پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک مقام سیاسی در «وین» اتریش خبر داد که ایران و آمریکا چارچوب کلی را تا پایان ماه مارس اعلام می‌کنند و مسائل توافق شده طی مدتی از ۱۰ تا ۱۵ سال اجرایی می‌شود.

p۵

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، دور جدید مذاکرات هسته‌ای از یکشنبه 24 اسفند ماه در لوزان سوئیس و با دیدارهای علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا و نیز معاونان وزرای امور خارجه ایران و آمریکا که به مدت بیش از 3 ساعت و نیم طول کشید آغاز شد.

1:02 برخی منابع از احتمال ادامه مذاکرات تا روز یکشنبه در لوزان سوئیس خبر می‌دهند و یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده عنوان کرد: اگر به مرحله‌ای برسیم که بتوانیم به مرحله نگارش متن برسیم به مذاکرات ادامه می‌دهیم.

9:51 سرپرست هیئت‌های مذاکره‌کننده چین و روسیه در مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 دیدار و گفت‌وگو کردند.

10:35 یک مقام سیاسی در «وین» اتریش خبر داد که ایران و آمریکا چارچوب کلی را تا پایان ماه مارس اعلام می‌کنند و مسائل توافق شده طی مدتی از 10 تا 15 سال اجرایی می‌شود.

11:35 یکی از مقامات ارشد آمریکایی آشنا به مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد که در صورت توافق نهایی با ایران، کاهش‌ تحریم‌های ایران می‌بایست به صورت مرحله‌ای باشد.

13:15 رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا وارد رایزنی‌های فنی شدند.

13:30 نشست وزرای خارجه ایران و آمریکا به همراه معاونانشان و نیز صالحی و مونیز آغاز شد.

14:24 سرپرست هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای فرانسه با بیان اینکه پیشرفت‌های اندکی در این مذاکرات صورت گرفته از رایزنی‌ها برای تمدید مهلت رسیدن به تفاهم سیاسی خبر داده است.

15:11 ششمین دور رایزنی‌های وزرای خارجه ایران و آمریکا در سطح وزرای خراجه که ساعت 11 به وقت محلی آغاز شده بود دقایقی قبل برای تنفس و انجام مشورت‌های داخلی متوقف شد.

15:23 وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای به دست آمده است، گفت که هنوز برخی مسائل نیازمند مذاکره و پیشرفت بیشتر است.

15:43 مذاکره‌کننده یکی از کشورهای اروپایی می‌گوید ایران باید برای رسیدن به توافق هسته‌ای امتیاز بیشتری بدهد.

16:02 جلسه استماع مجلس نمایندگان درباره ایران با حضور قائم مقام وزیر خارجه آمریکا آغاز شد.

16:05 وزیر خارجه آمریکا از محل مذاکرات ایران و ۱+۵ در شهر «لوزان» سوئیس تصریح کرد که موضوعات سختی در مذاکرات مطرح شد اما پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

16:21 خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرد که پیش‌نویس توافق هسته‌ای، تعداد سانتریفیوژهای ایران را برای یک دهه یا بیشتر به ۶ هزار سانتریفیوژ کاهش خواهد داد.

16:39 مقام ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد در توافق هسته‌ای احتمالی با ایران تحریم‌ها به صورت مرحله‌ای و در ازای گام‌های قابل راستی‌آزمایی از طرف ایران برداشته می‌شود.

18:30 معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا در لوزان سوئیس به گفت‌وگو نشتند و قرار است ظریف و کری و همچنین صالحی و مونیز همزمان به صورت دو جانبه از ساعت 20 به وقت تهران گفت‌وگو کنند.

18:35 قائم مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش رسانه‌ها درباره سانتریفیوژهای ایران را تکذیب کرد.

20:09 مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران درباره اعداد و ارقامی که درباره توافق هسته‌ای ایران در برخی محافل رسانه‌ای مطرح می‌شود گفت: هنوز هیچ چیزی توافق نشده، حتی مواردی که مورد توافق قرار گرفته است نیز مورد توافق نهایی نیست.

20:41 رایزنی‌های هسته‌ای ایران و آمریکا در سطح وزرای خارجه و خانم اشمیت آغاز شد، صالحی و مونیز نیز نشست همزمان خود را آغاز کردند.

20:44 یک خبرگزاری انگلیسی مدعی شده ایران به دنبال آن است تا محدودیت‌ها علیه فعالیت‌های هسته‌ای این کشور قبل از انقضای توافق احتمالی کاهش یابد.

21:30 مذاکرات وزرای خارجه ایران و آمریکا و خانم اشمیت پایان یافت.

 

کد خبر 290349

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha