامائیکا را تبدیل به یک جمهوری کند.

 انتظار نمی‌رود که تغییرات قانونی مانع سفر پرنس هری به جامائیکا شود، اما منجر به ایجاد شرایط دیپلماتیک "نامطلوب" میان دو طرف خواهد ‌شد، زیرا نماینده یک نظام سلطنتی انگلیس در زمانی وارد جامائیکا می‌شود که دولت در تلاش برای قطع روابط خود با خانواده سلطنتی انگلیس است.

 سیمپسون میلر که در مراسم تحلیف نخست‌وزیری خود سخن می‌گفت، به زبان انگلیسی به خانواده سلطنتی انگلیس ادای احترام کرد و اظهار داشت: من عاشق ملکه هستم. او زنی زیبا، عاقل و فوق‌العاده است، اما زمان برخی تغییرات فرا رسیده است.

 برنامه تغییر نظام سیاسی جامائیکا به یک دولت جمهوری قرار است با فرا رسیدن پنجاهمین سالگرد استقلال جامائیکا از انگلیس انجام شود.

 نخست‌وزیر جدید جامائیکا گفت: پنجاهمین سالگرد استقلال کشور زمانی برای بازتاب درس‌هایی است که از گذشته گرفتیم و ما دستاوردهای خود را به عنوان یک کشور مستقل جشن خواهیم گرفت و برای این منظور نیاز داریم تا مرحله نهایی این استقلال را انجام دهیم.

 طرح خارج شدن از نظارت تشریفاتی ملکه انگلیس و تعیین رئیس‌جمهور منتخب برای جامائیکا اولین‌بار در سال 2003 از سوی نخست‌وزیر وقت ارائه شد و با حمایت گسترده طیف سیاسی جامائیکا مواجه شد.

 حزب ملی مردم متعلق به سیمپسون میلر در انتخابات پارلمانی هفته گذشته به طور قاطع پیروز شد.

 یکی از شعارهای این حزب کنار گذاشتن نظارت تشریفاتی خانواده سلطنتی انگلیس از کنترل امور در این کشور بود.

 یک سخنگوی دولتی به روزنامه دیلی تلگراف گفت: تغییرات قانونی در جامائیکا می‌تواند از طریق پارلمان و بدون برگزاری رفراندوم انجام شود. اما دولت پیش از انجام این تغییرات به دنبال امضای یک توافق‌نامه با اپوزیسیون خواهد بود.

 مراسم سالگرد استقلال جامائیکا در ماه اوت برگزار می‌شود.

کد خبر 156559
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز